صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 11
کد خبر: ۹۸۳۸۱

افشای اسناد محرمانه انفجار جبل علی امارات

اسناد محرمانه اماراتی که توسط رسانه‌ها منتشر شده است، جزئیات جدیدی از انفجار هفتم ماه ژوئیه گذشته در بندر «جبل علی» در امیرنشین دبی را افشا می‌کند.

به گزارش راهبرد معاصر شبکه المیادین به سندی محرمانه از پلیس دبی دست یافته که متعلق به هفتم ماه میلادی گذشته و وقوع انفجار در بندر جبل علی است.

این سند که جزو اسناد طبقه بندی شده  است، تایید می‌کند که این انفجار هم زمان با حضور 6 مهندس و کارشناس اسرائیلی جهت کار در یک شرکت اماراتی – اسرائیلی در منطقه حفاظت شده‌ای رخ داد که در مرکز اصلی بندر جبل علی قرار دارد.

بر اساس اسناد فاش شده، در اثر این انفجار 3 مهندس اسرائیلی حاضر در محل حادثه کشته و دو نفر دیگر به شدت مجروح شدند

تحقیقات پلیس دبی تأکید می‌کند که این انفجار یک عملیات «تروریستی» بوده که اهداف خاصی را دنبال می‌کرده و برای آن از قبل برنامه ریزی دقیق صورت گرفته بود.

بر اساس گزارش امنیتی محرمانه درز یافته به رسانه‌ها، حادثه شامل انفجار بمبی بوده که در یکی از کامیون‌های نزدیک لنگرگاه بندر کار گذاشته شده بود و شدت انفجار به حدی بوده که موجب سرایت آتش به کشتی OCEAN TRADE شده بود.

شواهد نشان می‌دهد که برنامه ریزی قبلی برای این انفجار صورت گرفته بود و زمان انفجار با حضور تیم مهندسی اسرائیلی در آنجا بوده است.

افزون بر آن، شدت انفجار، محل وقوع و میزان تخریب ایجاد شده، نشان می‌دهد که مواد منفجره مورد استفاده در انفجار به طور کلی از نوع ناشناخته و غیر معمولی بوده است.

همچنین، در بررسی‌های اولیه مشخص شد که نوع مواد منفجره ناشناخته و از نوع خاصی بوده است که توانسته است، باعث چنین انفجاری مهیب شود.

در این بین، فرضیه‌های زیادی در مورد فناوری استفاده شده برای تهیه و ساخت این بمب مطرح شده، به همین دلیل تحقیقات بیشتر درباره این حادثه توسط تیم ویژه پلیس ابوظبی در حال انجام است.

 شدت این انفجار به حدی بود که تا شعاع 50 کیلومتری ساکنین منطقه آن را احساس کرده بودند. این انفجار، علاوه بر انهدام همه محموله‌های موجود در اسکله، 4 محموله موجود در عرشه کشتی OCEAN TRADE را هم منهدم کرد.

بر اساس اسناد فاش شده، در اثر این انفجار 3 مهندس اسرائیلی حاضر در محل حادثه کشته و دو نفر دیگر به شدت مجروح شدند، همچنین 12 نفر از کارگران مشغول به کار در بندر و 4 خدمه کشتی OCEAN TRADE نیز زخمی و به بیمارستان رویال در دبی منتقل شدند.

این سند همچنین می‌گوید که برخی از اجساد دفن شده و برخی دیگر با نظارت پلیس دبی به دلیل حساسیت به فلسطین اشغالی منتقل شده است

سند مذکور می‌گوید ساکنان از فاصله 50 کیلومتری انفجار را احساس کرده‌اند، انفجاری که باعث تخریب کامل کامیون‌های نزدیک شده است.

در این سند، مقامات از رسانه‌های اماراتی خواسته از پوشش و تصویربرداری محل حادثه یا ارسال تصاویر و تهیه گزارش اجتناب کنند.

بنابر دستور ژنرال «عبدالله خلیفه عبید صقر المری»، رئیس پلیس دبی مجروحان این انفجار در بخش اورژانس و مراقبت‌های ویژه بیمارستان رویال تحت نظر پلیس دبی هستند و اجساد تعدادی از کشته‌های این انفجار دفن شده و برخی دیگر با نظارت پلیس دبی به دلیل حساسیت به فلسطین اشغالی منتقل شده است.

گزارش نشان می‌دهد که به دستور مقامات بلند پایه امارات انتشار هرگونه اطلاعات از این انفجار در رسانه‌های این کشور و پوشش خبری این حادثه ممنوع شد.

 پلیس دبی می‌گوید که هدف این انفجار، مهندسان اسرائیلی بوده‌اند، اما وجود محموله‌های مواد شیمیایی در بندر جبل علی و دیگر بنادر و اسکله‌ها باعث شد تا خسارات ناشی از این انفجار چند برابر شود.

همچنین، پلیس دبی تکرار چنین سناریویی و وارد آمدن زیان‌ها و خسارات گسترده تر به امارات را دور از انتظار ندانسته است./تسنیم

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: