صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 19
کد خبر: ۸۴۴۱۸
حسن دانایی‌فر، سفیر سابق ایران در عراق در گفتگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد؛

استقبال ایران از همکاری و تنش‌زدایی با کشورهای همسایه

حسن دانایی‌فر، سفیر سابق ایران در عراق در خصوص خبر مذاکره ایران و عربستان در بغداد گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ارتباطات مطلوب و تنش زایی بین کشورهای همسایه استقبال کرده و خواهان و حافظ صلح بین کشورهای منطقه بوده است که عربستان سعودی هم از این مقوله مستثنی نیست.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛  فایننشال تایمز در تازه‌ترین خبری که از منطقه خاورميانه منتشر کرده به بحث برگزاری نشست و مذاکره بین ایران و عربستان سعودی که به صورت مستقیم در بغداد انجام شده، اشاره کرده است، موضوعی که مقامات ایرانی و سعودی تاکنون واکنش خاصی به آن نداشته اند. گذشته از خبر منتشر شده، قطعا جمهوری اسلامی ایران که همواره ثبات و امنیت منطقه را دنبال می کند در صورت ایجاد فضای همکاری و آمادگی سران سعودی در این موضوع دست رد به سینه مقامات عربستان سعودی نمی زند، چرا که که حضور در یک منطقه و حفظ منافع مشترک در لوای افزایش اتحاد و همبستگی و همکاری بیشتر کشورهای اسلامی به وقوع می پیوندد.

 

 حسن دانایی‌فر، سفیر سابق ایران در عراق در خصوص خبر برگزاری مذاکره بین ایران و عربستان سعودی در بغداد گفت: خبری که فایننشال تایمز در خصوص نشست بین مقامات‌ ایرانی و سعودی منتشر کرد بلافاصله از سوی یکی از مقام سعودی تکذیب شد و مقامات سعودی انجام چنین نشست و مذاکره ای را رد کردند، لذا تا کنون سعودی ها اینگونه ادعا کرده اند که چنین اقدامی اتفاق نیفتاده، و مقامات جمهوری اسلامی ایران هنوز درباره این موضوع، موضع گیری خاصی نداشته اند.

 

کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد : آنچه درباره ارتباط بین ایران و سایر کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه می توان گفت این است که اصولا سیاست جمهوری اسلامی ایران در زمینه همکاری با کشورهای منطقه و همسایه کاملا واضح است. مقامات ایرانی همواره بر این موضوع اصرار دارند که سران کشورهای منطقه باید زمینه های لازم را برای همکاری و رفع تنش در منطقه ايجاد کنند، موضوعی که ما اهتمام زیادی به آن داریم.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد :این موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال همکاری با کشورهای همسایه و منطقه و حتی فرا منطقه، به صورت رسمی و با ارائه طرح توسط دستگاه سیاست خارجی و مسئولین امر بارها بیان شده است که ایران اسلامی به دنبال افزایش دوستی، تعامل و همکاری بیشتر و حرکت به سوی رفع تنش ها با کشورهای منطقه و همسایگان خود است، بنابراین عربستان نیز از این قاعده مستثنی نمی‌شود.

 

دانایی‌فر تصریح کرد: تا اینجای کار کسی در این موضوع در خصوص دیدگاه و راهبرد جمهوری اسلامی ایران تردیدی ندارد، اما به نظر می‌رسد سعودی‌ها برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش همکاری و تنش زدایی با جمهوری اسلامی ایران دچار مشکلاتی هستند، بخشی از این مشکلات بیرونی و بخشی درونی است. بخش خارجی آن را می توان به تحمیل اراده آقای ترامپ و پمپئو در دولت قبلی آمریکا نسبت داد که با فشار آمریکایی‌ها، سعودی ها به هیچ وجه اجازه طراحی و استقلال حرکت به سمت تفاهم با ایران در منطقه را نداشتند، لذا این موضوع مانع شکل گیری تفاهم بین دو کشور بود.

 

وی در خصوص عامل داخلی در عربستان سعودی که مانع تنش زدایی با ایران می شود تاکید کرد: به نظر می رسد عامل داخلی تاثیر گذاری که بر میل و اراده حکام سعودی برای برقراری ارتباط نزدیک با ایران تاثیر می گذارد، خود دستگاه حاکمه عربستان است، هر چند آنها چندین بار در لفافه اعلام کرده اند که علاقه‌مند به تنش زدایی هستند، اما تحقق این  موضوع به دلیل اختلاف نظرهای حکام سعودی به تاخیر افتاده است.

 

دانایی‌فر در توضیح مزایای ارتباط و تعامل بیشتر بین کشورهای اسلامی و منطقه نیز گفت: به هر حال هر چقدر  روابط بین کشورهای منطقه آرام‌تر و همکاری ها بیشتر باشد، فواید عمومی بیشتری نصیب مردم کشورهای منطقه می شود. بی شک کشورهای منطقه دارای ظرفیت‌های عظيمی هستند که اگر با همکاری و تنش زدایی به کار گرفته شود و همگرایی‌ها و ارتباطات بیشتر شود، به واسطه همین همگرایی، کشورهای منطقه به راحتی می‌توانند بسیاری از فشارها را کاهش دهند، مثلا در زمینه قیمت نفت شاهد هستیم درپی همگرایی و تفاهم نانوشته ای که بر اثر ضرورت‌ها بین کشورهای ایران، عراق و عربستان در زمینه قیمت نفت شکل گرفته، همه کشورهای منطقه از این موضوع سود می‌برند، در حالی که هرگاه این کشورها دچار اختلاف و تعارض شوند در همین زمینه انرژی، سود این موضوع به کشورهای آمریکا و اروپا می‌رسد، از این رو طبیعتاً هر چه کشورهای منطقه اعم از  عربستان، ایران، ترکیه، عراق و  کشورهای دیگر منطقه ای در کنار هم قرار بگیرند، منافع ملت‌های منطقه تامین می شود، لذا جمهوری اسلامی ایران از تفاهم و همکاری بین کشورهای منطقه استقبال می کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: