صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 24
کد خبر: ۴۷۵۳۴

لزوم حل و فصل درگیری‌های لیبی از مسیر سیاسی

وزیر خارجه عمان گفت: درگیری‌های لیبی باید از مسیر سیاسی حل شود و نباید بگذاریم سناریوی سوریه در لیبی نیز تکرار شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان بر لزوم حل و فصل درگیری‌های لیبی از مسیر سیاسی و ممانعت از تکرار سناریوی سوریه در لیبی تاکید کرد.

 

وی گفت: تلاش‌های عربی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان طرف‌های درگیر در لیبی وجود دارد.

 

علوی افزود: تمامی کشور‌های عربی نظرات خود را اعلام کردند، اما می‌خواهم تأکید کنم که همه آن‌ها بر راه‌حل سیاسی به عنوان تنها راه حل بحران لیبی توافق نظر دارند، زیرا که این راه‌حل برای همگان بهتر است. نباید سناریوی سوریه در لیبی تکرار شود.

 

وی گفت: بنابراین برای ساز وکاری تلاش خواهیم کرد که به یک راه‌حل سیاسی منجر شود و مورد پذیرش تمامی طرف‌های لیبیایی و بین‌المللی قرار بگیرد.

 

وزرای خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست دیروز سه شنبه با موضوع «بررسی بحران لیبی» بر پایبندی به وحدت و حاکمیت لیبی و همبستگی ملی و ثبات و رفاه ملت آن و همچنین بر اهمیت راه حل جامع سیاسی در لیبی و حمایت از اجرای کامل توافقنامه الصخیرات و کنفرانس برلین تأکید کردند.

 

از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی معمر قذافی، در این کشور آفریقای شمالی دودستگی به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۵ به دنبال یک توافق سیاسی، دولت وفاق ملی با حمایت سازمان ملل در لیبی تشکیل شد، اما نیرو‌های حفتر که در شرق این کشور مستقر بودند در سال ۲۰۱۹ به طرابلس، پایتخت و محل استقرار دولت وفاق ملی، با هدف تسخیر آن حمله کردند و از آن زمان تاکنون درگیری‌ها میان دو طرف در این کشور ادامه دارد.

 

طرف‌های درگیر در لیبی از حمایت کشور‌های خارجی برخوردارند و این مسئله سبب شعله‌ور شدن بیشتر جنگ و پیچیده شدن اوضاع شده است. کشور‌های خارجی هر کدام به دنبال منافع خود از یکی از گروه‌های درگیر در لیبی حمایت می‌کنند./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: