صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۰۲ تير ۱۴۰۰ - 2021 June 23
کد خبر: ۹۲۸۴۳

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰+ جدول

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰با کاهش دو الی ده میلیون تومانی همراه است.

به گزارش راهبرد معاصر، قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ ارزان شد. قیمت خودرو‌های پر تیراژ داخلی در ۲۴۰ ساعت گذشته روند کاهشی را در پیش گرفته است. در بین محصولات سایپا ،سیتروئن با ۱۰ میلیون اختلاف نسبت به روز گذشته و تجربه بیشترین کاهش قیمت ۸۵۰ میلیون معامله شد. محصولات ایران خودرو نیز با ریزش قیمت ۲ الی ۱۰ میلیونی خرید و فروش شدند.

 

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰

 

قیمت محصولات ایران‌خودرو امروز چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰

  

قیمت محصولات ایران خودرو امروز ارزان شدند. دنا تیپ یک دو میلیون تومان و سمند EF ۷ دوگانه سوز، سمند LX، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یک میلیون تومان ارزان شدند.

پژو ۲۰۰۸ به قیمت ۸۸۵ میلیون تومان فروخته می‌شود و ۱۰ میلیون تومان ارزان شده. هایما S ۵ و S ۷ نیز به ترتیب کاهش پنج و ۱۰ میلیون تومانی داشتند.

قیمت روز محصولات ایران خودرو

خودرو قیمت
وانت آریسان ۱۶۹ میلیون تومان
سمند LX ۲۰۰ میلیون تومان
سمند EF7 ۲۲۲ میلیون تومان
سمند EF7 دوگانه سوز ۲۵۶  میلیون تومان
دنا تیپ یک ۲۷۰  میلیون تومان
پژو 405  GLX ۲۰۰ میلیون تومان
پژو پارس LX ۲۶۴ میلیون تومان
پژو پارس اتوماتیک ۳۲۲ میلیون تومان
پژو 207 دنده ای ۳۰۰ میلیون تومان
پژو 206 تیپ 2 ۱۹۹ میلیون تومان
پژو 206 تیپ 5 ۲۵۸ میلیون تومان
پژو 206 صندوقدار ۲۵۲ میلیون تومان
پژو 2008 ۸۸۵ میلیون تومان
رنو تندر 90 E2 ۳۲۵ میلیون تومان
هایما S5 ۶۱۰ میلیون تومان
هایما S7 ۶۶۰ میلیون تومان
سوزوکی ویتارا اتوماتیک ۹۹۵ میلیون تومان
 
قیمت محصولات سایپا امروز چهارشنبه ۲ تیر1400
 
سیتروئن بیشترین کاهش قیمت را در بین خودرو‌های سایپا تجربه کرد. محصول مونتاژشده سایپا ۸۵۰ میلیون تومان قیمت خورد و ۱۰ میلیون تومان ارزان شد. پراید ۱۱۱ و ۱۳۱، تیبا ۲ و کوئیک اتوماتیک پلاس هم یک میلیون تومان کاهش قیمت داشتند. اما کوئیک دنده‌ای برخلاف اکثر خودرو‌های سایپا چهار میلیون تومان گران شد و ۲۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.
 
خودرو قیمت
پراید 111 ۱۳۵ میلیون تومان
پراید 131 ۱۲۲ میلیون تومان
پراید 132 ۱۲۳ میلیون تومان
پراید 151 ۱۳۰ میلیون تومان
تیبا 2 ۱۳۷ میلیون تومان
تیبا 2 پلاس ۱۵۲ میلیون تومان
تیبا صندوقدار ۱۲۹ میلیون تومان
ساینا دنده ای ۱۴۳ میلیون تومان
کوئیک دنده ای ۱۵۷ میلیون تومان
کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۱۵ میلیون تومان
سیتروئن ۸۵۰ میلیون تومان
چانگان ۴۶۵ میلیون تومان
وانت زامیاد ۲۳۵ میلیون تومان
کیا سراتو ۸۰۰ میلیون تومان
آریو ۳۷۰ میلیون تومان
شاهین ۳۹۰ میلیون تومان

 

 

 

انتظار از دولت رییسی برای تعیین تکلیف قیمت خودرو

 
در اولین روز از تیرماه ۱۴۰۰، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفت و در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی صنعت خودرو را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع دادند.

نمایندگان ایرادات شورای نگهبان را رفع کردند و سپس سید احسان خاندوزی - نماینده تهران در مجلس - در تذکری با استناد به ماده ۱۹۹ آیین‌نامه گفت: شورای نگهبان ایرادی مبنی بر واردات خودرو درباره این طرح را مطرح کرده بود، اما کمیسیون صنایع به جای رفع این ایراد، طرح مفصلی به آن اضافه کرد.

حجت‌الله فیروزی - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس - در این باره اظهار کرد: شورای نگهبان ایراداتی را به این طرح وارد کرد مبنی بر این‌که واردات خودروی هیبریدی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. همچنین بایستی برای تقویت تولید داخل منابعی تعریف شود؛ لذا کمیسیون صنایع این ایراد را اینگونه رفع کرد که مابه‌التفاوت فروش خودرو‌های پرتیراژ در بازار و بورس کالا به این حوزه اختصاص یابد.

در نهایت علی نیکزاد -رئیس جلسه - با وارد دانستن تذکر خاندوزی آن را به رای مجلس شورای اسلامی گذاشت و نمایندگان رای دادند که طرح ساماندهی صنعت خودرو مجددا به کمیسیون صنایع ارجاع شود.

اصلاحیه کمیسیون صنایع برای طرح ساماندهی خودرو از طریق این لینک قابل رویت است.

حال گرچه برای کشف قیمت خودرو از طریق عرضه در بورس کالا هنوز توافقی قطعی حاصل نشده، اما وجود این طرح و اصرار برخی نمایندگان مجلس بر اجرایی شدن آن باعث شده است که طرح‌های دیگر قیمت‌گذاری خودرو همچون طرح پیشنهادی مجموعه صنعت خودروسازی برای آزادسازی قیمت در جهت خروج از زیاندهی به سرانجام نرسد.

رایزنی خودروسازان برای آزادسازی قیمت محصولات در حالی طی روز‌های پایانی دولت دوازدهم شدت گرفته که به نظر می‌رسد این موضوع حداقل در این دولت عملیاتی نشود و تصمیم‌گیری در مورد آن به دولت سیزدهم موکول شود. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس، دولت سیزدهم را در امر عرضه خودرو در بورس و کشف قیمت در آن را با خود همسو می‌پندارند، اما با توجه به اینکه رئیس‌جمهور منتخب از لزوم رعایت عدالت در کل زنجیره قیمت‌گذاری خودرو سخن گفته است، احتمالا دولت سیزدهم برنامه دیگری برای تعیین قیمت خودرو خواهد داشت.

گفتنی است که سید ابراهیم رئیسی در اعلام دیدگاه خود برای صنعت خودرو در دوره تبلیغات و مناظره‌ها بر افزایش تولید خودرو تاکید داشته و ضمن اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش کمیت و کیفیت و قیمت‌گذاری خودرو اعلام کرده که در کشور ما تولید خودرو داخلی به اندازه مورد نیاز نیست.

به گفته وی یک میلیون خودرو در کشور تولید می‌شود، اما این میزان قابلیت افزایش دارد که با توجه به زیرساخت‌های موجود می‌توانیم در گام اول این میزان را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه و در گام دوم به دو میلیون دستگاه افزایش دهیم.

منتخب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه در شرایط فعلی، هم خودروساز و هم مشتری ناراضی هستند، اعلام کرده که عادلانه شدن زنجیره قیمت‌گذاری خودرو در این رابطه مهم است. در مورد واردات خودرو نیز چنانچه کیفیت خودرو‌های داخلی به حدی برسد که توان رقابت با دیگر خودرو‌ها را داشته باشند، دیگر نگران ورود خودرو‌های خارجی به کشور نخواهیم بود؛ چراکه در آن صورت مردم به دنبال خودروی باکیفیت داخلی خواهند بود.
 
 

طرح ساماندهی خودرو برگشت خورد

 این طرح که محور اصلی و پرحاشیه آن عرضه خودرو در بورس کالا است، دیروز در صحن علنی مطرح شد و نمایندگان به ارجاع آن به کمیسیون صنایع رای دادند تا ابهامات و ایراداتش برطرف شود. آن‌طور که از اظهارات برخی نمایندگان مجلس برمی‌آید، ایراد شورای نگهبان به طرح ساماندهی خودرو، مساله واردات خودرو‌های هیبریدی و معافیت تعرفه‌ای آن‌ها بوده است.

در نسخه اولیه این طرح که مجلس قبلی آن را تهیه کرده بود، در راستای کمک به کاهش آلودگی هوا، تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی، صفر و دولت موظف شده بود سازوکار‌های لازم را برای تولید این مدل خودرو‌ها فراهم کند. شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و آن را خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست. طرح موردنظر در مجلس قبلی به سرانجام نرسید و مجلس فعلی مامور تعیین‌تکلیف آن شد.

بر این اساس، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن انجام اصلاحاتی در طرح موردنظر، موارد جدیدی را به آن اضافه کردند که مهم‌ترین آنها، عرضه خودرو در بورس کالا است. حالا آن‌طور که سید احسان خاندوزی، نماینده تهران در مجلس عنوان کرده، کمیسیون صنایع به جای رفع ایراد شورای نگهبان درباره مساله واردات خودرو‌های هیبریدی، طرح مفصل دیگری را به آن افزوده است. طرح مفصلی که خاندوزی می‌گوید، در واقع عرضه خودرو در بورس کالا است.
به گفته وی، طرح کمیسیون صنایع مواردی مانند فروش خودرو در بورس کالا و قیمت‌گذاری آن را مورد اشاره قرار می‌دهد و حرف نمایندگان این است که اعضای کمیسیون درباره طرح جدید صحبت کنند. در پاسخ به تذکر خاندوزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفته که شورای نگهبان ایراداتی را به این طرح وارد کرد مبنی بر اینکه واردات خودروی هیبریدی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

به گفته حجت‌اله فیروزی، ایراد دیگر شورای نگهبان این بوده که باید برای تقویت تولید داخل منابعی تعریف شود، بنابراین کمیسیون صنایع این ایراد را اینگونه رفع کرد که مابه‌التفاوت فروش خودرو‌های پرتیراژ در بازار و بورس کالا به این حوزه اختصاص یابد. طبق آنچه از اظهارات فیروزی برمی‌آید، گویا کمیسیون صنایع بابت اصلاح طرح ساماندهی خودرو در بخش تولید خودرو‌های هیبریدی، روی طرح عرضه خودرو در بورس کالا حساب کرده و منابعی را از محل ما‌به‌التفاوت قیمت خودرو‌های داخلی در نظر گرفته است. حالا طرح موردنظر به کمیسیون صنایع ارجاع شده تا اصلاحات جدیدی با محوریت عرضه خودرو در بورس کالا و نقش آن در زمینه‌سازی تولید خودرو‌های هیبریدی در کشور، صورت گیرد.

در بند مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا آمده است که فروش خودرو‌های مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، به بورس کالا محدود شود. این مصوبه البته دو بند پرحاشیه دارد: یکی تعیین قیمت پایه خودرو‌ها توسط شورای رقابت و دیگری واریز مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت کشف‌شده در بورس، به حسابی به جز حساب خودروسازان. از همین رو خودروسازان و وزارت صمت موافق این طرح نیستند. رییس سازمان بورس نیز به‌تازگی مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. اما حالا طرح ساماندهی خودرو به کمیسیون صنایع برگشت داده شده و باید منتظر ماند و دید اصلاحات بعدی می‌تواند نظر مثبت نمایندگان و شورای نگهبان را جلب کند یا این رشته همچنان سر دراز خواهد داشت.
مطالب مرتبط
نظر شما