صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۴۴
  • چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 26 October 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 23
کد خبر: ۷۸۵۷۹
رامین مهمانپرست، سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

آیا بایدن به دنبال تقویت سیاست های ترامپ علیه ایران است؟

رامین مهمانپرست در خصوص سیاست های دولت بایدن در قبال ایران گفت: عملکرد دولت آقای ترامپ و سیاست فشار حداکثری بر ایران جز شکست و ناکامی دستاوردی برای آمریکا نداشت، لذا اگر قرار باشد که آقای بایدن هم همان چارچوب و سیاست ها را دنبال کند حتما در ذهن کسانی که به ایشان رای دادند علامت سوال ایجاد می شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزیر امور خارجه پیشین آمریکا هر چند در دولت جدید آمریکا جایی ندارد اما تلاش می کند تا بر تصميمات دولت بایدن در خصوص تعامل و بازگشت به برجام با جمهوری اسلامی ایران تاثیر بگذارد و راه به مقصد نرسیده و غلط ترامپ را به دولت آقای بایدن دیکته کند. سیاست های رئیس جمهور کنونی آمریکا در قبال ایران هر چند به روشنی گفته شده اما تلاش های آقای پمپئو بر تصميمات دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران موثر خواهد بود در گفت و گو با رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت خارجه با راهبرد معاصر مطرح شده است.

 

از نظر شما کدام محرک ها موجب تاکید موضع گیری های منفی آقای پمپئو چیست؟
مهمترین محرک وی حذف شدن مفتضحانه از صحنه سیاسی آمریکا است، وی که اصالتاً یک عنصر امنیتی و فردی است که به عنوان رئیس سابق سی آی ای در جنایت‌های این سازمان نقش داشته، وقتی به این شکل توسط مردم آمریکا از صحنه سیاسی حذف شد مسلماً برای جبران این شکست و اخراج از صحنه سیاسی شروع به فعالیت و دست و پا زدن کرده است . با توجه به اینکه تمام رفتارهای خلاف انسانی تیم آقای ترامپ به خصوص آقای پمپئو بی نتیجه مانده است آنها تلاش می کنند تا همچنان علیه جمهوری اسلامی ایران مواضع غیر انسانی خود را حفظ کنند در حالی که دست روزگار چنین افرادی را به شکل بدی از صحنه حذف خواهد کرد. یکی از جنایات بزرگ دولت آقای ترامپ که مسوولیت مستقیم آن متوجه آقای پمپئو است بر عهده گرفتن یک ترور دولتی توسط دولت پیشین ایالات متحده آمریکاست، ترور فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران سردار قاسم سلیمانی، جنایتی است که باید در دادگاه جنایات جنگی مورد بررسی قرار بگیرد. قطعاً این موضوع نقطه ننگی در کارنامه و چهره سیاسی آقای ترامپ و آقای پمپئو خواهد بود، بنابراین اخراج شدن از صحنه سیاسی و ناکام ماندن آنها در اهداف شیطانی خود علیه جمهوری اسلامی ایران و ادامه رویکردها و آرمان های جمهوری اسلامی ایران با قدرت و قوت تمام اصلی ترین علت واکنش های از روی عصبانیت و ناراحتی آقای پمپئو به شمار می‌رود .


چه مقدار موضع گیری های دولت قبلی آمریکا می تواند بر روی روی عملکرد دولت آقای بایدن تاثیر گذار باشد؟

مهم عملکرد دولت آقای بایدن است که در عمل باید آن را مشاهده کنیم هرچند که بارها به این موضوع اشاره شده که بین سیاست‌های کلی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی و ملت ایران اصولا تفاوتی بین این دولت و آن دولت اعم از دولت آقای بایدن با آقای ترامپ وجود ندارد. دولت جمهوری خواه آقای ترامپ ادعا می‌کرد اصولا برجام یک توافق بد است و قائل به پاره کردن آن بود، لذا براساس این رویکرد از برجام خارج شد. دولت آقای ترامپ خواهان مذاکره جدیدی با ایران بود تا در مذاکره جدید به یک توافق بزرگتر برسد و ذیل آن بتواند موضوعات دیگری جدای از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران مثل فعالیت های موشکی و حضور منطقه ایران‌ را در موافقتنامه جدید بگنجاند، اما آقای بایدن و همراهان ایشان اعتقاد دارند که برجام توافق نامه مناسبی است که باید همه طرفین از جمله آمریکا به آن برگردند البته وی به این موضوع اضافه می‌کند که برجام سال ٢٠١۶ کافی نیست و باید موضوعات جدیدی مثل فعالیت‌های موشکی ایران و حضور منطقه‌ای هم به موافقت های قبلی افزوده شود. در واقع رویکرد دو دولت پیشین و کنونی آمریکا با هم تفاوتی ندارد آنها شیوه‌های ورود به بحث متفاوتی از هم دارند اما هدف اصلی یکسان است. به هر حال خواست مسئولین ارشد جمهوری اسلامی ایران لغو کلیه تحریم هاست و بر این موضوع تأکید شده که هیچ گاه به وعده‌های توخالی گوش نمی دهند، لذا اگر واقعاً دولت آقای بایدن به دنبال احیای برجام باشد باید حتماً به صورت محسوس و عملی تحریم‌ها را لغو کند و شرایط تعامل اقتصادی سایر کشورها با ایران را بدون هیچگونه مانعی به شکل طبیعی صورت بدهد و در زمینه انتقال ارز، همکاری و جابه جایی مالی و بانکی، سیاست های خارجی یا فروش نفت و موضوعات دیگر اقتصادی هیچ مشکلی پیش روی کشور نباشد، لذا در عمل معلوم خواهد شد که دولت‌ آقای بایدن واقعا خواهان اجرای برجام است یا می خواهد به وعده های بدون پشتوانه اجرایی بسنده کند یا موضوعات دیگری را به عنوان بهانه به برجام اضافه کند که از نظر ما قطعا پذیرفتنی نخواهد بود.

 

از نظر شما راهبرد سیاسی و رسانه‌ای مناسب کشورمان برای مقابله با این موارد حرکت در چه مسيری باشد بهتر است؟

طبیعی است مهمترین راهبرد رسانه ای و سیاسی ما باید دفاع از حق کشور و منافع ملی باشد. طبيعتا ورود به برجام از سوی دولت ما با حسن نیت انجام شد، یعنی ما خواهان این موضوع بودیم که به افکار عمومی دنیا نشان بدهیم که با صداقت رفتار می کنیم و فعالیت های هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این فعالیت ها را تایید می کند، بنابراین گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی موید صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای کشورمان است و ما به عنوان یک عضو آژانس بین‌المللی که معاهده ان‌پی‌تی را امضا کرده در قبال رعایت تعهدات خودمان انتظار داریم که از امتیازات برجام بهره مند شویم، جدای از اینکه به بهانه ابهامات ادعا شده بر فعالیت اصلی کشور تحریم‌های غیرقانونی را علیه ما وضع کردند که باید آنها برطرف شود پس رویکرد و راهبرد سیاست کشور ما کاملا مشخص است، از این منظر رسانه‌ها باید در جهت دفاع از منافع ملی و تاکید بر مواضع اصولی کشور همگام و یکصدا باشند و در جهت فعالیت موثر در عرصه های داخلی و بین‌المللی فعالیت قابل توجهی داشته باشند.

 

به نظر شما ممکن است سوگیری های دولت آقای بایدن در جهت سیاست آقای ترامپ باشد؟
فکر می‌کنم عملکرد دولت آقای ترامپ و سیاست فشار حداکثری بر ایران جز شکست و ناکامی دستاوردی برای آمریکا نداشت، لذا اگر قرار باشد که آقای بایدن هم همان چارچوب و سیاست ها را دنبال کند حتما در ذهن کسانی که به ایشان رای دادند علامت سوال ایجاد می شود، بنابراین بعید می دانم حتی اگر راهبردهای کلی دو رئیس جمهور پیشین و کنونی یکسان باشد در شیوه ها یکی عمل کنند، به این دلیل که شیوه های آنها نتیجه نداده، در ثانی دولت آقای بایدن باید نشان بدهد در عمل با دولت آقای ترامپ و سیاست های وی تفاوت هایی دارد در غیر این صورت سخنان بایدن هم اعتباری ندارد. ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری آقای ترامپ به خاطر بی تعهدی در قبال موافقت نامه ها و عهد نامه های بین المللی زیر سوال رفت لذا بایدن برای بازگشت وجهه آمریکا باید بیشتر تلاش کند تا بی تعهدی آمریکا و بی اعتقادی به عهد نامه های بین المللی را برطرف و جبران کند. به هر حال باید مشاهده کرد که چه میزان آقای بایدن و تیم همراه ایشان می توانند در جبران خسارتی که آقای ترامپ به حیثیت آمریکا وارد کرده دست به اقدامات منطقی بیشتری بزنند که یکی از آنها می تواند بازگشت به برجام باشد.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: