صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 29
کد خبر: ۵۲۶۲۸
یادداشت اختصاصی حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل

تکرار سناریوی لیبی و عراق با تحریم تسلیحاتی ایران

تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران و برجام های تسلیحاتی که آمریکا به دنبال تحمیل آن به ایران بود، همگی با هدف تضعیف نیروی دفاعی ایران و به تدریج ایران را به عراق و لیبی دیگری تبدیل کردن دنبال می شود!

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ تحریم تسلیحاتی ایران موضوع مهمی برای آمریکاست، موضوعی که پای سران آمریکایی را به منطقه و سفر به کشورهای عربی مرتجع برای تکرار ایران هراسی بیشتر و تکرار سناریوی ضدیت سران مرتجع عربی با ایران اسلامی باز کرده است. در واقع از سویی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از سوی وزارت خارجه این کشور برای طرح مباحث ایران به کشورهای منطقه سفرهایی را برنامه ریزی کرده و انجام داده تا  کشورهای منطقه را علیه ایران تحریک کنند.

 

بی تردید مسئله ایران هراسی یکی از مهمترین و اولی ترین دستور کارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای کشورهای همسایه ایران است، آمریکایی ها سالهاست تلاش می کنند تا با تشکیل و تقویت یک جبهه عبری_ عربی علیه جمهوری اسلامی ایران، سیاست های ظالمانه و زورگویانه خود را در ایران اسلامی پیاده کنند. به نظر می رسد آمریکایی ها تا ماه اکتبر سال جاری میلادی به تلاش خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت ادامه داده و بر انجام آن تاکید می‌کنند، در حالی که قطعاً هر پیش نویس قطعنامه ایی که توسط آمریکایی ها برای تمدید تسلیحاتی ایران ارائه شود، با وتوی دولت های چین و روسیه مواجه خواهد شد، لذا آمریکایی ها نمی توانند تحریم های تسلیحاتی را علیه جمهوری اسلامی ایران تمدید کنند.

 

نیازی به تبیین موضوع چرایی تلاش آمریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران نیست چرا که پر واضح، روشن و شفاف است که آمریکا با هدف تضعیف جمهوری اسلامی ایران در ابعاد و حوزه های مختلف از مهمترین موضوع هر کشوری یعنی نیرو و قوه دفاعی آن کشور موضوع فروپاشی را آغاز می کند. تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران و برجام های تسلیحاتی که آمریکا به دنبال تحمیل آن به ایران بود، همگی با هدف تضعیف نیروی دفاعی ایران و به تدریج ایران را به عراق و لیبی دیگری تبدیل کردن دنبال می شود! اگر جمهوری اسلامی ایران به سرنوشت عراق و لیبی دچار شود راه برای اعمال فشار و نفوذ و اجرای خواسته های آمریکا در ایران باز می شود، به همین دلیل تحریم تسلیحاتی ایران و فشار بر ایران از این نقطه برای دولتمردان و لابی های صهیونیستی پشت پرده بسیار حائز اهمیت است.

 

آمریکایی ها سالهاست به برنامه های مختلف تحریمی برای از بین بردن قدرت نظامی و تسلیحاتی ایران فکر می کنند و راهکار ارائه می دهند، آنها بارها و بارها  سعی کرده اند، با تحریم تسلیحاتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، کشور را دچار فروپاشی کنند، آمریکایی ها برای فروپاشی جمهوری اسلامی ایران سالهای گذشته تلاش بسیاری کردند تا با نارضایتی تراشی بین مردم و استفاده از مسائل داخلی کشور، مردم را به خیابانها بیاورند تا آن تابستان های داغ فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران اتفاق بیفتد، اما این توطئه با هوشیاری ملت آگاه و فهیم ایران خنثی شد، لذا آمریکایی هایی که در اجرا و تحقق  این توطئه ناکام مانده بودند، تحریم تسلیحاتی ایران را در کنار سایر تحریم های ظالمانه دنبال می کنند.

 

بی شک تحریم تسلیحاتی ایران در روند تقویت نظامی و تسلیحاتی کشور تأثیر چندانی ندارد، چرا که ٩۵درصد تسلیحات نظامی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، به همین دلیل به نظر می رسد آمریکا در این موضوع نمی تواند کاری از پیش ببرد، یا در این زمینه تاثیر گذار باشد، از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران از طریق همکاری با چین، روسیه و اتحادیه اروپا می تواند از این بحران ساختگی آمریکا خارج شود، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته به دنیا نشان داده هيچ گاه آغاز کننده جنگ و تجاوز نیست و تولید سلاح تنها به دلیل حفاظت از آب و خاک و آسمان و جان و ناموس ایرانیان است.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: