صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۰۴
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 06
کد خبر: ۵۷۸۰۷
تشدید تنش میان نامزدهای انتخابات 2020 آمریکا؛

انتقاد بایدن به صحبت‌های تمسخر آمیز ترامپ در مورد نظامیان آمریکا

جوبایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات 2020 آمریکا در تازه ترین سخنان خود در یکی از کارزارهای انتخاباتی‌اش، اظهارات ترامپ در باب نیروهای نظامی و سربازان کشته شده آمریکایی را اسفناک خوانده و عنوان کرده است، ترامپ بایستی از تمامی خانواده‌های ارتش آمریکا بابت این اظهارات عذر خواهی نماید.

 

به گزارش راهبرد معاصر، اولیور اوکانل، تحلیلگر پایگاه خبری ایندیپندنت، در یادداشتی به بررسی اظهارات توهین آمیز اخیر دونالد ترامپ نسبت به سربازان و نظامیان آمریکایی و موضع گیری تند جو بایدن در برابر آن پرداخته است. جوبایدن بر این باور است که یکی از وظایف روسای جمهور آمریکا حمایت از نیروهای خودی است. امری که به هیچ وجه از سوی دونالد ترامپ به رسمیت شناخته نمی‌شود.

 

روز جمعه، جوبایدن با استناد به یک  مقاله که اخیرا در نشریه آتلانتیک منتشر شد و ادعا می‌کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است، سربازان کشته شده آمریکایی بازنده هستند و با شکست خود تنها سرمایه ملت آمریکا را مصرف و تباه کرده‌اند، دونالد ترامپ را آماج سیل انتقادهای خود قرار داد. معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا(باراک اوباما) و نامزد حزب دموکرات در این‌باره عنوان کرده است: «اگر این موضوع در نشریه آتلانتیک نوشته شده باشد، امری بسیار نفرت انگیز است. در اصل، این ادعای مطرح شده تصدیق چیزی است که اکثر ما در جامعه کنونی آمریکا به خوبی بر آن واقف هستیم وآن‌ اینکه دونالد ترامپ هرگز شایستگی فرماندهی نیروهای مسلح و اداره آنها را ندارد.

 

جو بایدن در این کارزار انتخاباتی، با اشاره به خدمات فرزند فقیدش گفت: «زمانی که پسرم وکیل بود و تصمیم گرفت به عنوان یک داوطلب به جنگ کوزو برود به هیچ عنوان شمایل یک انسان بازنده را نداشت، آن زمان که او داوطلب شد تا در شرایط بسیار بحرانی، به عنوان دادستان کل به مدت یک سال به کشورِعراق برود و مدال برنز و لوح‌های افتخار  دیگری را به دلیل خدمات ارائه‌شده‌‌اش نیز از آنِ خود نماید، به هیچ عنوان یک فرد بازنده نبود».

وی در ادامه افزود: «سربازان و زنانی هم که با او در شرایط دشوار، خدمت می‌کردند، به ویژه آن عده که دیگر هرگز به خانه‌هایشان بازنگشتند هم بازنده نبودند. ترامپ بایستی از همه پدرها و مادران و تمام خانواده‌های کهنه سربازان آمریکا که به آنها توهین و بی‌احترامی کرده است، عذرخواهی کند. او فکر می‌کند کیست که اینطور صجبت می‌کند؟»

 

در مورد صحت و کم و کیف گزارش مذکور، جوبایدن برای اثبات درستی موضع‌گیری‌های اخیر ترامپ، به طور خاص به تاریخ موضع‌گیری های وی در این‌ چارچوب اشاره می‌کند؛ زمانی که وی در سال 2015 و در جریان کارزار انتخاباتی جمهوری خواهان، سناتور مک کین را که یک چهره شناخته شده، در عرصه معادلات سیاسی آمریکا بود و در جنگ ویتنام اسیر شده بود، یک بازنده خطاب کرد. وی هم چنین تاکید کرد که سناتور مک کین به هیچ عنوان یک قهرمان جنگی برای آمریکا به حساب نمی‌آید.

 

جو بایدن عنوان کرد: «ما تعهدات زیادی در دولت داریم. ما یک وظیفه بسیار مقدس داریم و آن حمایت از افرادی است که برای کشور جانفشانی می‌کنند و هنگامی که نیستند ما موظف هستیم از خانواده‌های آنها به بهترین نحو ممکن، حمایت کنیم».

«احساس وظیفه ، افتخار ، تعهد به کشور». اینها سه اصل و ارزش اساسی هستند که به کادر نظامی کشور ما برای انجام سرسخت‌ترین خدمات و اقدامات انگیزه می‌دهند و ما را هدایت می کنند. این یک لباس کاملاً داوطلبانه است. با این حال پرزیدنت ترامپ نشان داده است که هیچ احساس خدمت ، وفاداری به هیچ هدفی غیر از اهداف خود ندارد.

 

 

زمانی که از بایدن خواسته شد که در این مورد اظهار نظر بیشتری انجام دهد، وی سر باز زد و گفت که دوست ندارد بیشتر از این به مساله‌ای بپردازد که پرداختن به آن موجبِ رنجش خاطر خانواده‌های کهنه سرباز آمریکایی شود. او پرسنل نظامی آمریکا را به عنوان «ستون فقرات اصلی آمریکا» خواند و حرف‌های ترامپ را اسفناک برشمرد و سپس افزود: «واقعا تاسف‌آوراست و ترامپ باید از این حرف‌های خود خجالت بکشد».

با وجود اظهارات جو بایدن علیه ترامپ، او گزارشات آتلانتیک را مبنی بر ادعاهای مطرح شده به کلی انکار کرده است.

 

بر اساس یک نظر سنجی که توسط پایگاه خبری میلیتاری تایمز انجام شده است، جایگاه محبوبیت بایدن در مقایسه با ترامپ برای حضور در انتخابات 2020 آمریکا، در میان پرسنل نظامی آمریکا، 4 درصد بیشتر بوده است. این در حالی است که در جریان انتخابات سال 2016، ترامپ، 20 امتیاز بیشتر از هیلاری کلینتون در بحثِ حمایت پرسنل نظامی آمریکا جلو بود.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها در آمریکا، 47 درصد از پرسنل نظامی آمریکا تاکنون هیچ دیدگاه مثبتی به ترامپ و مواضع و اقداماتش نداشته اند. در میان این افراد، تنها 38 درصد نسبت به ترامپ دیدگاه مثبت داشته و او را رئیس جمهور محبوب خود توصیف کرده اند. با این حال برخی منابع از عدم محبوبیت 60 درصدی ترامپ در میان پرسنل نظامی امریکا سخن گفته اند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: