صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 07
کد خبر: ۸۶۹۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان در سال 1400

بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان بحث رتبه بندی فرهنگیان و تبدیل وضعیت برخی از آنها به صورت ویژه در حال پیگیری  در مجلس است. این موضوع را نماینده مردم کرمانشاه اعلام کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر آخرین اخبار رتبه بندی معلمان  نشان می دهد اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. به گفته  محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس حث رتبه بندی فرهنگیان و تبدیل وضعیت برخی از آنها به صورت ویژه در حال پیگیری است و امیدواریم با همراهی سایر نمایندگان و دیدگاه مثبت ریاست مجلس شاهد حصول نتیجه مطلوب باشیم.

در این میان مجتبی بخشی پور با اشاره به این که اجرای رتبه بندی معلمان بهترین هدیه به آنها است گفته لایحه دولت در این باره ایراد دارد و که باید هر چه زودتر رفع شوند.

یکی از ایرادات لایحه رتبه بندی معلمان این است که کارکنان اداری، سرایداران، معلمان حق‌التدریس و سرباز معلم‌ها از مزایای رتبه بندی محروم هستند.

با وجود ایرادات این لایحه یکشنبه 12 اردیبهشت همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

 

 

لایحه رتبه‌بندی معلمان چه ایراداتی دارد؟

مجتبی بخشی‌پور در خصوص لایحه رتبه‌بندی معلمان، اظهار داشت: رتبه‌بندی؛ مطالبه چندین ساله فرهنگیان بوده و بهترین هدیه به آنان است که امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

 

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لایحه دولت در این رابطه دارای اشکالات مشهود و مشکلات عدیده‌ای است باید هرچه زودتر رفع شود.

 

چرا کارکنان اداری، سرایداران، معلمان حق‌التدریس و سرباز معلم‌ها از مزایای رتبه بندی محروم هستند

 

بخشی‌پور بیان کرد: یکی از ایرادات وارد به این لایحه، این است که آن دسته از کارکنان اداری که بخش اعظمی از آنان معلمان و کادر آموزشی هستند و از مدارس به ادارات منتقل شده و در کار‌های ستادی به کارگیری شده‌اند و همچنین سرایداران، معلمان حق‌التدریس و سرباز معلم‌ها، ظاهرا و بنا به اظهارات غیررسمی مسئولین ذی‌ربط، از مزایای رتبه‌بندی محروم هستند.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: این اتفاق، وضعیت شکننده فعلی ادارات را که به لحاظ پرداخت به موقع و مناسب اضافه کار‌ی‌های اداری و سایر پرداخت‌های قانونی مشکل دارند و همچنین در اعمال مزایای مدرک دوم، برای نیرو‌های اداری، با مشکلات جدی مواجه شده‌اند را به بحرانی غیر قابل حل تبدیل خواهد کرد.

 

انتقاد از لحاظ نشدن محاسبه ضریب تعجیل خدمت در مناطق محروم/ نباید انگیزه معلمان مناطق محروم را از بین برد

 

 

نماینده اسلام‌آباد‌غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، لحاظ نشدن محاسبه تعجیل خدمت در مناطق محروم در رتبه‌بندی معلمان را که مبنای قانونی و عملکردی دارد را، دیگر ایراد این لایحه عنوان کرد و گفت: این کار، یک مشوق تاثیر‌گذار برای خدمت در مناطق محروم را از بین می‌برد و تمایل معلمان مجرب و باسابقه را برای خدمت در مناطق محروم را بسیار پایین می‌آورد و بر قراری عدالت آموزشی را به شدت با چالش مواجه می‌کند.

 

بخشی‌پور اضافه کرد: این موضوع محرومیت‌های این مناطق محروم را صد چندان خواهد کرد و در ضمن نقض آشکار قوانین ابلاغی و بالادستی در خصوص محاسبه تعجیل خدمت در مناطق محروم، خواهد بود.

 

مخالف برگزاری هرگونه آزمونی برای اعمال رتبه بندی معلمان هستیم

 

وی با اشاره به اینکه بحث داغ این روز‌های رتبه بندی، که حتی اگر شایعه هم باشد، خاطر معلمان را به شدت مکدر کرده، بحث برگزاری آزمون برای برخورداری از مزایای رتبه‌بندی است، عنوان کرد: بدتر از آن، طرح این موضوع است که در صورت عدم کسب امتیاز لازم در آزمون، معلمان با تنزل رتبه مواجه خواهند شد؛ که بنده به شدت با آن مخالف هستم.

 

این نماینده مجلس یادآور شد: سوالاتی در این رابطه مطرح است از جمله که آیا همین رویه در خصوص اعطای امتیازات مربوط به برنامه‌های مشابه در دانشگاه‌ها و سایر ادارات و سازمان‌ها انجام گرفته؟ و آیا پسندیده است که این گونه جامعه فرهنگیان را نگران و شأن آنان را خدشه‌دار نمایند؟

 

بخشی‌پور سخنان خود را با طرح این سوال ادامه داد که آیا رواست معلمی که با لحاظ کلیه الزامات معلمی به استخدام آموزش و پرورش درآمده و سنوات مختلفی (۱۵، ۲۰، ۲۵ سال) را به عنوان معلم مشغول به خدمت بوده و در این راه زحمات بسیاری متحمل شده، الان صلاحیت معلمی او مورد سنجش قرار گیرد.

 

وی با تأکید بر اینکه ما حامی معلمان و حقوق آنان خواهیم بود، تصریح کرد: این موضوعات به شدت باعث اعتراض معلمان خواهد بود و باید به خوبی تمامی این اشکالات برطرف و بزودی پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی شود، تا شاید بخش کوچکی از زحمات این قشر زحمتکش جبران شود.

 

 

رتبه بندی معلمان در حال پیگیری است

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشستی با حضور جمعی از فرهنگیان و معلمان در سالن جلسات آموزش و پرورش استان کرمانشاه از تعدادی از فرهنگیان شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش استان کرمانشاه تجلیل کرد.

 

محمد رشیدی در این نشست ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع) و گرامیداشت هفته معلم، با تاکید بر لزوم تکریم و بزرگداشت مقام معلم و به خصوص فرهنگیان پیشکسوت، اظهار کرد: تلاش‌ها و زحمات معلمان در دوران‌های مختلف بر دفتر روزگار نقش بسته و اگر پیشرفتی امروز در کشور حاصل شده است حاصل مجاهدت‌های این عزیزان است و این مهم وظیفه ما را در قبال تکریم این قشر جهادگر به ویژه فرهنگیان شاهد و ایثارگر را ۲ چندان می‌کند.

 

وی با اشاره به استعدادیابی، مهارت افزایی و تربیت اخلاقی به عنوان سه اصل مهم در آموزش و پرورش نسل آینده عنوان کرد: در صورت تحقق این سه اصل، شاهد نیل به اهداف عالی انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت و جامعه مطلوب خواهیم بود.

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای دستیابی به این سه اصل مهم، باید معلمان را که افسران سپاه پیشرفت کشور هستند از همه نظر تقویت و مجهز کنیم به طوری که یک معلم به جز تعلیم و تربیت دغدغه دیگری نداشته باشد.

 

رشیدی با قدردانی از اقدامات آموزش و پرورش استان کرمانشاه به ویژه در ایام کرونا، گفت: بحث رتبه بندی فرهنگیان و تبدیل وضعیت برخی از آنها به صورت ویژه در حال پیگیری است و امیدواریم با همراهی سایر نمایندگان و دیدگاه مثبت ریاست مجلس شاهد حصول نتیجه مطلوب باشیم.

 

لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس در دست بررسی است

قدرت‌الله حمزه روز دوشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره جلوه‌های ویژه معلمی استان با تاکید بر اجرایی شدن این لایحه، افزود:نمایندگان مجلس مصمم بر اجرای این لایحه هستند تا اشکالاتی که بر اجرای این لایحه وجود دارد رفع و اشکالات تجدید نظر شود.

 

وی بر مصمم‌تر شدن مجلس و دولت بر رفع مشکلات فرهنگیان تاکید کرد و گفت: با رفع مشکلات مالی و معیشتی فرهنگیان، این قشر جایگاه با ارزش خود را پیدا خواهند کرد.

 

حمزه اظهار داشت: فرهنگیان و نظام تعلیم و تربیت به عنوان زیربنای توسعه کشور است و در صورتی که این بخش به فراموشی سپرده شود، نتیجه مطلوب در حوزه توسعه همه جانبه در کشور محقق نخواهد شد.

 

وی مشکلات معیشتی و مالی را مهمترین و تنها عیب در نظام آموزش و پرورش کشور عنوان کرد و اظهار داشت:در صورتی که معلمان مشکلات مالی و معیشتی نداشته باشند در تربیت نیروی انسانی کوشاتر خواهند بود و دانش‌آموزانی در تراز انقلاب تربیت خواهند کرد.

 

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسوولان در کشور باید به این باور برسند که رسیدن به توسعه همه جانبه، با توسعه نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش به عنوان تربیت‌کننده نیروی انسانی محقق می‌شود.

 

حمزه با اشاره به نقش فرهنگیان و دانش‌آموزان در طول هشت سال دفاع مقدس افزود: معرفی و فرهنگسازی جایگاه معلمان در جامعه یک امر ضروری است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز گفت: معلمان در یکسال اخیر با شیوع ویروس کرونا از فعالیت خود کنار دست نکشیدند و در جبهه آموزش و تعلیم و تربیت کوشا بودند و نگذاشتند نظام تعلیم و تربیت تعطیل شود

 

فرحناز قائدامینی افزود:با تلاش معلمان ۹۹ درصد دانش‌آموزان استان به یکی از  فرصت‌های آموزشی دسترسی داشتند و آموزش را فرا گرفتند.

 

وی به تغییر نگرش مسوولان و مردم نسبت به نظام تعلیم و تربیت و رفع مشکلات فرهنگیان تاکید کرد و گفت: با رفع مشکلات فرهنگیان می‌توان نظام تعلیم و تربیت را بیش از پیش پویاتر کرد.

 

به گزارش ایرنا، در این آیین از ندا یکتایی، زهرا ویسی شش بهره، شهناز کمال‌الدین، سیمین قربان پور دشتکی، امامقلی خرمی، یعقوب جلیلی و سمیه بلالی دهکردی به برگزیدگان جشنواره جلوه‌های ویژه معلمی استان تجلیل شد.

 

 

رتبه بندی معلمان مشمول کدام گروه‌هاست؟

قاسم احمدی لاشکی درباره ترمیم حقوق و نظام رتبه بندی معلمان اظهار کرد: یک دهه است که درباره نظام رتبه بندی معلمان صحبت می‌شود و در سند تحول بنیادین این موضوع به عنوان عاملی موثر در کار معلمان به درستی دیده شد و قانونگذار در برنامه ششم توسعه نیز به صراحت اعلام کرد که باید به تصویب مجلس برسد و در بودجه سنواتی لحاظ شود.

 

وی افزود: باید توجه داشت تاکنون اتفاق افتاده صرفا بحث ترمیم حقوق بوده است؟ تا به امروز دو مرتبه تحت عنوان رتبه بندی اقدام شده است، اما عملا رتبه‌بندی نبود. در سال‌های 94 و 98 قدری حقوق فرهنگیان افزایش پیدا کرد و هر بار هم هیئت وزیران مصوبه‌ای در این زمینه داشت، اما صرفا دنبال افزایش حقوق از محل رتبه بندی معلمان نیستیم.

 

افزایش شأن و جایگاه معلمان با رتبه بندی

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: نظام رتبه بندی معلمان به دنبال ارتقای شأن و جایگاه معلمی است، 20 سال قبل جایگاه معلم در جامعه فراتر و توجه به آموزش و پرورش بیشتر بود. امروز این بحث را داریم که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان این شأنیت و توجه باز گردد. در دانشگاه‌ها اعضای هیئت علمی دارای رتبه بندی هستند اما تا کنون برای معلمان ارتقای رتبه وجود نداشته است.

 

معلمان در 5 رتبه قرار می‌گیرند

 

احمدی لاشکی ادامه داد: در لایحه رتبه بندی پنج طبقه را برای معلمان تعریف کرده‌ایم از معلم پایه، معلم مربی، معلم حرفه‌ای، معلم سرآمد و معلم راهبر، قطعا این امر معلم را پویا خواهد کرد و به او انگیزه می‌دهد و البته که طبیعی است حقوق معلم هم با توجه به رتبه‌هایی که اخذ می‌کند افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

خدمتگزاران مدارس تحت پوشش رتبه بندی نیستند

 

وی در پاسخ به اینکه آیا تمام معلمان تحت نظام رتبه بندی قرار می‌گیرند؟ متذکر شد: طبق بند 2 ماده 2 قانون افراد مشمول، شناسایی شده و در آن قید شده افرادی که در مدارس دولتی مشغول به کار هستند و به عنوان دبیر، آموزگار، هنرآموز، مشاور، مراقب سلامت، معاونین و کادر مدرسه فعالیت می‌کنند، تحت پوشش هستند، متاسفانه قشر ضعیف خدمتگزاران را نتوانستیم لحاظ کنیم  چون عنوان لایحه رتبه بندی معلمان است و نمی‌شد این کار را انجام داد، آموزش و پرورش به دنبال این است که از طریق راهکارهای دیگری در ارتقای جایگاه آنها موثر باشد.

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره میزان کمبود معلم گفت: یکی از دغدغه‌های بزرگ تامین نیروی معلم است. اکنون حدود 13 میلیون دانش آموز در مدارس دولتی، حدود 1.5 میلیون دانش آموز در مدارس غیردولتی و حدود یک میلیون نوآموز پیش دبستانی داریم که مجموع آنها به بیش از 15 میلیون نفر  می‌رسد، امسال تعداد زیادی نیروی انسانی بازنشسته می‌شوند و اگر استمرار خدمت نداشته باشیم 90 هزار نفری که به سن بازنشستگی می‌رسند ممکن است بخواهند از سیستم خارج شوند. اما راهکارهای تشویقی مانند رتبه بندی می‌تواند آنها را در سیستم نگه دارد. سال قبل حدود 40 درصد مشمولان بازنشستگی از سیستم خارج شدند و مابقی استمرار خدمت داشتند.

 

احمدی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری رقم خوبی نیروی انسانی جذب کردیم. 20 هزار نفر را از طریق کنکور سراسری راهی دانشگاه فرهنگیان کردیم و 27 هزار و 300 نفر را از طریق آزمون استخدامی جذب کردیم که در حال طی مراحل مصاحبه و گزینش و انجام مراحل نهایی کار آنها هستیم، بخشی باقی مانده که دنبال دریافت مجوز برای تکمیل ظرفیت هستیم.

 

وی افزود: علاوه بر اینها قانونگذار تعیین تکلیف کرد که 80 هزار نفر از معلمان حق التدریس، نهضتی، خرید خدمت و مربی پیش دبستانی را تعیین تکلیف کنیم که باید تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی تا آخر سال 1400 محقق می شد، اما اکنون همه اینها تعیین تکلیف شده‌اند.55 هزار و 497 نفر قبلا راهی دانشگاه فرهنگیان شده بودند و حدود 30 هزار نفر باقی مانده بودند که مجوز استخدامی را گرفتیم. 6 هزار نفر از معلمان نهضتی و طرح امین باقی مانده بودند که به زودی آزمونشان برگزار می‌شود و ردیف استخدامی آنها پابرجاست و مشکلی نیست، اگر همین رویه پیش برود مشکلی در زمینه تامین نیرو نداریم.

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ما مجری قانون هستیم. در حال حاضر آنچه مربوط به قانون الحاق تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف بود یعنی آنها که قبل از سال 91 با آموزش و پرورش همکاری داشتند را اجرایی کردیم. اما سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع تامین نیروی انسانی ورود کرده و گفته مابقی این افراد که از بعد از سال 92 با آموزش و پرورش همکاری دارند می توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند و می توان امتیازاتی برای آنها قائل شد.

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اکبر
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
از نماینده محترم کاملا قدردانیم چرا که نقایص مطرح شده منطقی است خصوصا انگیزه مناطق محروم. باید بگونه ای رتبه بندی اصلاح بشه که حتی تشویق کنه معلما که به سمت مناطق محروم که با کمبود معلم روبروست بره در غیر اینصورت تمامی معلما حداقل پس از محدودیت الزامی تدریس در روستا درخواست انتقالی را خواهند داشت