صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 03
کد خبر: ۲۹۴۵۴
گزارش تحلیلی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها

ارزیابی سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی

جیکوب نگال، افسر ارشد بازنشسته و تحلیلگر امنیتی رژیم صهیونیستی در گزارشی به مزایا و معایب سامانه گنبد آهنین پرداخت.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ جیکوب نگال، افسر ارشد بازنشسته و تحلیلگر امنیتی رژیم صهیونیستی در گزارشی به مزایا و معایب سامانه گنبد آهنین پرداخت. در ادامه گوشه‌هایی از این گزارش را می خوانید:

جیکوب نگال در ابتدای گزارش اشاره می کند که رژیم صهیونیستی سه سامانه دفاع موشکی و راکتی دارد که یکی از آن ها گنبد آهنین است. این سامانه برای دفاع در برابر موشک ها و راکت های میانبرد و نزدیک برد است. سامانه "زنجیر داوود" تهدیدات میانی و سامانه "کمان" ضد تهدیدات راه دور است. او در گزارش مذکور فاش می کند که اولین بار بحث ایجاد چنین سامانه ای در 2007 مطرح و تا سال 2011، این سامانه عملیاتی شد.

 

مزایا سامانه گنبد آهنین از دید نگال عبارتند از:

  • رهگیری و انهدام 1500 راکت و موشک از ابتدای راه اندازی (در سال 2011)
  • اثبات عملی نبوغ تکنولوژی اسرائیلی
  • جلوگیری از تخریب روحیه ناشی از اصابت موشک و راکت به شهرهای اشغالی
  • اگر گنبد آهنین نبود خسارات ناشی از حملات 2012 و 2014 حماس، 6 تا 10 برابر می شد
  • صرفه جویی در هزینه های نظامی به اندازه روزی 240 میلیون شکل (در حدود 80 میلیون دلار)

 

در بخشی از این گزارش آمده: «اسرائیل دو دهه با تهدیدات موشکی و راکتی مواجه بود. حماس از اوایل 2000، گاه و بی گاه به سوی اسرائیل راکت می زد. در 2006، طی جنگ دوم لبنان، حزب الله تقریبا 4200 راکت به اسرائیل زد که باعث کشته شدن 53 تن و زخمی شدن صدها تن دیگر شد. شمار زیادی خانه و مغازه آسیب دید. حدود 250 هزار نفر هم مجبور به نقل مکان از شهرهای شمالی شدند. در 2014 حماس 3300 راکت به جنوب و مرکز زد و باعث شد فرودگاه بین المللی اسرائیل برای مدت کوتاهی بسته شود».

 

معایب سامانه گنبد آهنین عبارتند از:

  • از بین بردن انگیزه برای عملیات زمینی
  • هزینه 100 هزار دلاری برای هر موشک گنبد آهنین

 

ارزیابی گزارش

نویسنده با تعصب خاصی به دنبال دفاع از سامانه گنبد آهنین است و می کوشد ضمن بزرگنمایی در دستاوردهای آن و همزمان کوچگ انگاری هزینه هایش در مقابل فوایدش، مسئولین صهیونیستی را تهییج کند تا علاوه بر تقویت این سامانه، روی گزینه حمله زمینی هم فکر کنند تا بازدارندگی رژیم بالاتر رود. اما نکات مهمی که نویسنده درصدد است آن را بپوشاند بسیار حائز اهمیتند.

 

نویسنده مدعی است گنبد آهنین، 90% راکت های شلیک شده از سوی حماس در سال 2011 و 2014 را رهگیری کرده و در چند جای دیگر مقاله خود تاکید می کند که گنبد آهنین تاکنون، 1500 راکت را رهگیری کرده است. این در حالیست که طبق برآورد خود نویسنده، در سال 2012، 1600 راکت و در سال 2014، ، 4500 راکت به سوی سرزمین های اشغالی شلیک شده. جمعا چیزی حدود 6100 راکت پس از عملیاتی شدن گنبد آهنین شلیک شده و به اعتراف خود نویسنده، تنها 1500 مورد از آن ها رهگیری شده است.

 

نکته بسیار مهم دیگر، هزینه های بسیار بالایی است که این سامانه دارد. اگر در نظر بگیریم که تمامی شلیک های گنبد آهنین به هدف خورده، 1500 موشک 100 هزار دلاری شلیک شده است. پس حداقل 150 میلیون دلار صرف موشک هایی شده که راکت های حماس را زده اند. اما با توجه به ادعای نویسنده که این سامانه روزانه حدود 80 میلیون دلار به صرفه جویی در هزینه های نظامی اسرائیل کمک می کند، باید گفت که هزینه حملات مقاومت به اسرائیل در سطح "روزی 80 میلیون دلار" است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: