صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 29
کد خبر: ۶۰۹۳۵
بشیر اسماعیلی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

هدف آمریکا از تعطیلی احتمالی سفارتش در بغداد چیست؟

بشیر اسماعیلی: حمله نظامی به پایگاه ها و گروه های جهادی شیعی عراق را می توان یکی از اهداف احتمالی آمریکا در مقطع پس از تعطیلی (احتمالی) سفارت این کشور در بغداد دانست.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بشیر اسماعیلی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر با اشاره به تعطیلی احتمالی سفارت آمریکا در عراق گفت: اقدام به بسته شدن سفارت آمریکا در عراق که از سوی وزیر امور خارجه آمریکا مطرح شده را می توان در راستای فشار هر چه بیشتر به گروه های جهادی شیعی در عراق عنوان کرد.

 

وی در این باره بیان داشت: آمریکا با این اقدام مترصد آن است که فشار بیشتری روی گروه های شیعی که با ایران رابطه نزدیکی دارند اعمال کند. حمله نظامی به پایگاه ها و گروه های جهادی شیعی عراق یکی از مهم‌ترین پیش بینی هایی است که بعد از مطرح شدن تعطیلی سفارت آمریکا در عراق می توان بر آن تاکید کرد.

 

وی در ادامه تصریح نمود: به نظر می رسد آمریکا در حال تدارک دیدن حملات نظامی به گروه های شیعی عراق است، لذا نگرانی بابت حملات تلافی‌جویانه گروه های شیعی به سفارت آمریکا موجب شده تا آنها خواهان تعطیلی سفارت خانه خود در عراق باشند، تا از خطرات احتمالی و تهدیدات آتی علیه نیروهای خود در امان باشند.

 

بشیر اسماعیلی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر این موضوع هم می تواند مطرح باشد که آمریکایی ها به دنبال سورپرایز اکتبر هستند تا پیش از انتخابات آمریکا در سیزدهم آبان یک  اتفاق سیاسی خاصی را شبیه به یک سوپرایز رقم بزنند، اتفاقی که منجر به رای آوری رئیس‌جمهور فعلی برای دور بعدی شود. وی گفت: قطعا این سورپرایز اتفاقی باید باشد که رای دهندگان را به رای دادن به رئیس‌جمهور ترغیب کند، اما اینکه آیا ایجاد تنش در عراق الزاماً به نفع ترامپ باشد یا خیر؟ مشخص نیست.

 

اسماعيلی تاکید کرد: در عین حال سیاست‌های دولت آمریکا به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست. اما تفسیری که از موضوعات مطرح شده می توان ارائه داد این است که به احتمال زیاد به  نیروهای شیعی در عراق حمله می شود. در سفر آقای الکاظمی به واشنگتن که آمریکایی ها از وی حمایت کرده بودند، خواستار مقابله او با  گروه های شیعی شده بودند، لذا در  این راستا می توان اینگونه تصور کرد که   با تعطیلی سفارت آمریکا، یقینا گروه های شیعی در خطر حمله قریب الوقوع آمریکا هستند.

 

وی افزود: به نظر می‌رسد آمریکایی ها به دنبال اجرای عملیاتی در عراق آن هم  از جنس عملیات‌های غافلگیری کننده‌ هستند تا با موشک باران یا حمله هوایی به گروه های شیعی عراق، زمینه تضعیف آنان را فراهم کنند. از همین رو با توجه به اینکه مراقبت از سفارت خانه آمریکا در عراق به نسبت پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق کمتر و آسیب پذیرتر است، بنابراین در یک نوع پیشگیری حفاظتی از سفارت خانه، اقدام به تعطیلی موقتی آن خواهند نمود.

 

بشیر اسماعیلی در ادامه خاطر نشان کرد: در چند سالی که از حضور آمریکایی ها در عراق می گذرد، همواره آنان در پی یارکشی سیاسی گام نهاده اند. آمریکا تلاش می‌کند دولت عراق را با خود همراه کند، با این حال مردم عراق و در راس آنها شیعیان این کشور با این  موضوع مخالف هستند، چرا که معتقدند آمریکایی ها در خلال دو دهه اخیر به غیر از نفوذ در ساختار سیاسی عراق و حمله به گروه‌های شیعی کار دیگری را در این کشور انجام نداده اند. در این میان و با وجود درخواست وزارت خارجه عراق از آمریکایی ها مبنی بر عدم بستن سفارت خانه، مقامات کاخ سفید همچنان از طرح بستن احتمالی سفارتخانه شان در بغداد حمایت می نمایند.

 

این کارشناس بین الملل در پایان تاکید کرد: پیش‌بینی این است که فضای تنش آلودی در یک ماه آینده در عراق شکل می گیرد و درگیری ها در این کشور افزایش می یابد. امیدواریم هدف آمریکا کشاندن درگیری به ایران نباشد چرا که مراحل این رویارویی بیش از پیش پیچیده خواهد شد.

 

اسماعیلی در پایان بیان داشت: در حقیقت هر زمان که آمریکا دنبال ایجاد بحران در هر کشوری بوده به ضرر خود آمریکا تمام شده و اتفاقا نتیجه معکوس داده و روی نیروهای آمریکایی تاثیر بدی به جا گذاشته است. بی تردید آمریکا باید روی فعالیت های  دیگری  متمرکز شده و در پی خروج نیروهای خود از عراق یا افغانستان که قطعا اثر  خوبی بر منطقه می گذارد، گام بر دارند. اما متاسفانه آنچه دولت آقای ترامپ دنبال می کند تنش زایی به جای   تنش زدایی است. همه ی مردم دنیا و افکار عمومی به این نتیجه رسیده اند که دولت اقای ترامپ دولت بحران سازی هاست نه بحران زدایی ها.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: