صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۱۹
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 07
کد خبر: ۹۷۹۱۹

بازارها در دولت جدید ریزشی خواهند بود یا جهشی؟

آینده بازارها در دولت جدید چه می‌شود؟ این سوالی است که بسیاری می‌گویند بستگی به عملکرد اقتصادی دولت جدید دارد و برخی دیگر می‌گویند وابسته به عملکرد سیاست خارجی دولت رئیسی و نتیجه مذاکرات ایران با غرب است. اما نگاه کارشناسان به این موضوع چیست؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ تجارت‌نیوز امروز ۱۵ مرداد ماه در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی با دو کارشناس اقتصادی و بازار مالی به این سوال جواب می‌دهد که آینده بازارها در فصل جدید چیست و قیمت دلار، طلاُ بورس و مسکن در دولت سیزدهم چه می‌شود؟

 

در این گفتگوی اینستاگرامی که جمعه، ۱۵ مرداد ماه و ساعت ۲۲ برگزار می‌شود علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی و مهدی سوری، کارشناس بازارهای مالی به بررسی وضعیت اقتصاد و بازارهای ایران در دولت جدید می‌پردازند.

 

برای دیدن این گفتگوی زنده اینستاگرامی به صفحه اینستاگرام تجارت‌نیوز به آدرس instagram.com/tejaratnews مراجعه کنید.


پیش از این هم تجارت‌نیوز در یک گفتگوی اینستاگرامی با پشوتن مشهوری‌نژاد و حسین ارجلو به بررسی آینده بازارهای مالی در ایران پرداختند.

 

در این گفتگوی اینستاگرامی این دو کارشناس پیش‌بینی کردند که احتمالا شاخص کل بازار سرمایه تا پایان سال به مرز دو میلیون واحد می‌رسد. قیمت طلای جهانی مرز دو هزار دلار را رد می‌کند و در صورت به نتیجه نرسیده مذاکرات برجام، باید منتظر رشد قیمت دلار و رسیدن آن به مرز ۳۰ هزار تومان هم بود.

 

 

علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی:

نرخ تعادلی ارز ۲۰ هزار تومان است اگر تحریم ها را نداشته باشیم.

 

بودجه ۱۴۰۰ به صورت مصنوعی رشد کرد. اگر ما به برجام برنگردیم و دلار رشد کند، بازار سرمایه محل مناسبی برای سرمایه گذاری است.

▫️مشکل اصلی بازار سرمایه تثبیت نرخ دلار است. مشکل بزرگ اقتصاد ایران و سهام بیماری هلندی است.

 

اگر دلار کاهش پیدا کند نه تنها صادر کننده متضرر میشود بلکه تولیدکننده داخلی نیز متضرر می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد بازار سرمایه تا چند سال دچار رکود خواهد شد.

 

احتمال ۵۰ درصدی می‌دهیم که به برجام برنگردیم و ۵۰ درصد احتمال می‌دهیم که به برجام برگردیم. احتمال ۷۵ درصدی می‌دهم که به مشکل ارز پاشی نرسیم. ۲۵ درصد هم احتمال هست که بازار سرمایه و اقتصاد از ارزپاشی اسیب ببیند.

 

درمورد طلای جهانی نااطمینانی بالاست. من احتمال رسیدن بورس ایران به ۲ میلیون واحد را بیشتر میدانم تا اینکه بخواهم با اطمینان قیمت طلا مشخص کنم.

 

دوران کوتاهی مسکن رشد شتابان دارد اما در زمانی وارد رکود می‌شود. اگر بازار مسکن ۳ تا ۴ سال در رکود میماند این بار بیشتر در رکود خواهد ماند.

 

قیمت مسکن طی سال های اینده از سطح عمومی قیمت ها و تورم جا خواهد ماند.


مهدی سوری، کارشناس بازارهای مالی:

چه با فرض برجام چه بدون برجام تا پایان ۱۴۰۰ ارز را زیر ۳۰ تومان نمیبینم. اگر بدون برجام بخواهیم ارز را به ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی برسانیم در آینده با ارز ۸۰ هزار تومانی مواجه خواهیم شد.

 

تا زمانی که کسانی که در بازار هستند به دنبال جبران ضرر خود و خروج از بازار هستند هر مثبت و صعودی در بازار مقطعی است.

 

اما مدتی است کسانی که وارد بازار می‌شوند این دیدگاه را ندارند.
هر بازاری که بازیگری داشته باشد که همیشه بخواهد فروشنده باشد از تعادل خارج میشود. ورود دولت به بازار سرمایه خطرناک است و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت گذاری دستوری پتانسیل بازار سرمایه است.

 

برجام نشود، دلار گران شود در بازار سرمایه بازدهی تورمی خواهیم داشت.

 

برجام شود، شرکت ها مجبور به فروش با تخفیف نشوند، اینجا از بهبود بهره‌وری شرکت ها میتوان سود خوبی گرفت.

 

امسال به نظر من برای بازار سرمایه سال خوبی است اما اگر قیمت گذاری دستوری و ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود بازار رویایی خواهد بود.

 

تنها چیزی که باعث میشود ما به شاخص های قبلی نرسیم دخالت های دولت در بازار است.

 

در شرایط فعلی من بازار سرمایه خودمان را از دلار و طلا بهتر میدانم.

 

زمانی که در تهران یک کارمند بتواند با وام و پرداخت اقساط ان با حقوقش مسکن بخرد، ان زمان وقت رشد مسکن است در غیر این صورت قیمت مسکن از سطح تورم جا میماند.

 

در شهرهای بزرگ رکود مسکن اغاز شده است اما رشد مسکن نسبت به دلار تا پایان سال عقب میماند.

 

در اقتصاد ما متاسفانه بازدهی تولید از تورم کمتر است. تا زمانی که تورم کنترل نشود اقتصاد معیوب خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: