صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۲ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 02
کد خبر: ۴۸۶۸۰

ترامپ برای خروج نیروهایش از آلمان چه برنامه ای دارد؟

ترامپ در جمع خبرنگاران از طرح آمریکا برای خروج نیروهایش از آلمان رونمایی کرد و عامل اصلی در اتخاذ چنین تصمیمی را عدم پرداخت هزینه های دفاعی از سوی آلمان و سایر اعضای ناتو معرفی کرده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در 15 ژوئن، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که قصد دارد 9500 نیروی آمریکایی را از آلمان خارج و تنها 25000 نیرو در این کشور باقی بمانند. وی  گفت که ایالات متحده آمریکا در طی سال های گذشته بیش از اندازه هزینه اقتصادی اتحادهای سرتاسر جهان را پرداخت کرده و اینكه آلمان و سایر اعضای ناتو  از پرداخت سهم عادلانه خود در اتحاد خودداری می کنند دست به این اقدام زده است. این طرح با انتقادات شماری از نمایندگان هر دو حزب در واشنگتن همراه شد. برای نمونه، بیست و دو جمهوری خواه عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا در نامه ای نوشتند : «تضعیف تعهد آمریکا به ناتو باعث تشویق تجاوزخواهی و فرصت طلبی روسیه می شود».

 

در آن سوی فراآتلانتیک، در 24 ژوئن «آنگرت کرامپ-کارنباور» وزیر دفاع آلمان روز سه‌شنبه در واکنش به تصمیم آمریکا برای خارج کردن بخشی از نظامیانش از آلمان خطاب به ترامپ گفت: «امنیت کالا نیست که قابل فروش باشد. این اقدام سیگنالی به روسیه است که ایالات متحده علاقه و منافع کمتری به اروپا دارد»

 

اگر پرزیدنت دونالد ترامپ نیروهای آمریکا را به منطقه ایندو – پاسیفیک اعزام کند؛ همانطور که « رابرت سی اوبراین» مشاور امنیت ملی ایالات متحده اخیراً در وال استریت ژورنال پیشنهاد کرده ؛ «آنگرت کرامپ-کارنباور» وزیر دفاع آلمان در واکنش به این تصمیم گفت : « این اقدام به معنای تمرکز استراتژیک جدید ایالات متحده آمریکا می باشد.».

 

پرزیدنت دونالد ترامپ در دیدار با آندرژ دادا رئیس جمهور لهستان اعلام کرد که به احتمال زیاد حداقل بخشی از نیروهایی که در حال حاضر در آلمان مستقر هستند به لهستان می فرستد. بنابراین بهترین راه پیش روی دولت چیست؟ در بخش زیر اهمیت و اهداف این تصمیم از سوی کارشناسان شورای آتلانتیک مورد بررسی قرار می گیرد.

 

« کریستوفر اسکالوبا»، مدیر ابتکار امنیت مرکز استراتژی شورای آتلانتیک

« کریستوفر اسکالوبا» بر این عقیده است : « ما نمی توانیم دوره ریاست جمهوری ترامپ که چقدر بر روابط فرآتلانتیک دشوار است را بپوشانیم. ایمان به رهبری ایالات متحده در عرصه بین الملل ضعیف شده است.  تا زمانی که ترامپ در سمت خود باقی بماند، این شرایط برای اکثر اروپایی ها تغییر نخواهد کرد.» با این وجود، دولت می تواند بر این ادعا کند که در رابطه با امنیت فرامنطقه ای از یک میراث سیاسی قابل دفاعی برخوردار می باشد. آمادگی و بازدارندگی ناتو بهبود یافته و هزینه دفاعی اروپا در بالاترین حد خود در این قرن است.» وی افزود: « جزئیات مربوط به عقب نشینی نیروهای آمریکا مهم است و این اقدام احتمالا بازدارندگی ناتو در مقابل روسیه را تضعیف خواهد کرد. علاوه بر این انگیزه های آلمان و سایر اعضای ناتو برای پیگیری سیاست های آمریکا در مقابل چین یا کنترل تسلیحات را کاهش می دهد.» وی در نهایت افزود: « کسانی که در دولت هستند و می خواهند به نوعی میراث سازنده امنیت فرآتلانتیک را حفظ کنند، خوب است است که رئیس جمهور را متقاعد کنند که نظر خود را عوض کند.»

 

« الکساندر ورشبو»، معاون دبیر كل پیشین ناتو و سفیر ایالات متحده در روسیه

پرزیدنت دونالد ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی خود با آندرژ دادا رئیس جمهور لهستان از تصمیم خود برای کاهش نیروهای آمریکا در آلمان از 35 هزار به 25 هزار نفر با استناد به « قصور» آلمان در تحقق هدف 2٪ از تولید ناخالص داخلی برای هزینه های دفاعی، دفاع کرد. پرزیدنت دونالد ترامپ اظهار داشت: « برخی از نیروها به ایالات متحده بازگردانده می شوند و برخی به لهستان یا سایر کشورهای ناتو منتقل می شوند.» از دیدگاه « الکساندر ورشبو» چنین تغییراتی فقط تا حدی می تواند خسارات ناشی از اجرای تصمیم یکجانبه ترامپ را کاهش دهد و این امر مشکلات بیشتری را ایجاد می کند.

 

وی افزود: « مهم است که به یاد داشته باشید که سربازان آمریکایی در آلمان در درجه اول برای دفاع از خاک آلمان حضور ندارند و دیگر همانند دوران جنگ سرد در خط مقدم قرار ندارند. اما حضور نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از تجاوز و توسعه طلبی روسیه در امتداد جبهه شرقی ناتو بسیار مهم است. اعتبار بازدارندگی ناتو به شدت به توانایی واکنش سریع آن ها برای مقابله با تهدیدات وابسته است. کاهش حضور نیروهای نظامی آمریکا در آلمان و انتقال آن به کشور، می تواند توانایی ناتو برای واکنش سریع در مقابل توسعه طلبی روسیه را تضعیف ببخشد.»

 

وی افزود: « ترامپ سعی کرده تصمیم خود را با عملکرد ضعیف آلمان در تحقق هدف دو درصد تولید ناخالص برای هزینه دفاعی توجیه کند. اما او اکنون باید به جای مجازات متحد نزدیکش به دنبال یافتن راه حل های عملگرایانه باشد.». در همین رابطه، وزیر دفاع آلمان اظهار داشت كه برلین می تواند تلاش كند تا یك ستون قوی تر اروپایی در ناتو ایجاد كند. « الکساندر ورشبو» معتقد است که ایالات متحده آمریکا باید با تعلیق اجرای تصمیم خروج نیروها از این پیشنهاد آلمان حمایت کنند. در واقع افزایش توانایی نظامی اروپا باعث تقویت بازدارندگی و کاهش وابستگی بیش از حد به نیروهای آمریکا می شود و این امر به آمریکا اجازه می دهد بدون این که امنیت اروپا را به خطر بیندازد، نیروها و دارایی های خود را به اسیا، اقیانوسیه و سایر مناطق اعزام کند.»

 

دانیل فرید، کارشناس ارشد شورای آتلانتیک و سفیر پیشین آمریکا در لهستان

« دانیل فرید» بر این عقیده است: « این هفته خوبی برای روابط فرآتلانتیک نبود. اعلامیه رئیس جمهور ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکا از آلمان نشانگر نگرشی است که به دنبال منطق و عقلانیت می باشد». وی گفت: « ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که کاهش نیروهای آمریکا نوعی مجازات برای آلمان است زیرا که از 2درصد تولید ناخالص داخلی برای هزینه دفاعی خودداری کرده است. ( هدفی که در واقع قرار نیست که آلمان تا سال 2024 به آن تن دهد)

 

هیچ کس در دولت از جمله « رابرت سی اوبراین» مشاور امنیت ملی که در وال استریت ژورنال صحبت کرد در مورد ترسیم چگونگی خروج نیروهای آمریکا از آلمان توضیح نداده است. ترامپ گفت که برخی از این سربازان به لهستان خواهند رفت اما جزئیات دیگری ارائه نکردند، شاید به این دلیل که هنوز این جزئیات کار نشده است. آندرژ دادا رئیس جمهور لهستان خردمندانه از نیروهای باقی مانده آمریکا در اروپا نه به خاطر لهستان بلکه به دلیل امنیت ملی اروپا حمایت کرد.

 

وی معقتد است: « نشست بین روسای جمهور آمریکا و لهستان معمولا برای پیشبرد تامین امنیت و همبستگی اروپا است. البته اعزام نیروهای آمریکایی به لهستان ایده خوبی بودکه باراک اوباما پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2014م تصمیم به آن گرفت. ترامپ اگر چه سیاست درست را پیش برده است اما سردرگمی پیرامون آخرین تصمیم رئیس جمهور؛ نشانگر این است که آمریکا هیچ اقدام جدی برای دفاع از اروپا انجام نمی دهد.»

 

وی افزود: « البته زمان دعوت رئیس جمهور لهستان از سوی ترامپ هم قابل توجه است. ترامپ لهستان را دوست دارد و این خوب است اما ایالات متحده با دعوت از رئیس جمهور لهستان چند روز قبل از انتخابات در این کشور در رقابت با یک رقیب قدرتمند از حزب مخالف لیبرال ایده بدی است. به همین دلیل دولت های آمریکا معمولاً از چنین بازدیدهایی قبل از انتخابات خارجی جلوگیری می کنند. این اقدام توسط ترامپ لهستان را به یک عامل پارتیزانی در سیاست های آمریکا تبدیل می کند. از این مسئله بدتر، اگر دموکرات ها شروع کنند بر این که لهستان « سگ دست آموز» ترامپ است ؛ این به حمایت دو حزب داخلی آمریکا از لهستان که مربوط به دهه ها می شود آسیب می رساند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: