صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 20
کد خبر: ۳۰۰۹

مستند «منهای نفت»/ واردات 600 هزار تن چای بیش از نیاز بازار!

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در مستند منهای نفت با تاکید بر مرغوبیت بی نظیر چای ایرانی گفت: در سال جاری 600 هزار تن چای، بیش از نیاز بازار وارد شده است که آفتی برای تولید داخل است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید اسماعیل یزدان پناه، مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در مستند منهای نفت گفت: این مرکز با هدف تنظیم بازار برنج کشور و تسهیل صادرات ایجاد شد تا خدمات صادراتی را به فعالان این صنعت ارائه کند. 440 واحد کارگاه های کوچک در کنار یکدیگر جمع شده اند تا کشور به اهداف خودکفایی و تنظیم بازار برسد.


وی افزود: تولید یک زنجیره است و علاوه بر فرآیند کاشت، داشت و برداشت، شامل تحقیق و توسعه، مکانیزاسیون و مهم تر از همه بخش تجارت و بازرگانی است.


یزدان پناه در منهای نفت اظهار کرد: محصولات محلی ایران در دنیا بی نظیر است اما متاسفانه شناخته شده نیست و در یکی از نمایشگاه های کشورهای عربی، یکی از مسئولان آنها با دیدن غرفه ما تعجب کرده بود و از ما میپرسید مگر در ایران برنج کشت می شود. برنج های مرغوب محلی ایران همه خصوصیات برجسته برنج های جهان را دارا است.


وی ادامه داد: یکی از معضلات صنعت برنج ما که به کشاورزان لطمه زده است، واردات بی رویه است. واردات باید سقف داشته باشد و تنها به میزان کمبود کالا در بازار وارد شود. واردات برنج در گذشته با عوارض گمرکی انجام می شد اما امروز تحت عنوان حمایت از مصرف کننده، ارز دولتی 4200 تومانی به آن تخصیص داده می شود، در صورتی که در بازار با ارز نیمایی به دست مصرف کننده می رسد.


مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در پایان به خبرنگار مستند منهای نفت گفت: به گزارش گمرک، در 6 ماه اول سال 97 ما 960 هزار تن واردات برنج داشتیم و به گزار یو اس دی ای، یک میلیون و 400 هزار تن تا زمستان 97 واردات داشتیم، یعنی 600 هزار تن بیش از نیاز کشور. تفاوت ارزش ارز دولتی و نیمایی این یک میلیون و 400 هزار تن، 5 هزار و 600 میلیارد تومان است که می تواند بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی ما را حل کند.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: