صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۲۰
  • سه‌شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 26 July 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 14
کد خبر: ۳۰۷۲۲

واکنش شدید پارلمان ترکیه به مصوبه سنا

در پی برسمیت بخشیدن نسل کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی در سنای آمریکا، مجلس ترکیه قطعنامه ای شدیداللحن صادر کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روابط کج دار و مریض آنکارا و واشنگتن در خلال ماه های اخیر به سوی سردی فزاینده متمایل شده است. خرید پدافند اس 400 از روسیه از سوی ترکیه و مداخله مستقیم نظامی در شمال سوریه، خشم سناتورهای آمریکایی را در این مدت برانگیخته وبا وجود حمایت ترامپ از اردوغان، آنها را به دست گزاردن به حساسیت های ترکیه سوق داده است.

 

مجلس سنا آمریکا در طرحی جدید که با استقبال شدید ارمنستان همراه بوده، نسل کشی ارامنه در خلال جنگ جهانی اول از سوی عثمانی را برسمیت شناخته است. امری که با خشم ترکیه همراه شده است. در اولین گام، سفیر آمریکا در آنکارا به دلیل قطعنامه اخیر سنای این کشور درباره حوادث سال 1915 به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شد.

 

در ادامه مجلس ملت کبیر، احزاب عدالت و توسعه، حرکت ملی، جمهوری خلق و نیک ترکیه طی بیانیه مشترکی قطعنامه سنای آمریکا مبنی بر نامگذاری حوادث سال 1915 به‌عنوان «نسل‌کشی ارامنه» را محکوم کردند.

 

مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه ضمن قرائت این بیانیه، آن را در صحن مجلس به رای گذاشت که با موافقت چهار احزاب مذکور مواجه شد. در متن این بیانیه آمده است:

 

''تصمیم مجلس سنای آمریکا برای تصویب طرح به اصلاح نسل‌کشی ارامنه را که با تحریف حقایق تاریخی و نادیده گرفتن بنیان حقوق بین المللی مطرح شده است به شدت محکوم و رد می‌کنیم. دانشمندان می‌توانند درباره حقایق تاریخی از منابع مستند و قابل اعتماد استفاده کنند. ترکیه آرشیوهای پربار خود را در اختیار تمامی پژوهشگران ارمنی و غیره قرار داده اما ارمنستان حتی در مورد مهم‌ترین بایگانی‌ خود این کار را نکرده است. اخفای اسناد و مدارک و تسلیم در برابر سیاه‌نمایی و نژادپرستی در شان هیچ پارلمانی از جمله سنای آمریکا نیست. مایه تاسف است که دوستی و اتحاد استراتژیک طولانی مدت ترکیه و آمریکا ابزاری برای سیاهکاری و تخریب این روابط شده است.''

 

گفتنی است نمایندگان مجلس سنای آمریکا دیروز پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای نامگذاری حوادث 1915 به‌عنوان «نسل‌کشی ارامنه» را با اجماع آرا تصویب کردند.

 

این قطعنامه فقط رویکرد مجلس سنای ایالات متحده آمریکا نسبت به حوادث 1915 را نشان می‌دهد و وجهه قانونی ندارد.

 

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در 29 اکتبر امسال نیز پیش‌نویس قطعنامه‌ای در همین زمینه را با 405 رای مثبت مقابل 11 رای منفی به تصویب رساندند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: