صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 21
کد خبر: ۷۸۲۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با راهبرد معاصر تشریح کرد:

چشم انداز مبهم بازار مسکن در ماه های پیش رو

قلی خسروی در رابطه با ادامه داشتن روند کاهشی قیمت مسکن اظهار داشت: در شرایط موجود نمی توان اعلام کرد که قیمت مسکن حباب دارد، چرا که اگر به عنوان مثال بگوییم که قیمت مسکن با حباب ۴۰ درصدی مواجه است، فروشندگان قیمت را به یکباره بالا می‌برند و در مقابل ۴۰ درصد آن را کاهش می‌دهند. بنابراین اعلام قیمت واقعی مسکن در شرایط موجود می‌تواند زمینه‌ساز گرانی شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در رابطه با قیمت مسکن گفت: جو سیاسی و روانی حاکم بر جامعه عاملی برای پایین نیامدن قیمت مسکن به حساب می‌آید. مصطفی قلی خسروی در گفتگو با راهبرد معاصر با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: بورس، طلا و سایر بازارهای مالی تاثیر روانی بسیاری بر بازار مسکن دارند. دولت در این میان نقش بسزایی را برای ایجاد جو روانی منفی ایفا کرد، چرا که در خرداد سال جاری اعلام کرد که مسکن ۴۸ درصد افزایش قیمت دارد، اما این در حالی است که هرگاه دولت آماری را اعلام می‌کند،به یقین میزان واقعی آن چندین برابر بالاتر است، تا جایی که این آمار در واقعیت به ۹۸ درصد رسید.

 

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن

وی در ادامه افزود: طی ماه‌های گذشته با کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت مسکن مواجه بودیم اتفاقی که با همراهی مناسب ارگان‌های تاثیر گذار و رسانه‌ها مواجه نشد، چرا که در بسیاری از اخبار کاهش قیمت مسکن را اندک عنوان کرده اند این خود می تواند عاملی برای کند شدن و یا توقف روند نزولی قیمت مسکن باشد.


قلی خسروی در رابطه با آمار واقعی کاهش قیمت مسکن یادآور شد؛ آماری که ما به آن دسترسی داریم و آن را ارائه می‌کنیم از کف بازار و طبق مستندات واقعی جمع‌آوری می‌شود. اما به یکباره مرکز آمار اعلام می کند که ۸ الی ۹ درصد قیمت مسکن افزایش یافته است. وی ادامه داد: اعلام آمارهای متناقض می تواند زمینه ساز رشد قیمت مسکن باشد.


آمارهای متناقض بساط گرانی مسکن را گسترده کرد

رئیس اتحادیه املاک تهران در پاسخ به سوال خبرنگار راهبرد معاصر، مبنی بر اینکه آیا میان آمار اتحادیه املاک و وزارت راه و شهرسازی تناقضی وجود دارد، گفت: متاسفانه در حال حاضر میان آمارهای موجود تناقض وجود دارد چرا که در اکثر موارد آمارهایی که از سوی ارگان های دولتی ارائه می شود رنگ و بوی سیاسی دارند.
وی افزود: آمارهای متناقض نقش چندانی در گرانی مسکن ندارند و در مقابل بیشتر بار روانی گرانی مسکن را افزایش می‌دهند.


تغییر رفتار متقاضیان مصرفی با گرانی مسکن
قلی خسروی گرانی مسکن را عاملی برای تغییر رفتار متقاضیان مصرفی دانست و ادامه داد: با افزایش قیمت مسکن شاهد تغییر رفتار متقاضیان مصرفی در این بازار هستیم بگونه ای که در شرایط موجود کوچک متراژ ها با اقبال بلندی مواجه شده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر علی رغم قیمت بالای مسکن، معاملات انجام می شود اما خریداران نمی‌توانند مسکن دلخواه و مورد انتظار خود را در این بازار خریداری کنند و باید به اجبار به خانه‌های کوچک‌تر نقل مکان نمایند.


پیش بینی روند کاهشی قیمت مسکن امکان پذیر نیست

قلی خسروی در رابطه با ادامه داشتن روند کاهشی قیمت مسکن اظهار داشت: در شرایط موجود نمی توان اعلام کرد که قیمت مسکن حباب دارد، چرا که اگر به عنوان مثال بگوییم که قیمت مسکن با حباب ۴۰ درصدی مواجه است، فروشندگان قیمت را به یکباره بالا می‌برند و در مقابل ۴۰ درصد آن را کاهش می‌دهند. بنابراین اعلام قیمت واقعی مسکن در شرایط موجود می‌تواند زمینه‌ساز گرانی شود.

 

قیمت مسکن متعادل نیست
وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط موجود قیمت مسکن متعادل نیست، چرا که قیمت واقعی مسکن در شرایط موجود بسیار پایین‌تر از قیمت‌های اعلام شده است. به عنوان مثال ملکی که متری هشت میلیون تومان برآورد می‌شود،چرا باید بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود، بنابراین قیمت‌های موجود در بازار مسکن کاذب هستند.

 

نقش سایت های اینترنتی در گرانی مسکن

قلی‌خسروی نقش درج قیمت در سایت های اینترنتی را در گرانی مسکن موثر ارزیابی کرد و گفت: در هیچ شرایطی درج قیمت در سایت های اینترنتی توصیه نمی شود چرا که این اتفاق در هیچ یک از کشورهای دنیا به این گونه رخ نمی دهد.
وی ادامه داد: درج قیمت در سایت‌های اینترنتی می‌تواند عاملی برای افزایش بی رویه قیمت مسکن باشد، چراکه نبود نظارت نقش موثری در بالا رفتن آسانسوری قیمت مسکن دارد.
قلی خسروی گفت: به دلیل نبود اطلاعات IP در کشور، بسیاری از افراد مدعی‌اند که این سایتها استارت آپی هستند و نقش تاثیر گذاری در اشتغال آفرینی دارند. در کشورهای دیگر قیمت ها بر روی سایت ها مندرج است اما این قیمت گذاری ها به صورت واقعی صورت می گیرد و البته قیمت های مندرج ملاک واقعی خرید و فروش نیست.

 

نقش قیمت تمام شده مسکن در گرانی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در رابطه با نقش قیمت تمام شده مسکن در گرانی این بازار گفت: بیش از ۸۵ درصد مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می‌شود بنابراین منوط کردن قیمت گذاری مصالح ساختمانی با نرخ ارز توجیه چندانی ندارد.

وی ادامه داد: نظارت دولت می‌تواند عاملی برای کنترل بازار مصالح ساختمانی باشد، اتفاقی که آثار مثبت آن در بازار مسکن نیز مشهود خواهد بود.


افزایش عرضه مسکن در سایه تولید مسکن ملی
قلی خسروی در رابطه با نقش مسکن ملی در بازگشت آرامش به بازار مسکن گفت: مسکن ملی اگر حرف نباشد و عملیاتی شود می تواند نقش بسزایی در افزایش عرضه مسکن داشته باشد روندی که در تعدیل قیمت مسکن موثر است متاسفانه در حال حاضر مسکن ملی تهرانسر که قرار بود با پایان دولت روحانی به متقاضیان تحویل داده شود هنوز تکمیل نشده است که این خود می‌تواند در برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا موثر باشد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناجی سافت
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
وقتش رسیده که خودت مدیر کسب و کارت باشی
ناجی سافت ، تنها ارائه دهنده راهکارهای هوشمند بین المللی در ایران
- طراحی وبسایت های هوشمند شخصی ، فروشگاهی
- طراحی اپلیکیشن های پیشرو با قابلیت نصب برروی تمام سیستم های عامل
(بدون تاثیرپذیری از تحریم)
- ارائه راهکارهای فروش انلاین و دیجیتال مارکتینگ
- اموزش زبان های برنامه نویسی به صورت پروژه محور
در کنار شما هستیم

https://najisoftco.com