صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۲۶
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 29
کد خبر: ۴۱۶۲۸

5 نکته در خصوص آزادسازی سهام عدالت

یکی از مهمترین چالش هایی که این روزها در بازار بورس مشهود است و با آزاد سازی سهام عدالت بیشتر خواهد شد افزایش تورم در اقتصاد کشور است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ از شب گذشته و پس از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست ریاست محترم جمهور مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت بحث های فراوانی در خصوص این اقدام شده است.

 

شرط لازم برای موفقیت؛ واگذاری مدیریت سهام عدالت

آزاد سازی سهام عدالت در بورس و اعطای حق مدیریت منابع مالی سهام عدالت به مردم شاید بهترین اتفاق اقتصادی است که در سال های اخیر اتخاذ شده است. این تصمیم در راستای خنثی کردن بخشی از عطش تقاضایی که در حال حاضر به صورت فزاینده و کاذب در حال افزایش است با آزاد سازی سهام عدالت گرفته شده تا بین عرضه و تقاضا در بازار سرمایه و بورس توازن ایجاد شود. هر چند که خبر آزاد سازی سهام عدالت در بورس خبر خوب و تصمیم مطلوبی است اما حجم معاملات روزانه سهام عدالت در بهترین حالت اگر سهم هر مالک سهام عدالت به صورت تقریبی 2 میلیون تومان در نظر گرفته شود این سهم رقمی در حدود 60 هزار میلیارد تومان می شود، به این معنا که رقم عنوان شده به اندازه سه، چهار روز معاملات بورس است، بنابراین این سهم جوابگو نیست و در حد مورد نیاز نمی تواند جوابگوی توازن عرضه و تقاضا در بازار بورس باشد، ضمن اینکه تاکید می کنم آزاد سازی سهام عدالت در بازار بورس بهترین تصمیم اقتصادی و بازار سرمایه ای کشور به شمار می رود.

 

افزایش تورم؛ پیامد آزادسازی سهام عدالت

یکی از مهمترین چالش هایی که این روزها در بازار بورس مشهود است و با آزاد سازی سهام عدالت بیشتر خواهد شد افزایش تورم در اقتصاد کشور است. در یک مثال ساده می توان این موضوع را اینگونه توضیح داد که فردی 100 میلیون سرمایه وارد بازار بورس می کند و در مدت کوتاهی دارایی او 170 میلیون تومان می شود، هنگامی که سرمایه از بورس خارج شود به دلیل اینکه سرمایه اولیه بدون ارزش افزوده رشد کرده است و هیچ مکانیزم اقتصادی، متغیر و مولفه اقتصادی در افزایش سود حاصل شده تاثیر گذار نبوده است و منجر به تقویت بینه اقتصادی کشور نشده، سود حاصل شبیه جاپ پول در اقتصاد است که بار تورمی به دنبال دارد. در چنین وضعیتی تورم منجر به افزایش سطح عمومی قیمت ها در بورس و خارج از بورس می شود. افزایش قدرت اقتصادی کاذب ایجاد شده باعث می شود بدون هیچ دلیل و توجیه اقتصادی افراد ذی نفع و سود برده از بازار سرمایه کالایی که تا پیش از این 100 تومان خریداری می شد به دلیل ارتقای سطح مالی حتی رغبت خرید 120 تومانی نیز در فرد ایجاد می شود، بنابراین بار تورمی آن بر کل اقتصاد و دهک های جامعه تحمیل می شود. بی شک این روند تداوم دور باطلی است که بدون چاپ پول به افزایش بی رویه سطح عمومی قیمت ها در بورس و در اقتصاد کمک کرده ایم. در این وضعیت تورم ساختاری شکل گرفته است که با تامین سرمایه در گردش و کسری بودجه دولت در آینده  ای نه چندان دور منجر به افزایش تورم در اقتصاد می شود.

 

مسکن موقتی

آزاد سازی سهام عدالت در بازار بورس مسکن موقتی برای پوشش برخی هزینه های اقشار کم درامد و افرادی که زیر خط فقر هستند خواهد بود، هر چند که با جو ایجاد شده در بازار بورس بار تورمی که به مردم تحمیل می شود عواید آزاد سازی را از آن ها سلب می کند چرا که باید اجناس را بالاتر از قیمت قبل خریداری کنند.

 

هشدار؛ فقدان سیاست گذاری مناسب در مدیریت سهام عدالت

 به نظر می رسد عدم سیاست گذاری صحیح دراین حوزه نیز نتیجه آزاد سازی سهام عدالت را به نفع فقرا خنثی می کند. زمانی می توان به آزاد سازی به طور قطعی امیدوار بود که وضعیت کلان اقتصادی کشور با کاهش نقدینگی یا حرکت نقدینگی به سمت بورس افزایش یافته باشد، تقویت بنیه مالی کشور در وضعیت عنوان شده سازنده است در حالی که اینک شاهد عکس این وضعیت هستیم، نه تنها بنیه اقتصادی، میزان تولید و فروش شرکت ها و بنگاه ها افزایش نیافته بلکه در اثر تاثیرات بیماری کرونا و سقوط قیمت نفت و کاهش تولید و عرضه شرکت ها بنیه اقتصادی کشور به شدت ضعیف شده است اما حجم نقدینگی در حال افزایش است. اگر حجم آزاد سازی سهام عدالت بیش از میزان اعلام شده بود قدم خوبی دراین مسیر برداشته می شد، هر چند که در نهایت آزاد سازی سهام عدالت در بورس و آشنایی مردم با بازار سرمایه اتفاق خوبی به شرط مدیریت منطقی و اقتصادی آن است.

 

راهکار مقابله با تورم

بهترین راهکار برای جلوگیری از افزایش تورم حاصل از آزاد سازی سهام عدالت در بورس، اتخاذ روش های قبلی سازمان به شکل افزایش عرضه های اولیه است. همچنین الزام شرکت های دارای سهام داران عمده به عرضه سهام خود و در نهایت آگاه سازی مردم نسبت به وضعیت بازار بورس (ریسک و بازده) منجر به بهبود شرایط تورمی می شود، چرا که این اقدامات مانع از خروج نقدینگی از بازار سرمایه می شود و می توان در آینده با بهبود سایر پارامترهای اقتصادی انتظار عادی شدن شرایط را داشت. در غیر این صورت باید شاهد افزایش شدید تورم ناشی از هجوم نقدینگی باشیم.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: