صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۵۹
  • يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 28 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 07
کد خبر: ۳۹۷۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
ترجمه گزارش بلومبرگ در خصوص تحریم های آمریکا علیه ایران؛

زهر تحریم های ترامپ کشیده شده است

استفاده بیش از حد کارآمدی یک سلاح اقتصادی قدرتمند را زیر سوال میبرد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ از پیچیدگی های جالب تحریم ها پیچیده تر شدن ساختار بوروکراتیک کشور تحریم کننده است، با توجه به تحلیلی که بلومبرگ بازنشر داده است به نظر میرسد به مرور زمان از تحریم ها فقط نامی بماند بی آنکه اثری داشته باشند.

 

رئیس جمهور دونالد ترامپ در مدت سه سال ریاست جمهوری، تعداد بیشتری را یا تحت تحریم قرار داده است و یا اینکه در توئیتر به آنها توهین کرده است. متوسل شدن او به مجازات اقتصادی، فشار بیش از پیشی بر بوروکراسی ایجاد کرده است که حتی قبل از تصدی مقام وی بار سنگین شده بود و هرچه ابزار تحریم بیش از حد به کار بیفتد، کارآیی کمتری خواهد داشت.

دولت ترامپ برای سومین سال در حال وارد کردن اسامی بیشتری به لیست تحریمهای دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) است. با وجود اینکه این دفتر بیش از 30 برنامه فعال اقتصادی و تحریم های تجاری به طور متوسط دنبال میکند ترامپ هر سال بیش از 1000 نام را وارد دستورکار این دفتر کرده  است. لازم به ذکر است این رقم بیش از دو برابر افزایش متوسط سالانه در دو دولت گذشته است.

سال گذشته ایالات متحده آمریکا 82 بار تحریم های جدید را به کار برد. حتی در حالی که همه گیر کروناویروس باعث کند شدن دولت شده است و کارمندان OFAC که حالا به صورت دورکاری و از خانه کار می کنند، 15 نفر دیگر و پنج شرکت دیگر از ایران و عراق هفته گذشته به این لیست اضافه شدند. در ماه گذشته، ایالات متحده آمریکا نیز تحریم های کره شمالی و سوریه را سخت تر کرده است.

تحرکات تند ترامپ، روند سیاست های ناکارآمد و مدیریت سیاسی شده بر این فشار افزوده است. به عنوان مثال، در اکتبر گذشته ، وی (در توییتر) تهدید کرد به دلیل هجوم ترکیه به سوریه «اقتصاد ترکیه را کاملاً نابود میکند». تحریم های نسبتاً محدودی که OFAC به سرعت تحمیل کرد، پس از یک هفته پس گرفته شد، عملی که با پیش بینی و دیپلماسی می توانست از آن جلوگیری شود.

 

حتی با افزایش تحریم های ترامپ ، مداخلات سطح بالا به روحیه آسیب رسانده و منجر به عزیمت کارمندان OFAC شده است. از ماه اکتبر، هیچ معاون وزیر خارجه خزانه داری و اداره اطلاعات مالی وزارت امور خارجه حضور نداشت که نظارت بر OFAC را بر عهده گیرد، زیرا بنا بر گزارش ها، کاخ سفید نامزد پیشنهادی این دفتر را به اندازه کافی طرفدار ترامپ ندانسته بود.

برای شرکت های آمریکایی که سعی دارند طرف عمو سام را بگیرند، رعایت رژیم های تحریم بسیار طاقت فرسا شده است. مطابق قانون بلومبرگ ، تقریبا نیمی از تحریمهای فعال OFAC در سال گذشته به روز شده و 23 قانون از سال 2018 تغییر یافته است. وکلائی که در این زمینه فعالیت می کنند به من می گویند که در حالی که مقامات رسمی OFAC به پرونده های مجوز فوری سریعا واکنش نشان می دهند، این دفتر به طور کلی گیج شده و توانایی پاسخگویی را ندارد.

تحقیقات اخیر توسط دفتر حسابداری دولت در مورد شکافهای موجود در مورد کارکنان نشان میدهد تمایل به کار در این مجموعه در حال کاهش بوده و از سال 2014 تا 2020 درصد صندلیهای خالی در OFAC که هنوز پر نشده بودند از 6٪ به 21٪ افزایش یافته است. در سال مالی 2020، یک پنجم از موقعیت های کاری بازپرس تحریم های این دفتر خالی بود. در همان سال، دفتر سیاستگذاری و اجرای تحریم های اقتصادی وزارت امور خارجه کمتر از نیمی از کارمندان مجاز خود را در کار خود نداشت.

 

در عمل، این به معنای پیشرفت آهسته تر در مورد انطباق و اجرای تحریم هاست.

اگرچه اکنون OFAC زمان کمتری برای پردازش درخواست های معافیت از مجازات ها صرف میکند ولی از میانگین زمان برای پاسخگویی در دوره از 53 روز در سال 2014-2016به 48 روز در 2016-18 کاهش یافته است. این دفتر کمتر از نیمی از بسیاری از برنامه ها را قادر است انجام دهد. علاوه بر این، حتی وقتی دولت پیشینه جریمه های ناشی از اقدامات اجرایی در سال گذشته (1.3 میلیارد دلار) را پیش بینی کرده بود ، بیشتر آن از دو بنگاه اقتصادی که به دلیل تخلفاتی که بیش از یک دهه پیش آغاز شده بود، مقصر بوده اند، یکی از این موارد شرکتی چینی بود که به کره شمالی مژه مصنوعی صادر کرده بود!

درست است که بودجه مربوط به تحریم های OFAC و وزارت امور خارجه در سال های اخیر افزایش یافته است. اما ابزار تحریمها همچنان برای ادامه کاربه سختی افتاده است.

تأثیر افزایش عظیم انباشت تحریم ها تجمعی است. به نظر نمی رسد که برنامه های قدیمی غیرفعال شده اند. (به عنوان مثال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اکنون تحت هفت مقام تحریم مجازات شده است.) اکنون تحریم ها نیز طیف گسترده ای از صنایع را هدف قرار داده و پیچیده تر می شوند زیرا اهداف را سخت تر می کنند - به عنوان مثال ونزوئلا با دولت های دوقلوی خود با منابع مالی درهم و یا وضعیت پیچیده متحدین ولادیمیر پوتین.

تهدیدات جدید ظهور می کند: در تقاضای بودجه امسال ، وزارت خزانه داری پیش بینی کرده OFAC تنها یک بازپرس را بر استفاده غیرقانونی از ارز مجازی متمرکز کرده است که یک کانال گسترده برای فرار از تحریم هاست. علاوه بر این، از آنجا که حقوق و دستمزد بخش دولتی نمی تواند با حقوق شرکتهای حقوقی و شرکتهایی که سعی در جمع آوری پول دارند نیز رقابت کند ، بوروکراسی همچنان در گل دست و پا میزند.

 

البته این بحث وجود دارد که آیا تحریم با وجود آنکه آسیب های زیادی به مردم عادی وارد میکند، نتایج درستی را به دست می آورد؟ استراتژی «فشار حداكثر» دولت آمریکا در قبال ایران، كره شمالی و ونزوئلا به دلیل عدم شفافیت هدف مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته است. آیا قرار است تحریم ها رفتار یک رژیم را تغییر دهد یا خود رژیم؟ مطمئناً بسیاری از کشورها با موفقیت در برابر چنین فشارهای ایالات متحده مقاومت کرده اند. (به عنوان مثال ، به کوبا ، 1962-کنونی مراجعه کنید.)

 

در کوتاه مدت ، حقوق بالاتر و بودجه بزرگتر ممکن است به OFAC کمک کند تا آنچه ترامپ میخواهد را پیش ببرد ولی در نهایت بهترین راه برای حفظ اثربخشی و اعتبار تحریم های اقتصادی ایالات متحده، استفاده دقیق تر از آنها در ارتباط نزدیکتر با متحدان و با اهداف روشن و قابل دستیابی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
پدرمان درامد شدان چیزی که نباید میشد پدر شرمنده زن و فرزند ازقدیم گفتن اللهی هیج مردی شرمنده زن وبچه اش نشه ولی در این ۲سال ۵۰درصد شدند خدایا فقط خودت وشکر