صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 15
کد خبر: ۴۶۱۵۶

اختلافات شدید روسیه و ترکیه در ارتباط لیبی

منابع دیپلماتیک در گفتگو با روزنامه «الشرق الاوسط»، علت لغو ناگهانی سفر مقامات روسیه به استانبول برای گفتگو درباره لیبی را «اختلافات عمیق» بین دو طرف عنوان کردند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روز گذشته سفر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور به استانبول به طور ناگهانی لغو شد. قرار بود در این سفر بحران لیبی محور گفت‌وگوی این مقامات روس با همتایان ترک خود باشد.

 

منابع دیپلماتیک در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» دلیل این مسئله را «اختلافات عمیق» بین دو کشور که هر یک از یکی از طرف‌های درگیر در بحران لیبی حمایت می‌کند، عنوان کردند.

 

وزرات خارجه روسیه ضمن اعلام خبر تعویق مذاکرات و موکول شدن آن به زمانی دیگر، اعلام کرد ارتباط بین مسکو و آنکارا ادامه خواهد یافت. این بیانیه افزود: وزارتخانه‌های خارجه و دفاع روسیه و ترکیه در تلاش برای حمایت از توافقی به منظور پایان بحران در این کشور آفریقایی هستند.

 

ترکیه و روسیه هیچ یک دلیلی برای به تاخیر افتادن این مذاکرات که از صبح دیروز در تماس‌های بین دو طرف برای انجام به موقع آن تلاش می‌شد، ارائه نکردند.

 

بنابر این گزارش، ترکیه امیدوار بود در این مذاکرات به مسئله سوریه به خصوص با توجه به حضور «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در استانبول هم‌زمان با حضور هیئت روسیه در این شهر، نیز پرداخته شود.

 

این منابع اعلام کردند «مولود چاووش اوغلو» آخرین تلاش‌ها برای متقاعد کردن لاوروف به انجام این سفر را هم انجام داد اما تلاش‌هایش بی‌فایده بود.

 

روسیه مخالف مداخله نظامی ترکیه در لیبی است، جایی که آنکارا از دولت وفاق ملی تحت ریاست «فائز السراج» در غرب (طرابلس) حمایت می‌کند. روسیه در این بحران اما حامی نیروهای شرق لیبی تحت فرمان «ژنرال خلیفه حفتر» است./ فارس

نظر شما