صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 19
کد خبر: ۴۳۲۸۲
محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

دست باز ایران برای مقابله با اقدامات احتمالی آمریکا علیه نفتکش ها

محمدعلی خطیبی: دنیای فعلی دنیای تعامل و احترام به قوانین بین المللی است و بر این اساس کشتی ها می توانند در خلیج فارس رفت و آمد داشته باشند و بر اساس همان قوانین، کشتی های ما می توانند در منطقه آمریکای لاتین و آسیا و آبهای اروپا در رفت و آمد باشند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک درباره حرکت نفتکش های ایرانی به سمت ونزوئلا گفت: ما محموله های اضافی داریم. از جمله بنزین که اضافه می آید و باید صادر بشود. حال فرقی ندارد این محموله ها به کجا صادر شوند هر کشوری حق دارد از این امکانات استفاده کند و این امری بر خلاف تجارت بین الملل و یا بر خلاف کشتیرانی بین الملل نیست.  تنها مشکل مساله تحریم های آمریکا است و به هیچ کجا مربوط نیست.  در سال های گذشته نیز رابطه خوبی بین ایران و ونزوئلا برقرار بود و ما از این کشور واردات بنزین داشتیم هر کشوری حق دارد نیاز خود را از هر کشوری که مصلحت می داند و برای او به صرفه تر است رفع کند این مبحث کاملا تجاری است و اگر این مسائل را با موضوعات سیاسی مداخله بدهند بحثی جدا خواهد بود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که آمریکا بخواهد حمله ای به این نفتکش ها داشته باشد تصریح کرد: بگذارید پاسخ شما را اینگونه بدهم، صبح که از خانه بیرون می آیید ریسک می کنید یا خیر؟ علاوه بر تمام این ریسک ها دنیا کار خود را انجام می دهد با توجه به اینکه ماجرای کرونا جمع نشده است ولی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در حال بازگشت به حالت اول است. کشتی های ما در هر کجای دنیا در حال حرکت باشند ریسک وجود دارد. اگر به یاد داشته باشید نفتکش ما در سواحل چین غرق شد و یک کشتی ما در سنگاپور به گل نشست یکی از کشتی های ما مدت زیادی در توقیف انگلیسی ها بود. کسی بخاطر ریسک، کار خود را تعطیل نمی کند. البته وضعیت به این صورت نیست که اگر کشوری کاری کند دست ما بسته است.

 

خطیبی افزود: کشتی های زیادی در خلیج فارس در رفت و آمد هستند بسیاری از این کشتی ها به شرکت های آمریکایی تعلق دارند. دنیای فعلی دنیای تعامل و احترام به قوانین بین المللی است و بر این اساس کشتی ها می توانند در خلیج فارس رفت و آمد داشته باشند و بر اساس همان قوانین کشتی های ما می توانند در منطقه آمریکای لاتین و آسیا و آب های اروپا در رفت و آمد باشند. اگر همه ما به قوانین احترام بگذاریم هیچ مشکلی پیش نمی آید. اگر رییس جمهور آمریکا بخواهد خود را وارد ماجرای دیگری کند این ماجرا به همان جا ختم نمی شود و این شروع ماجرا خواهد بود و این ماجرا ادامه پیدا خواهد کرد.

 

نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ به این پرسش، که مدتی پیش نه تن طلا از طرف ونزوئلا به ایران ارسال شد و ما در حال صادرات بنزین به این کشور هستیم ارزیابی شما از این مساله چیست؟اظهار کرد: مبادله طلا چیزی نیست که مورد تایید مقامات دو کشور باشد. پس این خبر یک ادعا است. ولی اگر اتفاق افتاده باشد دو کشور در حالت تحریم هستیم که آمریکا مبادلات بانکی ما را قفل کرده است اگر در قبال کالایی کالا گرفته می شود و این مبالغ به صورت ارز جابجا نمی شود در حقیقت نتیجه همان تحریم ها است. در نتیجه تهاتر و مبادله کالا به کالا از محدود راه های باقیمانده است. حال اگر این کار، کار خوبی نیست علت ان بسته شدن کانال های مرسوم است. اگر آمریکا کانال مبادلات بانکی را باز کند از آن طریق کار اقتصادی خواهیم کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: