صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۲۵
  • دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 12 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 29
کد خبر: ۶۰۹۶۸

ارزش صندوق پالایشی یکم/ دارا دوم امروز سه شنبه 8 مهر

در پایان معاملات امروز ارزش صندوق پالایشی یکم - دارا دوم امروز سه شنبه 8 مهر مشخص شد و آنالیزها توسط کارشناسان نشان میدهد که احتمال ضرر خریداران پالایشی یکم بالا است.

راهبرد معاصر در بسته خبری امروز ارزش صندوق پالایشی یکم ، قیمت های هر سهم سهام دولتی و صندوق دارایکم را آنالیز کرده و بررسی های صورت گرفته را به مخاطبان ارائه می کند. در این خبر ارزش صندوق پالایشی یکم/ دارا دوم امروز سه شنبه 8 مهر را می خوانید.

 

 

امروز بازار در چهارمین روز کاری خود با ریزش ۲۳ هزار واحدی شاخص رسید و به این ترتیب شاخص کل به عدد ۱ میلیون و ۴۹۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن هم ۳هزار و ۸۰۰ واحد افت کرد.

 

وضعیت پرتفوی پالایشی یکم امروز ۸ مهر ۹۹

ارزش سهام پالایش یکم به ازای هر سهم، ۱۱۴۴۵ تومان بود که نمادها به طور میانگین ۳.۶۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته را نشان می‌دهد.

 

 

همه ۴ نماد صندوق پالایشی یکم، شامل شبندر، شبریز، شپتا و شتران منفی بوده است. ارزش سهام پالایش یکم به ازای هر سهم، ۱۱۴۴۵ تومان بود که نمادها به طور میانگین ۳.۶۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته را نشان می‌دهد.

 

سورپرایزهای دولت ادامه دارد؟

روز یکشنبه هفته جاری پذیره نویسی صندوق 60 میلیارد تومانی صندوق ETF پالایشی به پایان رسید و مجموعا 12.5 میلیارد تومان از این صندوق به فروش رفت.

 

گفتنی است ارزش صندوق ETF پالایشی یکم که مبنای قیمت گذاری سهام چهار پالایشگاه حاضر در آن بر حسب قیمت پایانی روز چهارم شهریورماه است 72 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که با درنظر گرفتن تخفیف 20 درصدی، ارزش آن 60 میلیارد تومان تخمین زده شد.

 

 

اما دیروز خبری آمد که هیات وزیران با افزایش تخفیف سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) صنایع پالایش نفت، شامل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران از 20 درصد به 30 درصد موافقت کرد.

 

همچنین در روز یکشنبه نیز این طور خبر رسید که دولت با افزایش سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله صنایع پالایش نفت، شامل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد موافقت کرد.

 

قابل توجه است که باتوجه به روند اصلاحی شاخص بورس طی یک ماهه گذشته، میزان استقبال از صندوق ETF پالایشی بطور چشمگیری نسبت به استقبال از صندوق دارا یکم کاهش یافت. از صندوق دارا یکم که ارزش آن 17 هزار میلیارد تومان بود، 5 هزار و 800 میلیارد تومان به فروش رفت که برابر با 34 درصد کل ارزش صندوق بود.

 

 

اما از صندوق پالایشی یکم، مجموعا 12 هزار میلیارد تومان به فروش رفت که معادل 17.4 درصد ارزش کل آن است. در نتیجه بخش بزرگی از این صندوق فروش نرفته و در اختیار هیات نظارت واگذاری و دولت است. حال باید دید دولت برای واگذاری مابقی این صندوق چه تمهیدی خواهد اندیشید چراکه برخی از فعالان بازار بر این باورند که اگر تخفیف 30 درصدی تا پیش از پایان مهلت پذیره نویسی صندوق اعلام می شد، احتمالا تعداد افرادی که تمایل داشتند در خرید این صندوق مشارکت داشته باشند، افزایش می یافت. از این رو به نظر می رسد سورپرایز دیگری از دولت در خصوص این صندوق در راه باشد.

 

آغاز عملیات بازارگردانی سهام بورسی هفته آینده 

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص کسری بودجه در سال جاری گفت: پیشبینی می‌شد درآمد و منابع جاری دولت تحقق پیدا نکند، اما دولت چگونه توانسته است این کسری تحقق منابع بودجه را جبران کند؟ ضمن اینکه بخش خصوصی هم یک نگرانی داشت که این به فشار مالیاتی منتهی نشود و یا برخی صاحب نظران نگران استقراض از بانک مرکزی بودند.

 


وی افزود: می‌خواهم این خبر خوب را بدهم که خوشبختانه تدابیری که دولت اندیشید در شش ماه گذشته توانستیم کسری تحقق منابع را از محل فروش اوراق و از محل واگذاری‌های سهام شرکتها و داراییهای دولتی تقریباً جبران کنیم.

 

وزیر اقتصاد افزود: با این اقدام توانستیم مانع از این شویم که خدای نکرده کسری تحقق منابع به استقراض از سیستم بانکی یا فشار مالیاتی منجر شود. ضمن اینکه امسال از نظر درآمد ناشی از واگذاریها عملکرد بسیار درخشانی داشتیم یعنی حدود سی و سه هزار میلیارد تومان در نیمه اول امسال واگذاری صورت گرفت و این رقم قابل توجهی است.

 

وی گفت: در مورد اوراق هم حدود 90 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه و اوراق منتشر شده و خوشبختانه سعی کردیم اگر هم کسری تحقق داریم، آن را از جامعه بگیریم و منتهی به افزایش نقدینگی و افزایش تورم و پایه پولی نشود.


دژپسند اظهار کرد: از سال 92 که در سازمان برنامه و بودجه بودم و بعد به وزارت اقتصاد آمدم هیچ وقت دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده و امسال هم در برنامه دولت نبوده است که از بانک مرکزی استقراض کند.


وزیر اقتصاد در مورد بازارگردانی در بازار سرمایه گفت: امروز جلسه پایش داشتم که ببینم مصوبه شورای عالی بورس چقدر اجرایی شده است ضمن اینکه خودم با دستگاه‌های ذیربط تماسهایی داشتم.

 


وزیر اقتصاد اظهار داشت: معدنیها بازارگردانی را اجرایی کردند. علاوه بر آن بانک‌ها اقدامات لازم را برای کار انجام دادند. ضمن اینکه سازمان تامین اجتماعی و شستا به گفته وزیر رفاه کار بازارگردانی را انجام دادند و برخی از حقوقی‌ها نیز در آستانه عقد قرارداد هستند، فکر میکنم به سرعت تا اواسط هفته آینده همه بازارگردانیها عملیاتی شود.


وی درباره افزوده شدن تخفیف 10 درصدی به خرید صندوق پالایشی یکم افزود: برای کسانی که صندوق پاداش یکم خرید کردند میزان سهام افزایش پیدا می‌کند. یعنی اگربه طور نمونه ده تا سهام خریده بودند 11 سهام داده خواهد شد که با این تخفیف برای کسانی که در پالایش یکم شرکت کردند تخفیف 30 درصدی کاملا اجرایی شده است.

 

استقبال ۲۰ درصدی از صندوق پالایش یکم

داود رزاقی ، در مورد اینکه چه تعداد از مردم از صندوق پالایشی یکم، موسوم به دارا دوم استقبال کردند، گفت: بر اساس استخراج آمارهای اولیه، حدود چهارمیلیون نفر از واحدهای صندوق پالایش یکم استقبال و خریداری کردند که ارزش واحدهای خریداری شده، بیش از 13 هزار میلیارد تومان است که حدود 10 هزار میلیارد تومان از طریق کارگزاری‌های بورسی و 3 هزار میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی توسط مردم خریداری شده است. البته آمار نهایی و قطعی پس از مغایرت گیری رسما اعلام خواهد شد.

 

 

مدیر صندوق پالایشی یکم در مورد اینکه چه میزان از واحدهای سرمایه‌گذاری پالایشی یکم به فروش رسید، گفت: حجم صندوق پالایش یکم که مرکب از باقیمانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز است، به ارزش برآوردی 60 هزار میلیارد تومان بود که از طریق بورس و نیز شبکه بانکی به آحاد جامعه ارائه شد که در نهایت 13 هزار میلیارد تومان از این واحدها به فروش رسید. یعنی حدود بیش از 20 درصد از حجم صندوق توسط مردم خریداری شد.

 

وی در مورد تخفیف واحدهای پالایشی یکم گفت: تا کنون که به صورت رسمی به ما اعلام شده تخفیف 20 درصدی برای مردم در نظر گرفته شده است و تا سقف 5 میلیون تومان برای هر کد ملی در نظر گرفته شده است که البته کسانی که صندوق قبلی دارا یکم به مبلغ 2 میلیون تومان را خریداری کرده‌اند، در صندوق دارا دوم یا پالایشی یکم تا سقف 3 میلیون تومان می‌توانستند خریداری کنند.

 

رزاقی در مورد اینکه رئیس جمهور در هفته قبل اعلام کرده واحدهای صندوق پالایشی یکم برای مردم با 30 درصد تخفیف در نظر گرفته شود، گفت: من هم این را شنیده‌ام، اما هنوز مصوبه‌ای دریافت نکردیم و فعلاً به صورت رسمی همان 20درصد اولیه به عنوان تخفیف در نظر گرفته شده است، تا ابلاغ جدید دریافت شود.

 

مدیر صندوق پالایشی یکم همچنین در مورد اینکه چه زمانی واحدهای پالایشی یکم در پرتفو و ترکیب سهام دارندگان کد بورسی قرار می‌گیرد، گفت: حداقل یک ماه بعد از پایان مهلت پذیره‌نویسی که در 30 شهریورماه بود، واحدهای این صندوق در پرتفوی سرمایه‌گذاران قابل مشاهده و قابل معامله می‌شود.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: