صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۴ دی ۱۳۹۸ - 2019 December 25
کد خبر: ۳۱۷۹۵

سیره سیاسی حضرت زهرا(س)الگوی مداحان در سیاست

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر شما بتوانید از سیره سیاسی حضرت زهرا(س) برای مردم روضه بخوانید ویامردم را به چله سیاسی حضرت دعوت کنید، باتوجه به نزدیک بودن به انتخابات اثرگذار خواهدبود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا پناهیان در دوازدهیمن همایش نخبگان مداحان و شعرای مرتبط با هیئت رزمندگان اسلام، سازمان بسیج مداحان و کمیته مراسم اربعین، که ظهر امروز در زائر سرای امام رضا (ع) در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل تأثیر گذاری بیشتر مداحان و ذاکرین بر مردم، رهبری بر حضور پررنگ‌تر این قشر تاکید دارد، زیرا تأثیر پذیری مردم هنگام اشک، بیشتر از نشستن پای منبر است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: هشت سال پیش من به هشت کشور آفریقایی سفر کردم، و آنجا مشاهده کردم که کشیش‌های مسیحی روی صندلی‌های بلندی در اماکن عمومی حضور دارند و مشغول خواندان اصواتی هستند که آهنگ آن بسیار شبیه به مداحی بود. وقتی علت این کار را پرسیدم، متوجه شدم که در آفریقا برای تبلیغ مسیحیت، دریافتند مهمترین تأثیر بر مردم برای گرایش به مسیحیت از طریق این نوا است. از اینجا متوجه نقش پررنگ مداحان و ذاکرین در تأثیرگذاری بر مردم می‌شویم.

 

عضو هیئت امنای دانشگاه هنر تصریح کرد: کسانی‌که مداحان را تخریب می‌کنند، احتمالاً متوجه نیستند که تیشه بر ریشه چه نهاد مهمی می‌زنند، چراکه خون امام حسین (ع) پای این نهال ریخته شده است.

 

وی با اشاره به حوزه علوم شناختی و توجه رهبری به این رشته، بیان کرد: در حوزه علوم شناختی، می‌توان بدون متوجه شدن شخص، ذهن ناخودآگاه افراد را تغییر داد. یعنی از طریق تأثیر ذهن ناخودآگاه، فرد را به مسائلی مایل و یا برعکس از برخی مسائل روی‌گردان کرد.

 

حجت‌الاسلام پناهیان، خطاب به مداحان و ذاکرین گفت: اگر شما برای مداحی‌های خود چند روانشناس و مشاور داشته باشید، از طریق تأثیر علوم شناختی، می‌توان تأثیر روضه‌ها را بسیار بیشتر کرد. من تقاضا دارم که شما روی این عملیات شناختی کار کنید. برای نمونه، ذاکران از کلمه‌های سیاست و سیاسی استفاده نمی‌کنند. اما بدانید که ذاکران هرچه بگویند مقدس می‌شود و کلمه‌ها بار روانی مثبت پیدا می‌کنند. اگر شما بتوانید از سیره سیاسی حضرت زهرا (س) برای مردم روضه بخوانید و یا سعی کنید مردم را به چله سیاسی حضرت فاطمه (س) دعوت کنید، با توجه به نزدیک بودن به انتخابات، می‌توانید اثر مهمی روی مردم داشته باشید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تاکید رهبری در حوزه خانواده‌، افزود: عدم ازدواج، فراوانی طلاق، سردی در خانواده و کم فرزندی خانواده از مشکلات ما در حوزه خانواده است. برای تأثیرگذاری در این حوزه می‌توان از زبان حضرت رباب (س) به امام حسین (ع) و برعکس، از زبان حال امام علی (ع) نسبت به حضرت فاطمه (س) و برعکس استفاده کرد و الگوهای رفتاری ائمه (ع) با خانواده را در جامعه گسترش داد.

 

عضو هیئت امنای دانشگاه هنر ادامه داد: اگر پدر به دختر سیر محبت کند، دختر بدحجاب نمی‌شود. ما این مسئله را در مدارس تهران بررسی کردیم. روضه‌ها و اشعار باید به گونه‌ای خوانده شود که پدرها به دختران خود بیشتر توجه کنند. باید به زبان حال ائمه توجه شود زیرا این زبان حال است که زیبایی دارد و در مخاطب اثر می‌گذارد.

 

حجت‌الاسلام پناهیان در انتها بیان کرد: در زمینه افزایش فرزند آوری نیز، برای فرزند دار شدن کسانی‌که توانایی فرزند آوری ندارند دعا کنید. در حال حاضر بانوان زیادی داریم که نازا هستند اما بیمه برای درمان نازایی هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند و این از اشکالات وارده در این حوزه است.

 

منبع: مهر

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: