صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۴۹
  • پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
  • Thursday 04 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 01
کد خبر: ۸۵۸۹۲
امید علی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

چرا احزاب در ایران بی اعتبارند؟

امیرعلی مسعودی، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات در خصوص ناکارآمدی احزاب در ایران گفت: احزاب درایران کارآمدی ندارند، چرا که قبل از انتخابات و یک شبه شکل می‌گیرند؛ بنابراین مردم به آنها اعتماد ندارند. علاوه بر آن احزاب و اعضای آنها در زمان انتخابات با وعده های شیرین می آیند و پس از انتخابات گویی اصلا نبوده اند که پاسخگوی عملکرد کاندیدای مورد نظرشان باشند، لذا در غبار گم می شوند و مردم به آنها دسترسی ندارند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسانه ها زبان گویای مردم به شمار می روند، در اصل رسانه با هدف آگاهی رسانی و اطلاع رسانی متولد می شود تا در کنار مردم و احقاق کننده حق مردم باشد، این موضوع در زمان مهمی مثل انتخابات های پر اهمیتی نظیر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیش از پیش اهمیت خود را نشان می دهد. امید علی مسعودی استاد ارتباطات و عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره نقش رسانه ها در ایام انتخاباتی را در گفتگویی تبیین کرده است.


امید علی مسعودی استاد ارتباطات در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص اهمیت حضور رسانه ها در عرصه انتخابات کشور و آگاهی رسانی رسانه گفت: تعامل بین رسانه و سیاست اولویت مهمی برای تعالی هر چه بیشتر کشور در بخش های مختلف به شمار می رود. به عبارت دیگر رسانه نقش کارکردی ویژه ای در هم افزایی بیشتر بین مردم و سیاسیون در موضوعاتی مثل انتخابات دارد. رسانه نه تنها در بعد سیاسی، بلکه زمینه ساز ارتباط دو سویه بین فرهنگ، جامعه و اقتصاد با مردم است که حضور بیشتر و ورود رسانه ها برای موشکافی و تحلیل موضوعات مختلف ، اثرات مطلوبی در پیشبرد اهداف مهم جامعه به جا می گذارد.


وی درباره این موضوع افزود: از این رو رسانه نقش خطیری در برگزاری هر چه بهتر انتخابات، بررسی وعده های کاندیداها و مطالبات مردم از کاندیدا یا منتخبین خود را ایفا می کند. رسانه ها عامل مهمی در فضاسازی سیاسی و ارتباط بین مردم با نخبگان سیاسی هستند، به همان میزانی که رسانه‌ها می‌توانند روی فضای سیاسی جامعه تاثیر بگذارند و مردم را برای حضور در انتخابات دعوت کنند به همان میزان هم می توانند دولت را موظف به حمایت های همه جانبه از مردم به عنوان حق مشروع مردم کنند، به همین خاطر توجه به نقش رسانه ها در ارتباط و تعامل بیشتر بین مردم و جامعه بسیار حائز اهمیت است تا رسانه، تکلیف خود را به نحو مطلوب انجام دهد. از سوی دیگر رسانه ها در جریان سازی ها و تغییر سیاست ها بسیار موثر هستند، به این معنا که اگر رسانه ها سیاست های فعلی مسوولین را قبول دارند با تبیین بهتر آن جامعه را به همراهی با سیاست های اتخاذ شده می کشانند، در صورتی که اگر سیاست ها را به نفع عموم جامعه ندانند و آن را قبول نداشته باشند عامل مهمی در تغییر سیاست ها خواهند بود.


مسعودی در این باره خاطر نشان کرد: لذا بخش مهمی از کارکرد رسانه ها می تواند نقد سیاست‌های مسوولین و تغییر آنها باشد. بخش مهمی از کارکرد رسانه ها که در زمان انتخابات پر رنگ می شود، موضوع بستر سازی برای حضور و مشارکت پر رنگ مردم در انتخابات است، موضوعی که قطعا در فضای سیاست داخلی وخارجی نظام بسیار تاثیر گذار است، لذا رسانه در این موضوع مسوولیت خطیری بر عهده دارند.


استاد ارتباطات درخصوص وظیفه اصلی رسانه و آگاهی دهی به جامعه که بخشی از آن مسوولین هستند با توجه به فضای کنونی ورود به انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مهمترین رسالت، رسانه ها اطلاع رسانی و بیان انتقادات مردم است، به نحوی که آن را به خوبی بو به روشنی به مسوولین گزارش کنند و آنها را در جریان تبعات و پیامدهای تصمیم گیری هایشان بر اقشار مختلف جامعه قرار دهند. مردم امروز منتقد عملکرد مسوولین بخصوص در بخش اقتصاد هستند، لذا رسانه باید به این موضوع توجه کند که این دوره از انتخابات با دوره های پیشین بسیار متفاوت با دوره های قبل است، لذا رسانه درفضای انتخاباتی باید ایده های جدید ارائه دهد، ضمن اینکه وعده های انجام نشده مسوولین را به آنها یادآوری کند و وعده های غیر عملی را به آنها گوشزد کند. ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات و چالش های اقتصادی، از عمده ترین فعالیت هایی به شمار می رود که رسانه ها از طریق ارتباط با کارشناسان امر در روند برگزاری و آشنایی کاندیداها با مشکلات و چالش های اقتصادی مد نظر قرار دهند.


امید علی مسعودی در ادامه خاطر نشان کرد: رسانه ها باید برای حل مشکلات جامعه به مردم امیدواری بدهند، قطعا و یقینا آنچه که رسانه ها باید دنبال کنند، تشکیل احزاب، فعالیت آنها درزمان انتخابات و پاسخگویی آنها به مردم در چهار سال بعد از انتخاب کاندید مورد نظر مردم است. یکی از مشکلات کنونی کشور در حوزه سیاسی که رسانه ها روی آن باید به عنوان یک مطالبه تمرکز کنند، پاسخگویی احزاب بعد از انتخاب رئیس جمهور است.


مسعودی خاطر نشان کرد: به دلیل عدم انسجام و یکپارچگی و کارآمدی احزاب به واقع ما نمی توانیم آن ها را به عنوان یک حزب واقعی تلقی کنیم. یکی از عوامل چنین وضعیتی این است که بعد از انتخابات و روی کار آمدن سیاستمداران مردم دیگر نمی‌توانند درباره چرایی محقق نشدن وعده های داده شده از احزاب سوال کنند، به این دلیل که در کشور ما نهاد حزب و نهادهای مدنی به شکلی جدی شکل نگرفته، در حالی که درکشوری مثل آمریکا، زمانی که رئیس‌جمهوری روی کار می دهد اگر سیاست‌های نادرستی اتخاذ کند مثل آقای ترامپ به دور بعدی نمی رسید و رای نمی آورد به این دلیل که این کشور احزاب مشخصی دارد که باید پاسخگوی کاندیدای خود باشند، لذا اگرحزب مایل به ادامه حیات سیاسی باشد، باید به مطالبات مردم پاسخ دهد.


عضو هیئت علمی دانشگاه ارتباطات با انتقاد از عملکرد احزاب در ایران گفت: به این دلیل احزاب درایران کارآمدی ندارند، چرا که قبل از انتخابات و یک شبه شکل می‌گیرند، بنابراین مردم به آنها اعتماد ندارند، ضمن اینکه احزاب و اعضای آنها درزمان انتخابات با وعده های شیرین می آیند و بعد از انتخابات گویی اصلا نبوده اند که پاسخگوی عملکرد کاندیدای مورد نظرشان باشند، لذا در غبار گم می شوند و مردم به آنها دسترسی ندارند. برای تفهیم این موضوع اگر مردم بخواهند مشکلات خود را با احزابی که حامیان روسای جمهور کنونی و رئیس جمهور پیشین هستند به هیچ وجه دسترسی به احزابی مثل آبادگران، مشارکت ، کارگزاران، اعتماد و... ندارند، لذا انتقادات مردم به رئیس جمهور و دولت نرسیده و آنها پاسخگوی مردم نیستند. از همین رو نظارت پس از انتخابات از سوی رسانه ها باید به یک مطالبه اصلی تبدیل شود تا رسانه ها رسالت احقاق حق مردم را به خوبی انجام دهند.


وی دراین باره تصریح کرد: از سوی دیگر رسانه ها باید به عنوان یک نهاد مدنی بسیار مهم مطالبه‌گری را از نهاد حزب بخواهند لذا تا زمانی که نهادهای مدنی تقویت نشود و شکل نگیرد به معنای واقعی معمولاً احزاب رسمی شکل نمی گیرند و همچنان شاهد پاسخگویی از سوی مسوولین نخواهیم بود، بنابراین مردم توقع دارند که نهاد حزب به صورت مشخص راهبرد و اهداف خود را تعیین کند، در اینجا نقش رسانه بسیار حائز اهمیت است چرا که این وظیفه رسانه است که این زنجیره را بین مردم و احزاب وصل کنند و اشکالاتی که در چهار دهه پیش وجود داشته را رفع کنند تا در این حوزه آسیب ها کاهش بیابد و دلسردی ایجاد شده در مردم رفع و برطرف شود تا شاهد مشارکت وحضور مردم در انتخابات باشیم، ضمن اینکه کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی زنگ هشداری برای اهل رسانه و سیاسیون کشور است که وظیفه خود را باید به خوبی انجام دهند، در غیر این صورت کاهش مشارکت مردم برای کشور مساله و معضلی جدی خواهد بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: