صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۳۸
  • دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 12 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 12
کد خبر: ۵۴۵۵۷

قیمت خرید خانه و نرخ اجاره مسکن در تهران امروز چهارشنبه 22 مرداد ۹۹

قیمت مسکن در تهران در کمتر از یک سال 5 برابر شده است . قیمت هر متر مربع واحد آپارتمان در منطقه زعغانیه تهران بین 70 تا 130 میلیون تومان عنوان می شود.

به گزارش راهبرد معاصر قیمت مسکن در تهران به ویژه در مناطق شمالی تهران در طول یک سال اخیر 5 برابر شده است. به طوری که قیمت هر متر مربع واحد آپرتمانی نوساز در منطقه زعفرانیه بین 70 تا 130 میلیون تومان رسیده است. قیمت آرپاتمان های قدیمی هم بین 50 تا 75 میلیون تومان عنوان می شود.

قیمت رهن و اجاره هم در این منطقه هم افزایش چشم گیری داشته است به طوری که در زعفرانیه برای رهن کامل یک آپارتمان یک هفتم ارزش فروش ملک از مستاجر درخواست می شود که تقریبا حدود 10 تا 12 میلیون تومان برای هر متر مربع است.

 

 

مناطق پیشتاز رشد قیمت و معاملات مسکن تهران در تیر ۹۹

بازار مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۳۹۹ تغییر معاملات و قیمت را نسبت به خرداد امسال و تیر ماه پارسال تجربه کرد. متوسط قیمت حدوداً ۲۱ میلیون تومانی شد که رشد ۵۷ درصد نسبت به سال قبل و افزایش ۱۰ درصد را نشان داد. معاملات نیز با ۱۴ هزار و ۴۷ فقره به حالت نرمال برگشت و از جهش ۱۹۳ درصد نسبت به تیرماه پارسال و افزایش ۳۰ درصد نسبت به خرداد امسال حکایت داشت.

 

از نمایه های معنی دار معاملات در تیر ماه می توان به رشد سالیانه بالای ۲۰۰ درصدی خرید و فروش در مناطق ۳، ۵، ۶، ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۳ و ۲۲ اشاره کرد. در منطقه ۱۳ معاملات رشد سالیانه ۳۱۴ درصد داشت در حالی که در این لیست مناطق ۶، ۱۱، ۱۳ و ۲۲ جزو ۱۰ منطقه پر تقاضای تهران محسوب نمی شوند.

 

منطقه ۱۹ پیشتاز تورم

در خصوص کارنامه بازار از نظر قیمت نیز بالاترین نرخ رشد سالیانه به منطقه ۱۹ تعلق داشت که البته با توجه به تعداد پایین معاملات در منطقه ۱۹ که با ۸۰ فقره قرارداد خرید و فروش در تیرماه تنها منطقه ای بود که دارای تعداد معاملات کمتر از ۱۰۰ فقره بوده است تغییرات قیمتی نیز به همان نسبت اهمیت خود را از دست میدهد. بر این اساس رشد ۶۶ درصدی سالیانه قیمت در منطقه ۶ با ۵۶۹ معامله در تیرماه ۱۳۹۹ می تواند قابل توجه باشد.

 

حدود ۷۳ درصد معاملات در ۱۰ منطقه شهر

از طرف دیگر بالاترین تعداد معاملات به میزان ۷۳.۱ درصد به ترتیب در مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۷، ۱، ۸، ۳ و ۱۵ انجام شد. ۴۰.۶ درصد قراردادهای خرید و فروش تنها در چهار منطقه ۵، ۴، ۲ و ۱۰ منعقد شده است. منطقه ۵ با ۱۴.۹ درصد از معاملات کماکان پیشتاز تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در تهران است.

 

سهم مناطق ۴، ۲ و ۱۰ نیز به ترتیب ۸.۷ درصد ۸.۶ درصد و ۸.۴ درصد از کل تعداد معاملات شهر تهران بوده است. نرخ رشد سالیانه قیمت در این مناطق نیز به ترتیب ۶۰، ۶۲، ۵۵ و ۴۸ درصد بود.

 

نکته دیگر اینکه هم اکنون فقط دو منطقه از شهر تهران شامل ۱۸ و ۱۹ دارای میانگین قیمت مسکن کمتر از ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع هستند در حالیکه تیرماه سال گذشته تعداد مناطقی که قیمت مسکن در آنجا کمتر از متری ۱۰ میلیون تومان بود به ۱۰ منطقه می رسید.

 

از طرف دیگر با اینکه نرخ رشد سالیانه قیمت ۵۷ درصد بوده است، شاخص بیشترین تقاضا بر اساس ارزش هر واحد مسکونی رشد ۸۸ را نشان می دهد. تیر ماه سال قبل واحدهای ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بالاترین تقاضا را در شهر تهران داشتند​ در حالی که تیرماه سال جاری این رتبه به واحدهای ۶۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان رسید.

 

تغییر دیگر می‌تواند به رشد ۲ واحد درصدی خانه های بالای ۱۰۰ متر نسبت به سال گذشته مربوط باشد. تیرماه ۱۳۹۹ واحدهای بیش از ۱۰۰ متر مربع ۳۰.۱ درصد کل قراردادهای خرید و فروش را در بر گرفت در حالی که تیر ماه ۱۳۹۸ این میزان ۲۸ درصد بود.

 

عوامل موثر بر افزایش معاملات

اما افزایش ۱۹۳ درصدی سالیانه معاملات با این که می‌تواند نشان دهنده عمق رکود در تیرماه ۹۸ باشد این پیام واضح را می دهد که بازار مسکن هم اکنون در وضعیت نرمال قرار دارد؛ چراکه در سال‌های گذشته معمولاً متوسطه معاملات در محدوده ۱۵ هزار فقره بود.

 

کارشناسان معتقدند بخش مهمی از رونق بازار می‌تواند ناشی از ورود سرمایه‌ها از بورس به بازار مسکن مربوط باشد. البته انتظارات تورمی، رشد نرخ ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، اخبار مربوط به دریافت مالیات از خانه‌های خالی در تابستان جاری و الزام به دریافت کد رهگیری نیز در افزایش معاملات مسکن شهر تهران بی تاثیر نبوده است

 

بازار آپارتمان‌های نقلی نوساز در تهران + قیمت روز

ماجرای کمبود عرضه آپارتمان‌های نوساز در بازار فروش مسکن تهران جدید نیست و عقبه دست‌کم یک ساله دارد.

 

با این حال در تمام ماه‌های گذشته همواره در همه گروه‌های ملکی امکان جست‌وجوی واحدهای کلیدنخورده که از سوی سازنده‌ها برای تامین نقدینگی مورد نیاز شروع پروژه جدید، اصطلاحا تک‌فروشی می‌شدند، وجود داشت.

 

 

هر چند در هر مجتمع مسکونی یک یا حداکثر دو واحد از آپارتمان‌های تکمیل شده متعلق به سازنده برای فروش عرضه می‌شد، اما همین مقدار هم تا حدودی پاسخگوی نیاز بازار بود، چراکه طی ماه‌های اخیر از شمار متقاضیان آپارتمان‌های کلیدنخورده به دلیل فاصله زیاد بودجه خریداران و قیمت نوسازها کاسته شده است.

 

اما در چند هفته اخیر از تعداد آپارتمان‌های نوساز عرضه شده برای فروش در گروه واحدهای نقلی به شدت کاسته شده و تعدادی از فروشنده‌ها پس از اینکه خریدار اعلام آمادگی کرده، از فروش انصراف داده‌اند.

 

برخی از واسطه‌های ملکی می‌گویند از آنجا که روند تورم ملکی در ماه‌های اخیر با وجود رکود معاملاتی، متوقف نشده است، این گروه از فروشنده‌ها که به خوبی می‌دانند با توجه به میانگین استطاعت متقاضیان مسکن، امکان بهترین عرضه در تناسب با تقاضا را دارند، ترجیح داده‌اند از فروش دست بکشند.

 

از گذشته مرسوم بوده که آپارتمان‌های نقلی را به لحاظ زود نقدشوندگی با طلا و پراید مقایسه می‌کردند و به همین خاطر اکنون فروشندگان این املاک، دلیلی برای عجله نمی‌بینند، چراکه تصور می‌کنند در هر زمان می‌توانند آپارتمان‌های خود را برای فروش عرضه کنند و همواره برای این املاک مشتری وجود دارد.

 

برخی نیز بر این باور هستند که انصراف فروشندگان مسکن به اخباری که درباره طرح گشایش اقتصادی سران قوا منتشر شده بی‌ارتباط نیست و برخی بنا دارند تصمیمات مهم اقتصادی خود را به پس از اعلام این خبر موکول کنند.

 

بازار اجاره مسکن تهران در میانه تابستان ۹۹ + قیمت روز

واسطه‌های ملکی می‌گویند یک گروه از موجرانی که تابستان امسال تصمیم به عرضه آپارتمان خود در بازار کرده‌اند، کسانی هستند که واحدهای اجاری آنها در سال گذشته خالی مانده و در نتیجه مبنایی برای افزایش اجاره‌بها در سقف ۲۵درصد که از سوی دولت به‌عنوان محدوده تغییرات اجاره اعلام شده است، برای این املاک وجود ندارد.

 

در نتیجه آنها قیمت پیشنهادی رهن و اجاره خود را در سقف ممکن و حتی بعضا بیشتر از سقف متعارف اجاره‌های یک منطقه اعلام کرده‌اند تا به اصطلاح اندکی جای تخفیف در زمان عقد قرارداد داشته باشند.

 

بررسی فایل‌های موجود نزد بنگاه‌های ملکی و برخی موتورهای جست‌وجوی ملکی در بازار اجاره مسکن نشان می‌دهد اجاره‌بهای پیشنهادی این آپارتمان‌های خالی مانده از سال یا سال‌های قبل، بعضا حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از آخرین رقم اجاره ثبت شده در قراردادهای املاک مشابه در محله مشابه است.

 

به اذعان واسطه‌های ملکی، برای این گروه از موجران ظاهرا اهمیتی ندارد که چقدر در صف انعقاد قرارداد معطل بمانند؛ آنها ظاهرا روی عایدی اجاره، حساب چندانی باز نکرده‌اند.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: