صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۰۵
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 10
کد خبر: ۴۵۳۷۰
هادی برهانی، تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

کابینه امنیتی هشت نفره؛ برنامه ویژه رژیم صهونیستی برای تقویت ایران هراسی

تحلیلگر مسائل اسرائیل درباره تشکیل کابینه امنیتی هشت نفره با موضوعیت اقدامات علیه ایران گفت: همانطور که می دانیم در هیچ یک از پایتخت های دنیا به اندازه تل آویو توطئه و نقشه برای ایران طراحی و اجرا نمی شود و اسرائیل بی شک به دشمن اصلی ایران تبدیل شده است و در این هدف فعال است و ضمن اینکه خود به تنهایی در این حوزه فعالیت می کند سعی دارد ایران هراسی را در فضای بین الملل و خصوصا منطقه گسترش دهد و در این مسیر آمریکا را برای فشار بر ایران با خود همراه کرده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند بنیامین نتانیاهو و بنی‌گانتز، رهبران دولت‌ائتلافی، توافق کرده ‌اند، برای مقابله با قدرت جهوری اسلامی ایران در منطقه یک کابینه امنیتی کوچک و مخصوص برپا کنند. این کابینه شامل هشت‌وزیر از دو حزب لیکود و آبی-سپید، بوده که قرار است روی موضوعات مربوط به ایران به خصوص نفوذ منطقه ای و نیز پرونده هسته ای تمرکز کنند هرچند که نهایتا تصمیمات‌ این شورا را باید دولت رژیهم صهیونیستی تصویب کند. در همین خصوص دکتر هادی برهانی تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره تشکیل کابینه اسرائیل که یک کابینه جمع‌‌وجور و مخصوص ایران تشکیل شود گفت: تحول جدید اسرائیل باید در چهارچوب بسته شدن نظام اسرائیل بررسی شود. در اسرائیل مجلس و دولت وجود دارد و در کشوری که ادعای ساز و کار دموکراتیکی دارد باید قوای سه گانه کار خود را انجام بدهند و هیات دولت تصمیم بگیرد و مجلس تصمیم گیرنده باشد. ولی اسرائیل کشوری است که پوسته ای از دولت و قوای دیگر را حفظ کرده است ولی فضا مرتباً محدود می شود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: ابتدا کابینه ای امنیتی در دولت تشکیل شده که نیمی از اعضای دولت در این کابینه نیستند و بحث های مهم آنجا اخذ می شود و امروز روی آن تصمیم برنامه جدیدی ایجاد شده که به بسته شدن فضا می انجامد. آنطور که گفته شده این کابینه امنیتی محدود چند عضو بیشتر نخواهد داشت. نتانیاهو و وزیر خارجه و یکی دو نفر دیگر در این چهارچوب خواهند بود. نتیجه اول این تصمیم بسته شدن بیشتر دولت و فضای سیاسی در اسرائیل است و دومین نکته تغییر موقعیت نتانیاهو و حرکت او به سمت پادشاهی است. این مسئله به اقتدار بیشتر او و قدرت گرفتنش منتهی می شود و دیکتاتوری در اسرائیل را تقویت می کند. چون به این ترتیب در مباحث حساس تصمیم گیرنده اصلی نتانیاهو است.

 

برهانی اظهار کرد: مباحث مختلفی در این کابینه طرح خواهد شد که عنوان بحث های حساس به این موضوعات داده شده است. از جمله بحث انضمام کرانه باختری که در این چهارچوب خواهد بود و هنوز در مورد ایران چیزی شنیده نشده است ولی این احتمال وجود دارد چون نتانیاهو تمایل دارد بحث ایران در دست او باشد و او در این حوزه تصمیم گیرنده باشد و این مکانیزم به نیت او کمک خواهد کرد.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: نتانیاهو همواره بر اساس ملاحضات خود و اراده شخصی اش عمل می کند و حتی به آمریکا که نزدیکترین متحد اسرائیل است اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی دهد. من در این داستان نقشی برای آمریکا متصور نیستم و دلیلی ندارم که تشکیل این کابینه امنیتی و  محدود کننده را بنا بر دستور آمریکا بدانم.

 

برهانی اضافه کرد: آنچه مجموعا از فضای دولت اسرائیل و تصمیم گیری های اخیر حس می شود تمرکز بر بحث ایران است در این خصوص شکی نیست. مقابله با ایران یکی از اولویت های تل آویو است. آنها بیشتر با شعار ظرفیت های اتمی ایران و حضور جمهوری اسلامی در سوریه وارد میدان رسانه ای شده اند. نتانیاهو در چند روز گذشته به این موارد اشاره کرده است و عنوان داشته اجازه نخواهد داد ایران به قدرتی اتمی تبدیل شود و به مرزهای اسرائیل نزدیک شودو یقینا در این مسیر به تلاش های خود ادامه می دهد.

 

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی تصریح کرد: همانطور که می دانیم در هیچ یک از پایتخت های دنیا به اندازه تل آویو توطئه و نقشه برای ایران طراحی و اجرا نمی شود و اسرائیل بی شک به دشمن اصلی ایران تبدیل شده است و در این هدف فعال است و ضمن اینکه خود به تنهایی در این حوزه فعالیت می کند سعی دارد ایران هراسی را در فضای بین الملل و خصوصا منطقه گسترش دهد و در این مسیر آمریکا را برای فشار بر ایران با خود همراه کرده است.

نظر شما