صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۵۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 13
کد خبر: ۵۴۷۳۵

دستیار اوباما: هدف تحریم تسلیحاتی، دفن برجام است

دستیار رئیس جمهوری سابق آمریکا، هدف تلاش دولت ترامپ برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را دفن برجام و سخت‌کردن مسیر بازگشت رئیس جمهوری بعدی آمریکا دانست.

به گزارش راهبرد معاصر، رابرت مالی روز پنج‌شنبه در صفحه توئیتری خود در واکنش به حرکت ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، افزود: دولت آمریکا به طور موقت از فشار حداکثری به دیپلماسی حداقلی در تعقیب هدفی یکسان متمایل می‌شود.

وی هدف این کار را «از بین بردن توافق هسته‌ای ایران» دانست و ادامه داد: این چیزی است که از ارائه قطعنامه آمریکا به شورای امنیت در تمدید ممنوعیت تسلیحاتی که در مهرماه پایان می‌یابد، مشاهده می‌کنیم.

رئیس گروه بین‌المللی بحران اضافه کرد: توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ که به اتفاق آرا مورد تایید شورای امنیت (۲۲۳۱) قرار گرفته بود، مدت ۵ سال برای محدودیت نقل و انتقال تسلیحات متعارف به و از ایران را مقرر کرد.

مالی با یادآوری اینکه این مدت در ۲۷ مهرماه به پایان می‌رسد، اظهار کرد: آمریکا در روزهای اخیر برای تمدید این محدودیت در قالب ممنوعیت کامل تسلیحاتی فشار وارد کرد. کسی به تمدید بی‌پایان چه با پیش‌نویس گسترده و چه مستقیم، توجه نکرد.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت میان این ۲ پیش نویس در آن است که نخستین محکوم به شکست بود و دومی یقینا موفق نخواهد بود.

دستیار رئیس جمهوری سابق آمریکا تاکید کرد: اگر قطعنامه ایالات متحده آنگونه که پیش‌بینی می‌شود در این مسیر شکست بخورد، دولت چند گزینه دارد.

مالی در توضیح این اظهارات خود افزود: نخست؛ متن تمامیت‌خواهانه ارائه ندهد یا از قطعنامه‌ اعضای دیگر شورای که پیشنهاد سازش می‌دهند همچون تمدید موقت یا تمرکز بر روی سیستم‌های تسلیحاتی خاص، پشتیبانی کند.

وی ادامه داد: اما چین و روسیه با هر تجدید نظری در قطعنامه ۲۲۳۱ مخالفت کرده‌اند و می‌توانند وتو کنند. بماند که ایرانی‌ها این مساله را نقض دیگر برجام می‌دانند و می‌توانند در نوع خود واکنش نشان دهند. با این حال، ایالات متحده تمایل کمی به سازش جدی نشان داده است.

رئیس گروه بین‌المللی بحران اضافه کرد: گزینه دوم؛ قطعنامه ۲۲۳۱ مکانیسم بازگرداندن تحریم‌ها (اسنپ‌بک) را طراحی کرده است که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد با طرح ادعا علیه طرف دیگر به «ناکارآمدی مشخص»، همه تحریم‌های شورای امنیت را علیه ایران مشتمل بر محدودیت‌های تسلیحاتی بازگردانند.

مالی این وضعیت را به شرایط سایه روشن تشبیه کرد و با یادآوری صراحت مقامات کاخ سفید به خروج از برجام و مشارکت‌کننده نبودن در آن، گفت: با این وجود ادعا می‌کنند عضو ۲۲۳۱ هستند و می‌توانند از اسنپ‌بک(بازگرداندن تحریم‌ها) استفاده کنند.

وی تاکید کرد: طرف‌های دیگر می‌گویند با توجه به خروج از برجام، استدلال آمریکا غلط یا بازی اشتباه است. به احتمال زیاد نتیجه پس از نزاع شدید در نیویورک این می‌شود که آمریکا ادعا کرده تحریم‌ها بازگردانده شده و روسیه و چین می‌گویند اینگونه نشده است.

عضو تیم آمریکا در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران تصریح کرد: کشورهای اروپایی هم تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ورود صدمات سنگین به شورای امنیت به کار می‌گیرند.

مالی خاطرنشان کرد: اگر نگرانی ایالات متحده درباره تاثیرات امنیتی انقضای تحریم تسلیحاتی درست باشد، گزینه هایی دارد؛ می‌تواند با صادرکنندگان بالقوه سلاح برای توقف فروش مشکل‌سازترین سیستم‌های تسلیحاتی تعامل کند و روی قطعنامه‌های دیگر سازمان ملل متمرکز شود که انتقال سلاح به محل‌هایی چون یمن را محدود کرده‌اند.

وی تصریح کرد: درخواست برای تمدید نامشخص و در صورت شکست، تهدید به استفاده از اسنپ‌بک، آنچه را که مدت‌هاست می‌دانیم روشن می‌کند: هدف اصلی، تلاش برای دفن برجام و سخت‌تر کردن احیای دوباره آن برای رئیس جمهوری احتمالی، بایدن است.

آمریکا روز گذشته به طور رسمی قطعنامه پیشنهادی خود برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت ارائه داد و قرار است زمان رای‌گیری درباره آن مشخص شود.

پیش‌بینی‌ها از شکست این پیشنهاد آمریکا حکایت دارد و گفته می‌شود حتی ۹ رای لازم را به دست نخواهد آورد تا چین و روسیه به وتوی آن مجبور شوند.

 

ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما