صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 30
کد خبر: ۴۴۱۱۶

تقلای پمپئو در برچیدن توافق هسته ای ایران

اظهارات 27 می مایک پمپئو در مورد خاتمه بخشی به معافیت های همکاری هسته ای غیرنظامی با تهران تقریبا مانند سایر جنبه های سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران بیشتر از واقعیت، جنبه رسانه ای دارد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ اظهارات 27 می مایک پمپئو در مورد خاتمه بخشی به معافیت های همکاری هسته ای غیرنظامی با تهران تقریبا مانند سایر جنبه های سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران بیشتر از واقعیت، جنبه رسانه ای دارد. مایک پمپئو اظهار داشت: « برای حفظ امنیت جهان از برنامه هسته ای ایران» به تمام معافیت هایی که باعث کاهش امنیت منطقه و جهان می شود پایان می دهیم.» هدف دولت ترامپ از این اقدامات تنها نابودی توافق هسته ای 2015 قبل از پایان یافتن ریاست جمهوری دونالد ترامپ می باشد.

 

هر سه نوع فعالیت همکاری جویانه صلح آمیز ایران (مطابق توافق هسته ای) در حالی که اکنون از سوی قانون آمریکا غیرقانونی شناسایی شده، مزایای منع اشاعه هسته ای برجام را تقویت کرده بود. اولا تبدیل اراک به یک راکتور تحقیقاتی یعنی این که این کشور دیگر نمی تواند مقادیر مورد نیاز «پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی» که مسیر بالقوه برای ساخت سلاح هسته ای را هموار می کند تولید نماید.  دوم اجازه واردات سوخت غنی شده اورانیوم نزدیک 20 درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران ( TRR) به معنای این است که ایران هیچ دلیلی برای غنی سازی اورانیوم در این سطح ندارد. سوم، تسهیل صادرات ضایعات سوخت راکتور تحقیقاتی یعنی این که از پتانسیل بازفراوری سوخت یا استفاده از آن برای تسلیحات در آینده جلوگیری می کند.

 

این فعالیت ها بر خلاف اظهارات مایک پمپئو از هر گونه اشاعه هسته ای جلوگیری خواهد کرد. عملگرایان دولت که این موضوع را به درستی درک کرده بودند در طی دو سال گذشته در تمامی بحث های سیاسی داخلی غالب بودند. اما اکنون جنگ طلبان به رهبری مایک پمپئو بر بحث های سیاسی داخلی مسلط هستند. بر این اساس تمام نهادهای خارجی از جمله شرکت ملی هسته ای چین که در این پروژه مشارکت می کنند، در صورت ادامه همکاری با مجازات روبرو خواهند شد.

 

مایک پمپئو با این اقدام بهانه خوبی به تهران برای ازسرگیری فعالیت هسته ای ارائه داد. راکتور اراک یک مشکل میان مدت بود و شاید برای تکمیل راکتور در طرح اصلی خود و  تولید بالای 40 کیلوگرم «پلوتونیوم درجه تسلیحاتی» ( برای یک یا دو کلاهک کافی است) دو سال به طول می انجامید؛ اما هنگامی که زمان تبدیل راکتور به یک طراحی مقاوم در مقابل اشاعه پایان یابد دیگر متقاعد کردن ایران برای رهاسازی این طرح خطرناک در آینده دشوارتر خواهد شد.

 

قطع تامین سوخت غنی شده 19.75 درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران تنها یک مشکل کوتاه مدت است، اما غنی سازی ایران در سطح سال 2010 بحران هسته ای فزاینده ی آن زمان را به شدت تشدید می کند. دولت ایران مدعی است که سوخت راکتور تحقیقاتی تهران بیشتر در راستای تولید ایزوتوپ های پزشکی برای درمان و معالجه بیماران سرطانی می باشد، اما زمانی که مجددا اورانیوم به 20 درصد برسد می توانند از آن در تسلیحات استفاده کنند. غنی سازی 20 درصد از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به عنوان « خط قرمز» شناسایی شده است – جایی که وی  تهدید حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران را پیش بینی کرده بود.

 

استدلال مایک پمپئو در مورد ناامنی جهان به دلیل برنامه هسته ای ایران نادرست می باشد. ایران تاکنون در برابر هیچ یک از خواسته های خیالی دوسال پیش مایک پمپئو تسلیم نشده است. تهران همچنین در برابر خروج آمریکااز توافق هسته ای، پای بندی خود را به برخی از تعهدات هسته ای مطابق با برجام پایان داده و در نتیجه این اقدام زمان لازم برای تولید اورانیوم بسیار غنی شده برای ساخت تسلیحات را کاهش می دهد.

 

آخرین اقدام پمپئو در راستای این هدف است که ایران را به انجام اقدامات تحریک آمیز وادار سازد و از این طریق تحریم های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند. در حالی که ایران ممکن است همچنان منتظر بماند تا تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر چه می شود، اما دولت ترامپ خواهان این است تا قبل از انتخابات، زمینه ی نابودی کامل برجام را فراهم سازد. پس از اظهار نظر جو بایدن در مورد بازگشت مجدد آمریکا به توافق هسته ای؛ برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت: « دیگر چیزی از آن باقی نمانده که به آن ملحق شوند. این یک استراتژی زمین سوخته است».

 

ترامپ و پمپئو ادعا می کنند هدف آن ها از فشار این است تا ایران را برای دستیابی به یک توافق جدید « بهتر » به میز مذاکره بازگردانند. اما اقدامات آمریکا در قراردادن محمد جواد ظریف در فهرست سیاه وزارت خزانه داری و همچنین ترور ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اقدامی در راستای چشم انداز بیشتر برای مذاکرات نبوده است. علاوه بر این تیم ترامپ نیز هیچ تلاشی قابل ملاحظه ای برای جلب شرکای اروپایی برای توافق احتمالی آینده نکرده است.

 

سام ریبورن سخنگوی سابق مجلس نمایندگان آمریکا گفت: « هر خری ( آدم کله خر) می تواند به انبار لگد بزند اما تنها یک نجار خوب می تواند آن را بسازد» دولت ترامپ در لگد زدن به برجام خوب است اما آن ها از نجاری چیزی نمی دانند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: