صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 16
کد خبر: ۷۰۷۱۲

تسهیلات نقدی میلیارد دلاری آمریکا به سودان

وزارت دارایی سودان اعلام کرد که آمریکا تسهیلات نقدی بیش از یک میلیارد دلار را در اختیار این کشور خواهد گذاشت؛ اقدامی که به نظر می رسد مزد عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی باشد.

به گزارش راهبرد معاصر خبرگزاری رسمی سودان (سونا) اعلام کرد که دولت آمریکا متعهد شده است که تسهیلات نقدی بیش از یک میلیارد دلاری را به عنوان آغازی بر توافقات دیگر، برای سودان فراهم نماید که این امر می تواند باعث سرازیر شدن سالانه بیش از یک و نیم میلیارد دلار کمک اضافی به سودان باشد.

وزارت دارایی و برنامه ریزی اقتصادی سودان اعلام کرد که هیاتی از روسای 10 شرکت بزرگ کشاورزی آمریکایی طی چند روز آینده برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری وارد خارطوم پایتخت این کشور می شوند.

همچنین هیات هایی از چندین بخش دیگر برای تکمیل این سفر در راستای تسویه بدهی سودان وارد این کشور خواهند شد که علاوه بر این برنامه ها، حمایت های غیر نفتی که شامل تامین گندم و سایر مواد به مدت 4 سال می شود را در دستور کار خود دارند.

وزارت دارایی سودان همچنین از حذف سودان از فهرست آمریکایی کشورهای حامی تروریسم استقبال کرد.

در آخرین تحولات صورت گرفته بین سودان و آمریکا در اوایل سال جاری میلادی بانک مرکزی سودان اعلام کرد که آمریکا این کشور را در جریان لغو همه تحریم های اقتصادی به جز معدود تحریم هایی در رابطه با دارفور قرار داده است.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مهرماه گذشته اعلام کرد که قصد خارج کردن اسم سودان از فهرست تروریسم را دارد. تصمیمی که نهایتا 24 آذرماه جاری، دولت آمریکا با گذشت دوره 45 روزه کنگره پس از 27 سال آنرا به اجرا گذاشت.

سودان همچنین در بخش دیگری از توافق خود با آمریکا، پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به عنوان غرامت به بازماندگان و خانواده های قربانیان حملات سال ۱۹۹۸میلادی به سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا را پذیرفته است.

 دولت انتقالی در سودان که سال گذشته بعد از برکناری عمر البشیر رئیس جمهوری سابق سودان روی کار آمد با به رسمیت شناختن دولت نامشروع رژیم صهیونیستی هم موافقت کرد. موافقتی که یکی از اهداف اصلی ترامپ در این بازی سیاسی محسوب می شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: