صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 09
کد خبر: ۸۷۱۸۱

وام اجاره مسکن در سال 1400 افزایش می یابد؟

وام اجاره مسکن یکی از اقدامات دولت برای حمایت از اقشار اجاره نشین بود. این وام در تهران 50 میلیون و در شهرهای بزرگ 30 میلیون تومان بود. آیا احتمال افزایش ارقام وام اجاره مسکن در سال 1400 وجود دارد؟

 

به گزارش راهبرد معاصر یکی از مصوبات ستاد ملی  برای حمایت از مستاجران اعطا وام اجاره مسکن بود. دولت سال گذشته مالکان را الزام به تمدید قراردادهای اجاره کرد. با این حال برخی از مستاجرها تمایلی تمدید اجاره نامه خود نداشتند. از طرفی دولت نرخ اجاره را در تهران 25 درصد، سایر کلانشهرها 20 درصد و سایر شهرها را 15 درصد افزایش داد. در اقدامی دیگر مقرر شده برای حمایت از مستاجران به مستاجران وام کمک ودیعه مسکن پرداخت شود. این وام در تهران 50 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ 30 میلیون و در سایر شهرها 15 میلیون تومان بود. این وام با نرخ سود 13 درصد به مستاجران پرداخت شد و دو روش برای بازپرداخت در نظر گرفته شده بود.   حالا امروز محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است پیشنهاد پرداخت وام اجاره برای سال 1400 به ستاد ملی کرونا ارائه شده است و احتمال افزایش ارقام سال گذشته وجود دارد.

پارسال ۹۲۰ هزار نفر متقاضی دریافت وام ودیعه ثبت‌نام و ۳۳۵ هزار نفر مدارک خود را تکمیل کردند و به نظام بانکی معرفی شدند و در نهایت ۲۲۰ هزار نفر تسهیلات وام ودیعه را دریافت کردند.

 

جزئیات طرح وام اجاره خانه در سال 99

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با موضوع روند دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، گفت: از روز ۴ مرداد سرپرستان خانوار به شکل پیامکی با ارسال پیامکی کدملی خود را به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ اقدام به ثبت نام برای دریافت کمک ودیعه مسکن کرده اند که ثبت نام تا ۹ مردادماه ادامه خواهد یافت.

 

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در این مرحله افراد تنها از طریق پیامک اقدام به ثبت نام می کنند که در همان زمان دریافت پیامک، پالایشی انجام خواهد شد و ظرف هفته آینده پالایش ها جمع بندی شده و به متقاضیان واجد شرایط اعلام خواهد شد تا وارد سایت شده و ثبت نام خود را تکمیل کنند.

 

اصلانی با یادآوری اینکه در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان برای کمک ودیعه مسکن برای واجدان شرایط در نظر گرفته شده است، توضیح داد: نرخ سود این تسهیلات ۱۳ درصد و یکساله است. خانوارهایی که این تسهیلات را دریافت می کنند در این یکسال متقاضیان صرفا اقساط بابت سود را و نه اصل تسهیلات را می پردازند.

 

 

سود تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران

وی افزود: اقساطی که متقاضیان بعد از دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن باید بپردازند ۵۴۰ هزار تومان برای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی، برای وام های ۳۰ میلیون تومانی در حدود ۳۲۰ هزار تومان و برای وام های ۱۵ میلیون تومانی حدود ۱۶۰ هزار تومان باید اقساط ماهیانه بپردازند.

 

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تصریح کرد: تسهیلات کمک ودیعه مسکن حتما به مستاجران پرداخت می‌شود. زیرا از نظر عقود بانکداری اسلامی این امکان وجود ندارد که وثیقه را از مستاجر دریافت کنند و وام را به موجر بدهند. در عین حال مدلی در فروش خودرو استفاده می شود که وام به مستاجر داده می‌شود ولی چکی در وجه موجر کشیده می‌شود.

 

بازپرداخت وام ودیعه مسکن

 

دو روش بنا به تمایل و انتخاب متقاضی برای بازپرداخت تسهیلات در نظر گرفته شد.در روش نخست بازپرداخت  که به صورت یک ساله بود، متفاضیان صرفاً سود تسهیلات را در ۱۲ قسط خود پرداخت می‌کنند و پس از گذشت ۱۲ ماه یک جا تسهیلات را بازپرداخت می‌کنند و با بانک تسویه می‌کنند. مبلغ هر قسط بازپرداخت تسهیلات در این روش برای مستأجران، در شهر تهران (تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی) تقریباً ۵۴۲ هزار تومان، سایر کلانشهر‌ها (تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی) ۳۲۵ هزار تومان و در سایر شهر‌ها (تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی) ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین نرخ سود در این روش ۱۳ درصد است.

 در روش دوم که به صورت سه ساله و با بازپرداخت ۳۶ ماهه است، روش توامان است؛ بدین معناکه مستأجران بخشی از سود و بخشی از تسهیلات را بازپرداخت می‌کنند و پس از گذشت ۳۶ ماه، با بانک تسویه می‌کنند. در این روش که نرخ آن ۱۲ درصد است، مبلغ هر قسط بازپرداخت مستأجران در تهران (تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی) تقریباً ۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان، سایر کلانشهر‌ها (تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی) ۹۹۶ هزار تومان و سایر شهر‌ها (تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی) تقریباً ۴۹۸ هزار تومان است.

 

 

شروط پرداخت کمک ودیعه اجاره مسکن

اصلانی گفت: ظرف یک هفته آینده به متقاضیان پیامکی ارسال می شود تا برای تکمیل اطلاعات خود در سامانه اقدام ملی به نشانی www.tem.mrud.ir مراجعه کنند و اطلاعا خود را تدقیق کنند. بعد از تدقیق اطلاعات، پالایشی بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین نامه اجرایی آن انجام می‌شود تا معین شود که متقاضیان ثبت نام کننده قبلا تسهیلات یارانه از حوزه مسکن نداشته باشند، از سال ۸۴ به بعد مالک نباشند، متاهل و یا سرپرست خانوار باشند، و سابقه سکونت در شهر موردتقاضا را به مدت پنج سال داشته باشند. بعد از آن بر اساس شاخص هایی که اعلام شد اولویت بندی شده و به بانک ها معرفی می شوند.

 

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: حتما باید پیامک از سیم کارت سرپرست خانوار ارسال شود. زیرا در مراحل بعدی هر تصمیمی از طریق ارسال پیامک از همان سیم کارت میسر است. درعین حال امکان اصلاح شماره تلفن همراه در سامانه طرح اقدام ملی مسکن وجود ندارد.

 

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تصریح کرد: تلاش شده تا از گواهی سهام عدالت برای گواهی حقوق متقاضیان دریافت ودیعه مسکن استعلام گرفته شود. در مجموع رویکرد این است که شرایط بسیار ساده‌‌‌ای را بگذاریم به ویژه برای سایر شهرها که عدد کمک ودیعه ۱۵ میلیون تومان است.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: