صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۲۴
  • چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 27 July 2022
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 06
کد خبر: ۶۹۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

خبر خوش برای فرهنگیان/ استخدام معلمان در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در خبر خوش برای فرهنگیان اعلام کرد که استخدام معلمان در آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش راهبرد معاصر معلمان و مربیانی که درخواست استخدام در وزارت آموزش و پرورش را داشتند مورد بررسی قرار میگیرند. وزیر آموزش و پرورش در خبر خوش برای فرهنگیان اعلام کرد که استخدام معلمان در آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت.

استخدام معلمان در آموزش و پرورش

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: مربیان پیش‌دبستانی، معلمان حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموری و معلمان خرید خدماتی مشمول استخدام، به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد.

وی افزود: برای بقیه معلمان نیز، از سازمان امور اداری و استخدامی ردیف استخدامی درخواست شده است.

 

اعتبارات گروه معلمان در بودجه سال آینده چقدر است؟

معاون امور مجلس و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه در این نشست با اشاره به افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان در بودجه 1400 اظهار داشت: با توجه به تورم و معیشت، جهت‌گیری‌های مشخصی در بودجه 1400 داریم که افزایش حقوق و معافیت مالیاتی از حقوق 3 میلیون به 4 میلیون و افزایش حداقل حقوق از 2.8 میلیون به 3.5 میلیون تومان از جمله اقدامات دولت برای حمایت از مردم بوده است.

 

وی بیان داشت: 20 میلیون نفر در آحاد جمعیت کشور هم تحت پوشش رایگان بیمه هستند که سهم بیمه آنها را دولت پرداخت می‌کند. همچنین اعتبارات گروه معلمان از 65 هزار میلیارد تومان در بودجه 99 به 94 هزار میلیارد تومان در بودجه 1400 افزایش دادیم و در بخش درمان هم 30 هزار نفر را استخدام کردیم.

 

سونامی کمبود معلمان در راه است؟

بر اساس گزارش «تحلیل و بررسی وضعیت نیروی انسانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش، و پیش‌بینی مشمولین بازنشستگی تا سال 1406» که در سال 1397 توسط معاونت امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است، جمعیت کارکنان وزارت آموزش و پرورش 925.348 نفر است که تا سال 1406 در مجموع 463.272 نفر از آنان بازنشسته خواهند شد!

این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش در صفحه 8 گزارش «یافته‌های آماری آموزش و پرورش در سال تحصیلی 98-1397»، بدون ذکر جزییات کافی، تعداد کارکنان این وزارتخانه را 859.474 نفر اعلام کرده و علاوه بر آن صحبتی از تعداد بازنشستگان و میزان نیاز به نیرو در رسته‌های شغلی مختلف نکرده است.


اختلاف آماری بین سازمان برنامه و وزارت آموزش و پرورش

تفاوت بین گزارش‌های آماری سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش، دوباره معضل عدم ارائه گزارش عملکرد و آمار دقیق و به‌روز توسط وزارت آموزش و پرورش به مردم را نمایان می‌سازد.

سالنامه‌های آماری این وزارتخانه به صورت محدود درون ستاد وزارتخانه توزیع شده و دسترسی رسانه‌ها و دانشگاهیان به آنها تقریبا غیرممکن است؛ مدیران وزارت آموزش و پرورش نیز به صورت مناسبتی و به تناسب موضوع سخنرانی و مصاحبه، آمار را به صورت محدود اعلام می‌کنند.

به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش باید توجه بیشتری به ارائه گزارش عملکرد و آمار به مردم و رسانه‌ها داشته باشد، تا بتواند مشارکت هر چه بیشتر آنان را جهت پیشبرد اهداف خود جلب کند؛ متاسفانه آخرین اطلاعات آماری از وزارت آموزش و پرورش که به صورت عمومی منتشر شده، مربوط به سال 1397 (20 ماه قبل) است.

تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش تا 1406

بر اساس پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه، جمعیت بازنشستگان آموزش و پرورش تا سال 1406، 463.272 نفر خواهد بود که حدود 71درصد (328.426 نفر) از این تعداد قبل از سال 1402 بازنشسته خواهند شد!

بیشترین میزان بازنشستگی معلمان در سال‌های 1400 و 1401 صورت خواهد پذیرفت و طی آن 111.545 نفر معلم از آموزش و پرورش خارج می‌شوند؛ پس از آن (سال‌های 1402 تا 1406) شاهد سیر نزولی در تعداد معلمان بازنشسته خواهیم بود و به صورت میانگین سالیانه حدود 18.650 معلم بازنشسته خواهند شد.

البته نباید از کمبود نیرو و تاثیر بازنشستگی نیروهای موجود در گروه شغلی کیفیت‌بخشی غافل شد؛ به ویژه آنکه آموزش و پرورش دچار بحران کمبود «مشاور» و «مربی بهداشت» در مدارس است.

در سال‌های اخیر برخی مدیران وزارت آموزش و پرورش خبر از کمبود حداقل 27هزار مشاور و 6هزار مربی بهداشت در مدارس داده‌اند؛ قطعاً آمار بالای بازنشستگی در رسته شغلی کیفیت‌بخشی در سال‌های 1400 و 1401 (6.350 نفر)، کمبود نیروی متخصص در زمینه «مشاوره» و «بهداشت» را تشدید، و شرایط در مدارس دولتی را بغرنج‌تر خواهد کرد.

امید است مجلس و وزارت آموزش و پرورش با در نظر گرفتن بودجه‌ای اضطراری، هر چه سریع‌تر نسبت به اتخاذ راهکارهای مناسب و اطلاع‌رسانی آنها به مردم اقدامات لازم را انجام دهند.

بر اساس تعاریف ذکر شده در گزارش «یافته‌های آماری وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 98-1397»:

ــ رسته شغلی مدیر شامل سمت‌های: مدیر، معاون اجرایی، معاون امور عمومی، معاون آموزشی، معاون پرورشی، و معاون فناوری؛

-رسته شغلی کیفیت‌بخشی شامل سمت‌های: سرپرست، متصدی سایت، مراقب سلامت، مربی پرورشی و مشاور است.

در گزارش‌های وزارت آموزش و پرورش به مجموع تعداد کارکنان رسته‌های معلم، مدیر و کیفیت‌بخشی، عنوان «کارکنان آموزشی» اطلاق می‌شود.

 

وزیر آموزش‌وپرورش: خواهان آموزش حضوری هستیم

صبح امروز محسن حاجی میرزایی در دوازدهمین نشست از سلسله برنامه‌های گفتگو با محور تحول که با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور و جمعی از معاونانشان و اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش، مدیران کل استان‌ها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش‌وپرورش سراسر کشور که از طریق ویدیو کنفرانس و شبکه شاد در برنامه حضور داشتند، برگزار شد، اظهار کرد: در کنار مشکلات ناشی از شیوع کرونا فرصت‌های خوبی نیز ایجاد شد که یکی از این فرصت‌ها این است که هر هفته همایشی با مشارکت بیش از ۷۰۰ نفر از مدیران تصمیم گیر آموزش‌وپرورش برگزار می‌کنیم درحالی‌که قبل از کرونا چنین جلسه‌ای سالی یک‌بار برگزار می‌شد.

 

وی گفت: جامعه، ساختن هویت و شخصیت دانش آموزان و ساختن آینده را به آموزش‌وپرورش سپرده است و خانواده‌ها نیز بهترین سرمایه‌شان را به ما سپرده‌اند بنابراین سرمایه اصلی ما اعتمادی است که خانواده‌ها به ما دارند.

 

وزیر آموزش‌وپرورش اعتماد جامعه را امری ضروری برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت برشمرد و عنوان کرد: باید مراقب اعتماد جامعه باشیم و باید کارمان را باکیفیت انجام و اهدافمان را محقق سازیم.

وی وجود بازرسی را شرط ضروری حرکت در جهت اهداف دانست و ادامه داد: بازرسی از اجزای مهم مجموعه آموزش و پرورش است و بدون آن اهداف محقق نمی‌شود بنابراین بازرسی را جز مهم تداوم کارها می‌دانیم پس اگر کار به‌خوبی انجام شود که نشانه همکاری و همراهی‌های خوب دو دستگاه است مسیر آینده نیز هموار می‌شود.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا همه بخش‌های جامعه غافلگیر شدند چراکه تا پیش‌ازاین راه و روش‌هایی برای انجام فعالیت‌ها وجود داشت و همه‌چیز با آن روش‌ها تنظیم شده بود اما به‌یک‌باره همه روش‌ها و مأموریت‌های ما با مخاطره روبه‌رو شد و باید در شرایط جدید هم راهی می‌ساختیم و هم راهی را طی می‌کردیم.

 

وی افزود: باوجود کرونا، همه مسیر صدساله‌ای که طی شده بود را باید تغییر می‌دادیم، بنابراین از اسفند گذشته بخش عظیمی از همکاران ما به مرخصی نرفتند و شبانه‌روز کارکردند تا به جامعه این اعتماد را بدهند که فرزندانشان بدون آموزش نخواهند ماند.

 

وی با اشاره به بهره‌مندی بیش از ۷۰ درصدی دانش آموزان از آموزش‌های شبکه شاد، اظهار کرد: در میان اپلیکشن های فضای مجازی، هیچ ابزاری به‌اندازه شاد گسترده و کاربردی‌تر نیست به‌طوری‌که شاد بزرگ‌ترین شبکه اینترنتی داخل کشور است.

 

وی با اشاره به تمجید رهبر معظم انقلاب از عملکرد آموزش‌وپرورش در مواجه با کرونا و راه‌اندازی شبکه شاد، تصریح کرد: البته شرایط به‌گونه‌ای نیست که همه دانش آموزان از شاد استفاده کنند بنابراین مدرسه تلویزیونی را با همکاری صداوسیما راه‌اندازی کردیم. خوشبختانه دسترسی به تلویزیون گسترده است و پوشش شبکه‌ای تلویزیون بالای ۹۷ درصد است.

 

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: علاوه بر آموزش‌های شاد و مدرسه تلویزیونی برای آن دسته دانش‌آموزانی که به هیچ‌یک از آموزش‌های مجازی دسترسی ندارند، توسط راهبران آموزشی، بسته‌های آموزشی ارائه می‌شود و حتی در برخی روستاهای کم‌جمعیت آموزش‌ها به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

 

وی گفت: همواره به ستاد کرونا گفته‌ایم خواستار آموزش‌های حضوری هستیم چراکه برای برخی پایه‌ها مانند پایه اول دبستان و یا واحدهای عملی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، آموزش مجازی مشکل است. از طرفی هیچ نوع آموزشی جایگزین آموزش‌های حضوری و مدرسه نیست زیرا دانش‌آموز در محیط مدرسه تنها آموزش نمی‌بیند بلکه فرایند تربیت او در مدرسه محقق می‌شود.

 

حاجی میرزایی گفت: همراهی و همکاری صددرصدی با سازمان بازرسی را شرط تحقق مأموریت‌های خود می‌دانیم بنابراین ما در برابر قانون خاضع هستیم.

 

عضو کابینه تدبیر و امید در پایان اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا از اعتماد جامعه به‌نظام مراقبت کنیم و امیدوارم این نشست مشترک به بهتر شدن همکاری بین دو دستگاه بینجامد.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
معسولیت چیزی نیست که ما دام ل عمر باشی امتهان خداست تا انسان زات خود را نشان دهد یا دعای مدم یا لنت مردم چرا باید کسی که با انیدض بیست سال درس خواند رد بشه چرا باید بیسواد ها گزینش شوند