صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 15
کد خبر: ۳۳۵۸۱
چرا هواپیمای اوکراینی سقوط کرد؟

هواپیمای اوکراینی و 5 پرسش بی پاسخ

شاید مبهم ترین بحث در هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی این باشد که شخصی، وقتی هنوز شب است، در حال فیلمبرداری از آسمان است. فیلم هایی دیگری از هواپیما هست که پس از هدف قرار گرفتن آن آغاز می شود اما یک فیلم نشان می دهد شخصی در آن ساعت، رو به آسمان در حال فیلمبرداری است. این شخص کیست؟

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ خبر هدف قرار دادن اشتباهی بوئینگ 737 خطوط هوایی اوکراین به حدی برای ایرانیان تاسف آور بود که تا حد زیادی بر خبر بسیار مهم حمله موشکی ایران به پایگاه امریکایی عین الاسد، سایه انداخت. برخلاف تلاش هایی که در حال حاضر برای فرافکنی از اشتباه صورت گرفته انجام می شود و می خواهند با برجسته سازی حمله سایبری، تقصیر را به گردن امریکا بیندازند، در این نوشتار بر آنیم تا تنها 5 سوال مطرح کنیم که تاکنون پاسخ داده نشده است. خوشبختانه با صراحت لهجه ای که سردار حاجیزاده در خصوص بروز اشتباه در هدف قرار دادن این هواپیما داشته اند، تلاش برای فریب افکار عمومی و انداختن تقصیر به گردن ایالات متحده بی فایده است. اما 5 سوال مهم و بزرگ مطرح است که نیاز است بررسی شود:

 

  1. چه کسی و چرا از لحظه اصابت موشک به هواپیما فیلم گرفته؟

شاید مبهم ترین بحث در هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی این باشد که شخصی، وقتی هنوز شب است، در حال فیلمبرداری از آسمان است. فیلم هایی دیگری از هواپیما هست که پس از هدف قرار گرفتن آن آغاز می شود اما یک فیلم نشان می دهد شخصی در آن ساعت، رو به آسمان در حال فیلمبرداری است. این شخص کیست؟ با کدام عقل سلیمی می توان پذیرفت که او اتفاقی در حال فیلمبرداری از هدف قرار گرفتن یک هواپیماست؟ نکته وقتی جالب می شود که بدانیم این فرد ارتباطی هم به خبرنگار لندن نشین ایرانی داشته. بی بی سی عربی با انتشار خبر بازداشت شخصی که این فیلم را گرفته (خبری که طبق گزارش بی بی سی از سوی سپاه اعلام شده)، به گفته یک خبرنگار ایرانی ساکن لندن که اولین بار از فیلمبردار، فایل را دریافت کرده و آن را منتشر نموده، استناد می کند. این خبرنگار می گوید فرستنده فیلم آزاد است و اخبار بازداشت وی صحت ندارد. این چه کسی بوده که آن موقع صبح، در حومه تهران، فیلمبرداری می کرده و کانال ارتباطی مستقیمی به خبرنگار لندن نشین داشته؟

 

  1. چرا سیگنال ها چند ثانیه پیش از هدف قرار گرفتن هواپیما، قطع شدند؟

طبق گزارش نیویورک تایمز، سیگنال ها چند ثانیه (احتمالا 30 ثانیه) پیش از برخورد موشک با هواپیما قطع شدند. چرا چنین مشکلی بروز کرده؟ آیا این مشکل پیش از شلیک موشک بوجود آمده یا پس از آن؟ آیا اگر موشکی به سوی هواپیما شلیک شود، سیگنال هایش قطع می گردد؟

 

  1. چرا در صفحه رادار، هواپیما کروز دیده شده؟

طبق گفته سردار حاجی زاده، هواپیما در صفحه راداری که اقدام به شلیک موشک کرده، کروز تشخیص داده شده. آیا این رادار قدیمی بوده که نتوانسته تفاوت یک کروز با یک هواپیمای مسافر بری را بفهمد؟ به خاطر داریم که ایران در جربان هدف قرار دادن پهپاد گلوبال هاوک، همزمان می توانست یک هواپیمای نظامی امریکایی با بیش از 30 سرنشین را هم هدف قرار دهد اما رادارهای مورد استفاده ایران، می توانستند تشخیص دهند که کدام پهپاد است و کدام هواپیمای با سرنشین. حتی ترامپ با اشاره به همین موضوع، از ایران تشکر کرده بود. آیا راداری که هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داده، قدیمی بوده که نتوانسته این تشخیص را بدهد؟

 

  1. آیا طی 6 ساعت، تنها همین پرواز از آن خط پروازی عبور کرده است؟

طبق گفته سردار حاجی زاده، پدافند شلیک کننده موشک اشتباهی، ساعت 12 شب در محل مستقر شده. آیا از 12 شب تا 6 صبح تنها همین یک پرواز از فرودگاه امام خمینی در آن مسیر پروازی بلند شده؟ مطابق نقشه های بیرون آمده، پرواز به سوی غرب و شمال غرب پیش می رفته. این یعنی احتمالا پروازها به مقصد اروپا و ترکیه هم حداقل در مقطعی، مسیر مشابهی با این هواپیما را طی می کنند. اگر پاسخ به این سوال خیر است (یعنی هواپیماهای دیگری هم طی این 6 ساعت از مسیر پروازی مشابهی عبور کرده اند)، چرا پدافند مورد بحث، آن ها را به عنوان کروز تشخیص نداده و منهدم نکرده؟

 

  1. چرا دستور لغو تمامی پروازها طی عملیات موشکی ایران داده نشد؟

مسئولین ایران با آن که حداقل خودشان از ساعت آغاز عملیات آگاه بودند، اقدام به لغو پروازها نکردند. هرچند احتمالا این تصمیم به خاطر عادی جلوه دادن اوضاع و القا نکردن ترس از جنگ به ملت انجام شده ولی آنقدر اشتباه بوده که باعث شود امریکایی ها آن را سندی برای سوء استفاده ایران از هواپیماها در مقابله با حملات امریکا قرار دهند.

 

البته این ها همگی سوال هایی است که به ذهن یک مخاطب عادی می رسد و هدف از آن، مطرح کردن یک تئوری توطئه دیگر نیست. شاید واقعا فیلمبردار لحظه اصابت موشک به هواپیما، اتفاقی فیلمبرداری کرده و اتفاقی توانسته به خبرنگار  بی بی سی آن را ارسال کند (که بعید است)؛ شاید در تمام آن 6 ساعت هیچ هواپیمایی از آن خط عبور نکرده؛ شاید رادار استفاده شده قدیمی بوده و نتوانسته کروز را از هواپیما تشخیص دهد. حتی اگر روزی اثبات شود که حمله سایبری امریکایی بوده که باعث بروز این فاجعه شده، هیچگاه لاپوشانی مسئولین که باعث دلسردی مردم از اعتماد به گفته های رسمی دولت شده، قابل توجیه نخواهد بود.

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: