صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۰۸
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 16
کد خبر: ۴۳۰۲۵

برای ماندگاری دارندگان سهام عدالت در بازار بورس چه باید کرد؟

افزایش میل به سرمایه گذاری در بازار بورس و هدایت پس اندازها به این بازار موضوع مهمی است که با شناخت از بازار سرمایه می توان زمینه های خوبی را در توسعه اقتصادی کشور با  حضور سرمایه داران خرد ایجاد کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حقیقت توسعه و تعالی اقتصاد و بازار سرمایه در گرو افزایش توانمندی تحلیل ، آگاهی، پردازش مسائل، دسترسی به اطلاعات و در نهایت نتیجه گیری درست سرمایه گذاران اعم از خرد یا کلان است. ارائه سهام عدالت به مردم موجب اقبال بیشتر مردم به بازار بورس شده است، امروز افرادی در زمره سهامداران قرار گرفته اند که کمترین اطلاعاتی از زیر و بم بازار سرمایه ندارند، لذا ورود این افراد به بازار سرمایه از جهاتی قابل تامل و بررسی است.

         

رسالت اصحاب رسانه در بازار بورس سنگین است

افزایش میل به سرمایه گذاری در بازار بورس و هدایت پس اندازها به این بازار موضوع مهمی است که با شناخت از بازار سرمایه می توان زمینه های خوبی را در توسعه اقتصادی کشور با رویکرد سرمایه داران خرد به بازار سرمایه ایجاد کند. اگر اصحاب رسانه و کارشناسان بازار در این بخش رسالت خود را به درستی ایفا کنند قطعا با انتقال سهام عدالت و آشنایی مردم با بازار سرمایه می توان زمینه های آشنایی مردم را با این بازار رقم زد.

             

سهامداران آگاه در بازار باقی می مانند

اگر سرمایه داران خرد با آگاهی کامل و عدم پیروی از بازار سازان وارد بازار بورس شوند و با چشم باز و دانش کامل بدون تبعیت از افرادی که به دنبال سود آوری خود و تاثیرگذاری منفی براین بازار هستند امیدواری به پروسه تمایل مردم به سرمایه گذاری در بازار بورس افزایش می یابد. اگر سهام داران بورس دانش خود را درباره این بازار افزایش دهند و مدیر سهام خود شوند قطعا علاوه بر کمک مالی کوچکی به خانواده در بازار سهام نیز تاثیر گذار خواهند بود. در غیر این صورت سرمایه گذاری از طریق شرکتهای سرمایه گذاری راهکار خوبی برای باقی ماندن سهامداران در بازار بورس و رقیق کردن بازار بورس خواهد شد.

    

ورود آگاهانه به بازار سرمایه بازی دو سر برد است

ارائه سهام  عدالت زمینه ساز آشنایی مردم با بازار بورس و به تعادل رسیدن بازار است. ایجاد تعادل در بازار وخالی شدن از هیجان با به کارگیری اصول علمی بازار سرمایه و بازار پول برای سهامگذار و اقتصاد کشور بازی دو سر برد خواهد بود، لذا تاکید بر سرمایه گذاری علمی و آموزشی از کودکی بر روی افراد جامعه در راستای آموزش نیازمندی های آشنایی با بازار بورس گام به گام می تواند بسترهای تسلط بر روندهای معمول بازار سرمایه را در اذهان عمومی نهادینه کند. بخش خصوصی می تواند در کنار دولت نسبت به افزایش آگاهی مردم درباره روندهای حاکم بر بازار سرمایه در شرایط کنونی که مردم به دلیل سهام های عدالت با این بازار آشنا یا بدان علاقمند شده اند اقدام کند. در حقیقت افزایش نقدینگی به بازار و افزایش آگاهی و آموزش آحاد مختلف مردم در بازار سرمایه اگر با هم تناسب داشته باشد به نفع اقتصاد و مردم تمام می شود.

 

سرمایه گذاری با آزمون و خطا         

در صورتی که تقدم و تاخر رعایت نشود و مردم با کمترین آگاهی وارد بازار بورس شوند، یعنی سرمایه گذاری با آزمون و خطا همراه باشد در حقیقت می تواند منجر به تجربه ای ناموفق شود که میل و رغبت مردم به باقی ماندن در بازار سرمایه و به تعادل رساندن این بازار را کاهش خواهد داد.

       

سهامداران عدالت بی اطلاع از پیچیدگی های بازار

ایجاد تناسب درسطح آموزش همزمان با افزایش و گستردگی عمق بازار سرمایه موضوع مهمی برای ایجاد تعادل در بازار به شمار می رود. متاسفانه بسیاری از کسانی که سهام عدالت، ای تی اف و صندوق های دولتی را خریداری می کنند اصولا اطلاعات چندانی از چگونگی سرمایه داری در بازار ندارند و با عواید و زیان هایی که ممکن است از بازار سرمایه سهم آن ها شود اطلاعات چندانی ندارند، لذا قبل از سرشار شدن نقدینگی، رساندن حد آگاهی جامعه به این موضوع حائز اهمیت است.

  

خرید شرکت های زیان ده نشان دهنده ناآگاهی از بازار است

افزایش تسلط و تجربه سهامداران خرد نسبت به امر مهم سرمایه گذاری و سرمایه داری در بازار بورس نیاز مهمی است که حتما کسب آن برای سهامداران اعم از سهامداران سهام عدالت بسیار ضروری است. قطعا بخشی از شتاب های کنونی بازار سرمایه ناشی از عدم آشنایی با ابعاد و زوایای مختلف این بازار است. منافات برخی سرمایه گذاری ها با ادبیات و الفبای اقتصادی بعضا ناشی از عدم آگاهی سرمایه داران خرد است، نمونه چنین موضوعی خرید سهام شرکت های زیان ده است. خرید بدون تحلیل در بازار سرمایه به هیچ وجه به نفع سهامدار خرد و به نفع بازار سرمایه نیست، لذا توسعه و رشد صحیح بازار سرمایه منوط به افزایش سطح عمومی اطلاعات و آگاهی و تجربه آحاد سرمایه گذاران بالاخص سرمایه گذاران خرد است از این رو مقام ناظر، شرکت های بورس و فرا بورس، رسانه ها و کارشناسان بورس در راستای ایجاد تعادل در بازار بورس و عدم تحمیل ضرر و زیان به مردم باید سهامداران بخصوص صاحبان سهام عدالت را تحت آموزش و آگاهی رسانی جدی تری قرار دهند تا عواید این مساله به تدریج بازار سرمایه و در نهایت اقتصاد ایران را در مرحله رشد و توسعه قرار دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: