صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۴۵
  • يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 11 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 23
کد خبر: ۵۶۰۰۹
نماینده عراقی:

موضع گیری الکاظمی در قبال توافق امارات اسرائیل مشکوک است

نماینده پارلمان عراق با مشکوک خواندن موضع‌گیری نخست‌وزیر عراق درقبال توافق امارات و اسرائیل، از پارلمان خواست تا از او بخواهد درباره موضع رسمی دولت عراق درباره این مسأله توضیح دهد.

به گزارش راهبرد معاصر «فاضل جابر» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق به موضع‌گیری «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور در قبال توافق عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

 

با وجود آنکه اغلب شخصیت‌های سیاسی، نمایندگان و احزاب عراقی این توافق را به شدت محکوم کردند، مصطفی الکاظمی که از زمان اعلام این توافق در ۲۳ مرداد گذشته ( ۱۳آگوست) سکوت کرده بود، دیروز در مصاحبه با «واشنگتن پست» در پاسخ به سوالی درباره توافق امارات و رژیم صهیونیستی موضع خود را اعلام کرد.

 

وی گفت: عادی سازی روابط امارات - اسرائیل تصمیمی است که به امارات مربوط است و نباید در آن دخالت کرد. 

 

فاضل جابر در واکنش به این اظهارنظر الکاظمی در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد: اظهارات الکاظمی درباره موضع دولت در قبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل و امارات و تاکید بر اینکه این یک مسأله مربوط به امارات است که نمی‌توان در آن دخالت کرد، مشکوک است و متناسب با موضع فراکسیون‌های سیاسی که اسرائیل را اشغالگر می‌دانند، نیست. این موضع‌گیری الکاظمی بیانگر شبه رضایتمندی او از این تصمیم امارات است.

 

این نماینده عراقی گفت: فراکسیون‌های سیاسی باید موضع خود را در قبال این اظهارات مشخص کنند و الکاظمی را بازخواست کنند.

 

وی همچنین از پارلمان عراق خواست؛ الکاظمی را دعوت کند تا وی درباره موضع رسمی دولت در قبال این امر، توضیح دهد.

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه (۲۳ مرداد/ ۱۳ آگوست) در بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم صهیونیستی و امارات به توافقی برای «عادی‌سازی کامل روابط» دست پیدا کرده‌اند.

 

در متن بیانیه مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات برای اعلام این توافق آمده است: «در نتیجه این گشایش دیپلماتیک و بنا به درخواست رئیس‌جمهور ترامپ و با حمایت امارات متحده عربی، اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام‌شده در "چشم‌انداز صلح" رئیس‌جمهور ترامپ را تعلیق کرده و تلاش‌های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشورها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد.»

 

اغلب رهبران و شخصیت‌های سیاسی عراق با انتشار بیانیه‌های جداگانه اقدام امارات در توافق با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با این رژیم را محکوم کردند و این توافق را ادامه زنجیره کمپ دیوید و اوسلو برای تضییع حقوق فلسطینیان دانستند اما دولت عراق به طور رسمی تاکنون موضع خود را در این‌باره اعلام نکرده است.

 

فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: