صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۱۲
  • دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 19 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 July 28
کد خبر: ۹۶۵۵۷
عماد آبشناس، کارشناس منطقه در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

پیشروی‌های طالبان با چراغ سبز آمریکا

عماد آبشناس، کارشناس منطقه در خصوص پیشروی‌های اخیر طالبان در افغانستان گفت: پس از خروج آمریکا از افغانستان شاهد آنیم که نیروهای طالبان با سلاح های مجهز آمریکایی با دولت افغانستان می جنگند و مناطق مختلف را در دست می گیرند. اتخاذ چنین رویکردی از سوی طالبان، احتمالاً بر اساس توافق پشت پرده این گروه با آمریکا صورت می‌پذیرد.

 

عماد آبشناس کارشناس منطقه در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره تحولات اخیر حاکم بر افغانستان گفت: هر بار که دموکرات ها برسرکار می آیند یک سیاستی دارند و آن مبنی بر این است از کشوری خارج می شوند و آنجا را به آشوب می کشند تا دولت آن کشور را وادار کنند از انها بخواهد دوباره برگردد. این کار را در عراق نیز انجام دادند. شاهد بودیم تسلیحات به داعش دادند و داعش شهرهای مختلف عراق را گرفت و تا بغداد پیش رفت تا در نهایت عراق مجبور شود از آنها تقاضای حضور مجدد داشته باشد. در حال حاضر هم همان بازی را انجام می دهند.


وی ادامه داد: پس از خروج امریکا از افغانستان شاهد هستیم نیروهای طالبان با سلاح های آکبند و نوی امریکایی با دولت افغانستان می جنگند و مناطق مختلف را در دست می گیرند. احتمالاً طالبان توافقاتی پشت پرده با امریکا داشته که چنین کاری را انجام میدهند یعنی نیروهای خود را عقب بکشد و اینها شهرهای مختلف را تصرف کنند. هدف دیگری که امریکا می تواند دنبال آن باشد این است که آن منطقه ای که اطراف افغانستان است را با بی ثباتی مواجه کند. وقتی افغانستان بی ثبات باشد طبیعتاً چین و ایران و پاکستان و هند و روسیه و آسیای میانه بی ثبات می شوند و مشکلاتی برای آنها پدید می آید و می تواند جزو نقشه های آتی آمریکا باشد که نیروهای تروریستی را آنجا جمع کند و برای این کشورها مشکل ایجاد کند. به نظر می رسد این کشورها باید دست در دست هم بگذارند تا بلکه مسئله افغانستان را بوسیله‌ی مردم افغانستان کمک کنند تا مشکل خود را بصورت دیپلماتیک و سیاسی میان همدیگر حل کنند و کار به جایی نرسد تا افغانستان دوباره به مقری جدید برای داعش تبدیل شود.


او در پاسخ به این پرسش که امریکا اظهار داشته هیچ حمایتی از طالبان نمی کند، اگر این چنین است چرا جلوی طالبان هم نمی گیرند؟ تصریح کرد: خیلی روی مسائلی که به صورت ظاهری امریکایی ها بیان می کنند نباید اعتباری قائل شد. امریکایی ها دروغ زیاد می گویند. زمانی که تسلیحات، آذوقه و مهمات و کمک های لجستیک به داعش در عراق و سوریه می رساندند همین حرف ها را بیان می کردند. امریکایی ها 100 درصد از طالبان حمایت می کنند اما باید توجه داشت طالبانی که امروز می بینیم یعنی کسانی که زیر پرچم طالبان می جنگند چند بخش هستند.


آبشناس بیان کرد: الان گروه هایی هستند که زیر پرچم طالبان می جنگند ولی خارجی هایی هستند از ایغورهای چین تا روسیه تا ازبک و ترکمن و تاجیک حضور دارند همچنین یکسری اعضای داعش که اکثراً سمت شمال افغانستان رفته اند و یکسری طالبانی هستند که افاغنه هستند و هدف آنها این است موقعیتی پیدا کنند تا تعاملی با دولت افغانستان داشته باشند و جایگاه سیاسی خود را تقویت کنند. به هر حال اسما اینها زیر پرچم طالبان می جنگند. من این را به ماجرا و اتفاقات عراق بعد از خروج امریکایی ها در سال 2011 میلادی تشبیه می کنم. زمانی که همه زیر پرچم مخالفین دولت عراق جنگیدند و در نهایت داعش اعلام موجودیت کرد.


او در پایان با اشاره به اینکه با توجه به خروج نیروهای امریکایی و برخی نیروهای ناتو، نیروهای نظامی همچون ترکیه وارد افغانستان شده اند، تحلیل شما در این خصوص چیست؟ پاسخ داد: یک سیاستی که امریکا پیشنهاد می دهد مبنی بر این است که ترکیه را بعنوان نیروی میانجی گر، هم طالبان و هم دولت افغانستان قبول کنند. عملاً این کار را در خیلی جاها امریکا انجام می دهد. وقتی در مورد ترکیه صحبت می کنیم منظور ناتو است. فرقی نمی کند چه نیروی امریکایی آنجا باشد و چه ترکیه باشد یعنی عملاً ناتو آنجاست. حضور ترکیه آنجا بیشترین خطر را ایجاد می کند چون ما شاهد بودیم ترکیه در خیلی جاها که حضور دارد اقدام به حمایت از گروه هایی می کند که اعمال تروریستی انجام می دهند همچون شمال سوریه، همانند لیبی، آذربایجان، هر جا که نیروهای ترکیه می روند زمینه برای فعالیت نیروهای تروریستی که همواره با ترکیه هستند باز می شود و اگر ترک ها آنجا حضور یابند اولویت اول آنها حمایت از گروه هایی همچون ایغورهاست که در چین شر به پا می کنند، یا چینی ها که در روسیه مشکلات امنیتی درست می کنند یا گروه هایی همچون داعش که هدف آنها این است که در ایران ناامنی به پا کنند و کارهای تروریستی انجام دهند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: