صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 19
کد خبر: ۷۰۱۳

اندیشکده آمریکایی: قدرت سایبری ایران آمریکا را تهدید می‌کند

یک اندیشکده تندرو آمریکایی نسبت به گسترش قدرت سایبری ایران و پیامدهای منفی دست‌کم گرفتن این قابلیت‌ها به واشنگتن هشدار داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در گزارشی به قلم آنی فیکسلر معاون مرکز ابتکار سایبری و فناوری این مؤسسه نوشت: در حالی که توانمندی‌های سایبری ایران در کوتاه‌مدت به سطح توانایی‌های روسیه چین و یا حتی کره شمالی نخواهد رسید، اما ایران که جزو بازیگران درجه سه سایبری محسوب می‌شود، به پیروزی‌ها و دستاوردهای چشمگیری دست یافته است. هکرهای ایرانی طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ میلادی، با حملات سایبری خود ده‌ها میلیون دلار به سازمان‌ها و کمپانی‌های آمریکایی خسارت وارد کردند. آنها همچنین عملیات‌های تجاری آنلاین شرکت نفتی سعودی آرامکو را برای چندین ماه متوقف کردند.

 

این اندیشکده آمریکایی در ادامه مدعی شد بر اساس گزارش جدید شرکت مایکروسافت، هکرهای ایرانی طی دو سال اخیر بیش از ۲۰۰ شرکت را در سراسر جهان هدف حملات سایبری خود قرار داده و به این کمپانی‌ها صدها میلیون دلار خسارت زده‌اند. بنابراین آمریکا این تهدید در حال تکامل را به قیمت به خطر انداختن خود کم‌اهمیت جلوه می‌دهد.

 

متخصصان و کارشناسان سایبری خیلی شتاب‌زده توانایی ایران را برای اقدام به حملات سایبری را رد می‌کنند. پس از نفوذ سایبری در سایت پارلمان استرالیا در ماه فوریه روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» به نقل از منابع آگاه استرالیایی دست داشتن هکرهای ایرانی در این حمله را رد کرد و نوشت ایران قابلیت‌های سایبری لازم برای انجام چنین حمله پیشرفته‌ای را ندارد. اما چنین نتیجه گیری‌ای بر اساس اطلاعات ناقص صورت گرفته است و کارشناسان نباید به طور کامل احتمال دست داشتن هکرهای ایرانی در این حمله را رد کنند. ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی حمله مشابهی را به پایگاه اینترنتی پارلمان انگلیس انجام داد. هکرهای ایرانی در این حمله به ده‌ها ایمیل قانون‌گذاران انگلیسی دست پیدا کردند. اگرچه پارلمان انگلیس به طور علنی هویت هکرها را فاش نکرد، اما بر اساس گزارش رسانه‌های این کشور، سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس این حمله را به ایران نسبت می‌دهند.

 

اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با استناد به ارزیابی سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا نوشت: جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده است که هکرهای ایرانی تنها توانایی تأثیرگذاری مختل‌کننده موقتی و جزئی محلی دارند. با این حال این گزارش اذعان دارد که ایران از فناوری‌هایی که هر روز پیشرفته‌تر می‌شوند، استفاده می‌کند و در تلاش است تا به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا و متحدانش حملات سایبری داشته باشد. در واقع شرکت امنیت سایبری فایرآی در گزارش ماه ژانویه خود مدعی شده بود که عملیات‌های سایبری تهدید بزرگی برای اشخاص و حوزه‌ها در مقیاس جهانی است.

 

این کارشناس امنیت سایبری اندیشکده آمریکایی به نقل از رئیس بخش سایبری ارتش رژیم صهیونیستی و با هشدار درباره قابلیت‌های سایبری ایران هشدار داد: یکی از نخستین عملیاتی که در بخش تحت مسئولیتم انجام دادیم، شناسایی و جلوگیری از یک حمله هکری برای نفوذ به سامانه هشدار حمله موشکی بود. اگر این سامانه هشدار ایراد پیدا می‌کرد، هکرها می‌توانستند هشدارهای جعلی را فعال کنند و یا حتی بدتر؛ اگر سامانه، یک حمله موشکی یا راکتی را شناسایی می‌کرد، هکرها می‌توانستند آژیرهای هشدار را غیرفعال کنند این گزارش در ادامه به نقل از این مقام صهیونیست می‌افزاید بررسی‌ها نشان داد برخی از هکرهای ایرانی به این سامانه نفوذ کرده بودند. رئیس بخش سایبری ارتش رژیم صهیونیستی همچنین هشدار داد توسعه قابلیت‌های ایران در فضای مجازی، نگران‌کننده‌ترین روند در این حوزه است.

 

اندیشکده ضدایرانی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در پایان به کاخ سفید توصیه می‌کند البته که نباید نسبت به توانمندی سایبری ایران اغراق کرد اما برای پیشگیری از تهدیدات روزافزون سایبری این کشور، قابلیت‌های سایبری ایران را دیگر به عنوان درجه سه فرض نکند تا بتواند ارزیابی دقیق‌تری از توانمندی‌های سایبری ایران داشته باشد. چرا که ارزیابی دقیق از این توانمندی‌ها، گام اول شکست دادن، خنثی‌سازی و بازدارندگی ارتش سایبری ایران خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: