صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 04
کد خبر: ۴۲۰۷۰

فروپاشی توافق نامه ریاض؛ تحقیر بزرگ عربستان در جنگ یمن

بروس ریدل در یادداشتی در اندیشکده بروکینگز با بررسی تحولات جدید یمن بر این عقیده هست که با تصرف عدن از سوی شورای انتقالی جنوب دیگر نباید به آینده روشن برای صلح در این کشور جنگ زده امیدوار بود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ با وجود تمدید یک ماهه آتش بس یکجانبه عربستان سعودی و تلاش های گسترده سازمان ملل متحد برای ایجاد آتش بس پایدار و فراگیر در این کشور، جنگ در یمن تصمیمی بر خاتمه یافتن ندارد. در هفته گذشته با تصرف شهر بندری جنوبی عدن توسط جدایی طلبان جنوب، بحران هرج و مرج را در فقیرترین کشور جهان تشدید خواهد کرد. بنابراین لازم است ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت در این کشور مداخله کند.

 

عدن پایتخت جمهوری دموکراتیک خلق یمن در طی سالهای 1968-1990 بوده است. جمهوری دموکراتیک خلق با حمایت مصر و روسیه پس از یک جنگ گسترده علیه رژیم استعماری بریتانیا در اواخر دهه 1960م به مثابه مینیاتوری از ویتنام عربی برای لندن ظهور کرد. جمهوری دموکراتیک یمن تنها دولت کمونیست در جهان عرب بود. اما با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به صورت ناخواسته با جمهوری یمن شمالی به رهبری علی عبدالله صالح ادغام شد.

 

پس از شروع جنگ یمن، عدن به پایتخت دولت منصور هادی تحت حمایت عربستان سعودی تبدیل شد هر چند که منصور هادی خود در ریاض مستقر بود. جنبش جدایی طلب در جنوب به تلاش های خود برای کسب استقلال مناطق جنوبی ادامه دادند زیرا که جنگ به یک باتلاق بزرگی تبدیل شده بود. شورای انتقالی جنوب از حمایت امارات متحده عربی برخوردار می باشد. ابوظبی برای کاهش نقش خود در مبارزه با حوثی ها تصمیم به خروج نیروهایش از یمن گرفت اما همچنان منافع قابل ملاحظه ای در عدن دارد. در نوامبر گذشته، امارات و عربستان سعودی بین شورای انتقالی جنوب و دولت هادی برای رفع اختلافات، مصالحه ای ترتیب دادند. اما اکنون توافق نامه ریاض در حال فروپاشی است که این یک ضربه تحقیرآمیزی به عربستان سعودی می باشد.

 

عربستان سعودی تا حدودی در بخش هایی از جنوب به خصوص در شرق از جمله استان ماهرا و حضرموت و همچنین جزیره سقطرا درجه ای از کنترل و نفوذ برخوردار می باشد. جدایی طلبان جنوب احتمالا درصدد توسعه و گسترش کنترل خود بر مناطق خارج از عدن برخواهد آمد و این احتمالا نوید تشدید درگیری ها را می دهد. بنابراین با تصرف عدن توسط شورای انتقالی جنوب دیگر نمی توان به آتش بس جامع یا خاتمه بخشی محاصره عربستان سعودی خوش بین بود زیرا این رویداد حوثی ها را به این اعتقاد می رساند که با تداوم جنگ، دولت هادی در حال فروپاشی می باشد.

 

حوثی ها در وضعیت میدانی در مناطق شمالی با پیروزی های گسترده ای همراه بودند و آن ها توانستند آخرین دژ اصلی دولت هادی در ماریب را تصرف کنند. همچنین گزارشاتی وجود دارد که آن ها قصد یک حمله بزرگ به شهر سعودی نجران را دارند. اما این که آیا آن ها از چنین توانایی حمله تهاجمی برخوردارند یا خیر، این امر می تواند یک تحقیر بزرگ برای پادشاهی سعودی باشد - به خصوص ولیعهد محمد بن سلمان که معمار جنگ عربستان علیه یمن می باشد.

 

همه گیری کروناویروس در کل این کشور می تواند نوید یک فاجعه بزرگ انسانی باشد. واشنگتن نیاز دارد تا فورا به صورت قابل ملاحظه ای از سازمان ملل حمایت کند و سعودی ها را مجبور سازد تا محاصره را به صورت کامل و بدون قید و شرط لغو کنند و تمام سربازان از یمن خارج و بنادر و میادین هوایی یمن برای ورود کمک های بشردوستانه باز شوند. علاوه بر این، واشنگتن باید یک اقدام عظیم جهانی برای تهیه کمک های دارویی و غذایی برای افرادی که در معرض خطر هستند هماهنگ سازد. همچنین باید در کنار حوثی ها،  یک دیالوگ مستقیم هم با شورای انتقالی جنوب باز کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: