صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۲۲
  • سه‌شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 26 July 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 25
کد خبر: ۴۳۷۳۶

جهان عرب باید علیه برنامه الحاق اسرائیل متحد شوند

لازم است که اعراب و فلسطین برای مسدودسازی برنامه صلح ناعادلانه مدنظر رژیم صهیونیستی با وجود محکومیت های مختلف، یک استراتژی جایگزینی را اتخاذ کنند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که جهان با گسترش ایپدمی کروناویروس و پیامدهای سیاسی و اقتصادی آن دست و پنجه نرم می کند، جاه طلبی های رژیم صهیونیستی برای الحاق سرزمین های عرب فراموش نشده است. رژیم صهیونیستی بر خلاف قوانین و اصول حقوق بین الملل و عرف حاکم بر مناسبات روابط بین الملل درصدد است تا بخش هایی از کرانه باختری و دره اردن را به سرزمین خود الحاق کند. به نظر من مقامات رژیم صهیونیستی دیگر در مورد برنامه الحاق تجدیدنظری انجام نمی دهند بلکه اکنون آن ها درصدد راه هایی برای اجرایی شدن سریع آن می باشند.

 

فرایند الحاق منطقه دره اردن توسط رژیم صهیونیستی در راستای برنامه به اصطلاح « برنامه آلون» در پی اشغال کرانه باختری از سال ۱۹۶۷ می باشد. از آن زمان به بعد این منطقه از بعد امنیتی و نظامی به مستعمره تبدیل شده به گونه ای که رژیم صهیونیستی در صورت لزوم و شرایط مناسب می تواند بخش هایی از آن را به سرزمین خود الحاق کند. رژیم صهیونیستی برای توجیه حاکمیت کامل خود بر بخش هایی از کرانه باختری و منطقه اردن، درصدد است تا اهداف امنیتی این منطقه را به امنیت ملی خود ارتباط دهد. رژیم صهیونیستی بر این ادعا است که در صورت موافقت دولت ترامپ، با این امر امنیت جبهه شرقی خود را تضمین می کند.

 

آنچه که اکنون واضح و عیان می باشد این است که در مورد منطقه دره اردن یک اجماع بین مقامات رژیم صهیونیستی وجود دارد و تمام جناح های چپ و راست افراطی و احزاب مذهبی بر این تاکید دارند که تحت هیچ شرایطی نباید این منطقه به عنوان بخشی از فرایند صلح واگذار شود. رژیم صهیونیستی با وجود محکومیت های اتحادیه عرب و عدم پذیرش برنامه الحاق توسط کشورهای عضو، همچنان به اقدامات مستکبرانه ی خود ادامه می دهند. ملک عبدالله، پادشاه اردن یک بیانیه شدید الحنی در مورد محکومیت طرح رژیم صهیونیستی صادر کرد و وی تا آن جا پیش رفت که تهدیداتی را علیه این کشور بیان نمود که برخی از رسانه های صهیونیستی آن را جدی در نظر گرفته اند.

 

در این مسئله سامح شکری، وزیر خارجه مصر در اظهاراتش گفت: « جنگ مصر علیه کروناویروس ما را از جنبش فلسطین به عنوان اصلی ترین جنبش ملت عرب منحرف نمی کند. پیامدهای اشغال توسط رژیم صهیونیستی رنج زیادی را به مردم فلسطین متحمل کرده است و همچنان ادامه دارد.» وی افزود: « دولت های عرب باید در این شرایط حساس دست در دست هم بر تعهد خودمان برای دستیابی به یک صلح عادلانه و جامع که منجر به ایجاد یک دولت فلسطینی مستقل در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی بیت المقدس شرقی می شود تاکید کنیم». وی افزود: « بهره برداری رژیم صهیونیستی از مشغله ی  جامعه بین الملل در مبارزه با کرونا ویروس به عنوان فرصتی برای اقدام یکجانبه باعث خواهد شد تا منطقه را به سمت چرخه جدیدی از خشونت، تروریسم و ایدئولوژی افراط گرایی سوق دهد». وی افزود: « این اقدام تمام تلاش های گذشته برای مبارزه با تروریسم را با شکست روبرو می سازد». در نتیجه طبق معمول انتقادات توسط کشور مصر و جهان عرب بعید است که رژیم صهیونیستی را به تجدیدنظر در تصمیم خود وادار کند زیرا آن ها از مدت ها پیش خود را برای الحاق منطقه اردن آماده کرده اند.

 

توافق نامه ای در تاریخ ۲۰ آوریل بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و بنی گاتز وزیر دفاع ( که امیدوار است در سال ۲۰۲۱ نخست وزیر شود) به امضا رسید و دولت جدید رژیم صهیونیستی شکل گرفت. برای نخستین بار یک جدول زمانی برای مراحل قانونی و اجرایی مورد نیاز برای الحاق ایجاد شد. این توافق نامه به « تحمیل حاکمیت کامل بر شهرک ها و مناطق وسیع کرانه باختری» در ژوئن ۲۰۲۰ اشاره دارد. بنابراین هدف این است که این سرزمین ها الحاق شوند به ویژه این که بین نیروهای سیاسی رژیم صهیونیستی اجماعی وجود دارد که تحت هیچ شرایطی از این امر صرف نظر نکنند.

 

قاهره پیش تر ابتکار دولت ترامپ را برای ایجاد صلح در منطقه رد کرده بود. در ژانویه، مصر  از اقدامات مستمر ایالات متحده امریکا برای دستیابی به یک توافق صلح جامع و عادلانه برای مردم فلسطین به روشی که به ثبات و امنیت در خاورمیانه کمک می کند، قدردانی نمود. با این حال این کشور افزود که هر ابتکار صلح باید تمام حقوق مشروع مردم فلسطین را از طریق ایجاد كشور مستقل در سرزمین های اشغالی فلسطین، طبق هنجارهای مشروع بین المللی احیا ببخشد.

 

در آن زمان،  وزارت امورخارجه مصر از رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها خواست تا به صورت دقیق چشم انداز صلح آمریکا را مورد بررسی و تمام ابعاد آن را در نظر بگیرند. کانال و دیالوگ را باز و مذاکرات را تحت نظارت آمریکا برای دستیابی به توافقی که آرمان و امید دو ملت را برای صلح جامع و عادلانه از طریق ایجاد یک دولت فلسطینی مستقل برآورده می سازد از سر بگیرند. اتحادیه عرب در طی جلسه این هفته، قطعنامه ۸۵۲۲ را تصویب کرد که شامل ۱۲ ماده برای رسیدگی به تصمیم الحاق رژیم صهیونیستی و حمایت های ایالات متحده آمریکا بود. بدون شک این یک اقدام خوبی بود. به همین ترتیب، در تاریخ ۳۰ آوریل، سفیر اتحادیه اروپا و سفیران نه کشور عضو اتحادیه اروپا رسماً اعتراضاتی را به نتانیاهو و گانتز درباره برنامه های الحاق دولت رژیم صهیونیستی صادر کردند. این به عنوان یک اقدام مثبت، منعکس کننده حمایت کلی اروپا از آرمان فلسطین می باشد.

 

در این مسیر کشورهای عربی باید با فوریت و موثرتر اقدام کنند زیرا کشورهای عرب با نفوذ در سطح جهان، مانند مصر باید در این مسیر فعال باشند. به عنوان مثال آن ها باید برای بحث در مورد این موضوع و پیامدهای آن زمینه تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل فراهم و با ارائه پیش نویس  قطعنامه اقدامات رژیم صهیونیستی را رد کنند. علاوه بر این، مناسبات خوب بین برخی از پایتخت های عربی و واشنگتن می تواند در تصمیم دولت ترامپ بر اقدامات رژیم صهیونیستی در پیشبرد برنامه الحاق اثر بگذارد؛ زیرا که این امر تاثیرات جدی بر امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت و منجر به افزایش ناآرامی ها و تنش ها در کرانه باختری خواهد شد که کنترل آن دشوار خواهد بود.  بنابراین لازم است که اعراب و فلسطین برای مسدودسازی برنامه صلح ناعادلانه مدنظر رژیم صهیونیستی با وجود محکومیت های مختلف، یک استراتژی جایگزینی را اتخاذ کنند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: