برنامه‌های فوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای بهبود معیشت معلمان و فرهنگیان-راهبرد معاصر
آخرین جزئیات از افزایش حقوق بازنشستگان در 1403 مقایسه حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان کمک ناخواسته کاپیتان استقلال به پرسپولیس ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟ جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی کراچی مقصد بعدی رئیس جمهور در پاکستان دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره! واریز ۳۰ میلیون تومانی برای این بازنشستگان آیت الله رئیسی: هدفم از سفر به لاهور تقویت روابط فرهنگی دو کشور است کاهش ۱۷۰هزارمیلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس آخرین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ وضعیت بورس امروز 4 اردیبهشت 1403 شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌یابد؟ محکومیت جدید برای سپاهان و تراکتور توسط کمیته انضباطی مورد جالب ستاره پرسپولیسی/ اوسمار مخالف جدایی بود! پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال/ ستاره‌ آبی‌ها برگشت سخنگوی دولت: از هر روشی برای تسهیل واردات خودرو استفاده می‌کنیم+ جزئیات رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲ بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد قالیباف: قانون مالیات بر سوداگری از قوانین افتخارآمیز مجلس یازدهم است بانکی‌پور: همه دستگاه‌ها باید به پلیس در اجرای قانون حجاب کمک کنند سرلشکر باقری: نیروهای مسلح همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیق بررسی می‌کند بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس سرمربی پرسپولیس به دنبال این ۴ ستاره خریدار جدید پرسپولیس دست به جیب شد! وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی متن کامل سروده رهبر انقلاب که در آستانه وعده صادق قرائت شد قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ افزایش قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۴ ادریبهشت ۱۴۰۳ دستور کار مجلس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آیت الله رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد رئیس جمهور اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی بیانیه شماره یک مالک جدید استقلال امضای ۸ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

برنامه‌های فوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای بهبود معیشت معلمان و فرهنگیان

حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه تفصیلی خود برای وزارت آموزش و پرورش و بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان را ارائه کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 21
کد خبر: ۹۹۳۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه تفصیلی خود برای وزارت آموزش و پرورش و بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان را ارائه کرده است که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت. 

 

برنامه‌های فوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای بهود معیشت معلمان و فرهنگیان



او چالش‌های نظام آموزش و پرورش را در سه بخش، چالش‌های حکمرانی، چالش‌های موجود در حوزه نیروی انسانی و چالش‌های ناظر به کیفیت و عدالت آموزشی و پرورشی مطرح کرده است.


مقدمه

تعلیم و تربیت غایت نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. تعلیم و تربیت رسمی و عمومی از کلیدی ترین مؤلفه ها برای بقاء و تقویت جمهوری اسلامی ایران و فرصتی برای تمرین جمهوریت محسوب می شود و به عنوان مهم ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی جامعه در نظر گرفته شده است که گستره مهدکودک و پیش دبستانی تا دانشگاه را به عنوان امر حاکمیتی در برمی‌گیرد. وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادهای ذی ربط و ذی نفع، با هم این امر ملی و اجتماعی را محقق می‌نمایند.

بر اساس قانون اساسی، دولت باید وسایل خدمات آموزش و پرورش رایگان را برای همه آحاد جامعه فراهم نماید. این امر اجتماعی در چارچوب اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش باید با نظامی عادلانه و کارآمد و اثربخش در ذیل ایده مدرسه صالح، انسان‌هایی صالح با ویژگی‌های تراز در شئون و ساحت‌های حیات طیبه (به عنوان غایت تعلیم و تربیت اسلامی) تربیت نماید. تا با کسب شایستگی‌های لازم، آماده ورود به زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس نظام معیار اسلامی باشند و نهایتا خانواده صالح و جامعه صالح را شکل دهند (تکوین تمدن اسلامی - ایرانی)، به نحوی که ره آوردهای آن برای جامعه و خانواده ملموس و قابل سنجش و پایش باشد.

با این حال پس از انقلاب اسلامی، نظام آموزش و پرورش ایران گرچه در گسترش کمّی خدمات آموزشی و چرخش به دغدغه‌های تربیت اسلامی موفقیت‌های چشم گیری را در کارنامه دارد، اما وضع کنونی آن با دومین گام از انقلاب اسلامی متناسب و در حد انتظار نیست.


تحلیل اجمالی چالش‌های موجود



به رغم تلاش‌های مسئولان امر و وزرای محترم آموزش و پرورش در دهه اخیر، سرعت و جهت اجرایی سازی تحول بنیادین نتوانسته است انتظارات مقام معظم رهبری و مردم را به درستی برآورده کند. عدم تغییر محسوس برون دادها و حتی افت برخی از آنها شاهدی بر این مدعاست. شرایط کرونایی نیز زمینه‌ای شده تا برخی از این چالش‌ها برجسته‌تر گردد و حتی چالش‌های جدیدی به وجود آید. می‌توان چالش‌های اصلی نظام آموزش و پرورش را در سه دسته کلی حکمرانی تربیتی؛ نیروی انسانی؛ کیفیت و عدالت در آموزش و پرورش جای داد.

اهم چالش‌های حکمرانی نظام آموزش و پرورش ایران عبارتند از:

۱. ساختار متمرکز، بروکراتیک و کم بهره ور وزارت آموزش و پرورش؛

۲. تصدی‌گری نابجای وزارت آموزش و پرورش در برخی از امور غیرضروری از جمله مدرسه‌سازی، تالیف و چاپ و توزیع کتاب‌های درسی و...؛

۳. اعمال استانداردها و الگوی یکسان و یکنواخت مدیریتی - تربیتی برای همه مناطق و دانش آموزان؛

۴. شفافیت پایین وزارت آموزش و پرورش در اموری نظیر فرآیندها، سازوکارها، مجوزهای صادره و آمارها؛

۵. بهره وری پایین منابع در اختیار ارتقای کیفی آموزش و پرورش؛

۶. تقلیل مشارکت والدین به بعد اقتصادی آن؛

۷. کوتاهی در به روزرسانی و ترمیم سند تحول متناسب با شرایط جدید نظام تربیتی و اجتماعی و کاستی‌های درونی آن در مواعد تعیین شده؛

۸. وادادگی در مقابل اسناد و سیاست ها و نهادهای بین المللی به ویژه اسناد توسعه پایدار (سند ۲۰۳۰).

اهم چالش‌های نظام آموزش و پرورش ایران در بخش نیروی انسانی عبارتند از:

۱. نسبت غیرمتناسب ۱۰ به ۱۷ نیروهای غیرآموزشی (اداری و خدماتی) به نیروهای آموزشی؛

۲. توزیع نامتوازن نیروی انسانی آموزش و پرورش به لحاظ کمی، کیفی و جنسیتی؛

۳. کمبود قابل توجه نیروی انسانی مورد نیاز در سال‌های آینده؛

۴. جذب نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از مسیرهایی غیر از دانشگاه فرهنگیان؛

۵. تقلیل دانشگاه فرهنگیان به صرف تربیت معلم و غفلت از تربیت مدیر و کارشناس؛

۶. فقدان نظام ارزیابی دوره ای صلاحیت‌های تخصصی، حرفه‌ای و اخلاقی و علمی معلمان متناسب با نیازها و اقتضائات؛

۷. کم توجهی به منزلت معلمان به عنوان نیروهای فکری و فرهنگی جامعه و متخصصان امر تربیت

۸. نابسامانی معیشتی و رفاهی فرهنگیان؛

۹. ناکارآمدی نسبی صندوق ذخیره فرهنگیان در بهبود معیشت فرهنگیان و ابهام در هویت حقوقی آن؛

۱۰. بی نظمی در پرداخت اضافه کار و حق التدریس و دیگر پرداختی‌های فرهنگیان؛

۱۱. تقلیل نقش معلم از مربی گری، به آموزشگری.

اهم چالش‌های ناظر به کیفیت و عدالت آموزشی و پرورشی نیز می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱. پایین بودن میانگین معدل آزمون‌های نهایی دوره متوسطه دوم و فاصله قابل توجه آن میان استان‌های برخوردار و محروم؛

۲. ضعف توجه مطلوب و منطقی به همه ساحت‌های تربیت؛

۳. نیاز شدید قریب به یک سوم از دانش آموزان به توانمندسازی مرتبط با آسیب‌های اجتماعی؛

۴. بازماندگی از تحصیل قریب به ۲۰ درصد از افراد مشمول دوره متوسطه دوم؛

۵. عدم دسترسی حداقل ۲ میلیون دانش آموز به خدمات آموزش و پرورش مجازی در دوره کرونا؛

۶. تحصیل بیش از ۱۴ درصد از دانش‌آموزان کشور در مدارس پولی؛

۷. رتبه پایین ایران در آزمون‌های بین المللی دانش آموزی در سطح منطقه و جهان (از جمله رتبه ۴۸ از ۵۸ کشور شرکت کننده در آزمون علوم پایه چهارم و رتبه ۵۰ از ۵۹ کشور شرکت کننده در آزمون ریاضی هشتم در تیمز ۲۰۱۹ )؛

۸. کمبود فضاهای آموزشی و پرورشی مناسب و توزیع نامتوازن آن در مناطق مختلف؛

۹. اثر منفی کنکور و بازار آن بر کیفیت عناصر یاددهی و یادگیری؛

۱۰. گسترش و رونق تحصیل مجازی در مدارس و مراکز آموزشی بین المللی؛

۱۱. کاستی‌های نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی و فقدان نظام سنجش آموزش و پرورش رسمی و عمومی در سطح ملی


اهم رویکردها و راهبردها



۱. پایبندی به اسناد تحولی کشور به ویژه سیاست‌های کلی تحول نظام آموزش و پرورش (ابلاغی مقام معظم رهبری) و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد تابعه آن و جلوگیری از اجرای اسنادی مغایر با هویت و ارزش‌های اسلامی ایرانی (همچون سند ۲۰۳۰)؛

۲. پیگیری برای اجرایی سازی اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد تحول گرایی تمهیدی؛

۳. توسعه و نهادینه سازی عدالت آموزشی و تربیتی و ایجاد دسترسی همگانی و با کیفیت در راستای تحقق اصول ۳ و ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛

۴. زمینه سازی برای افزایش مشارکت اجتماعی تربیتی اولیا، معلمان، نهادهای دولتی و عمومی، مردمی و غیردولتی برای بهسازی و تحول نظام آموزشی و پرورشی؛

۵. فراهم کردن فرصت خلاقیت و نوآوری مدیران، معلمان و دانش‌آموزان؛

۶. ایجاد تعامل و همکاری فعال و دوسویه بین وزارت آموزش و پرورش و مدارس و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و عمومی در کمک مسئولانه به حل مسائل اجتماعی ملی و محلی؛

۷. پیاده سازی رویکرد مدرسه محوری؛

۸. تقویت شأن و کرامت و جایگاه اجتماعی معلمان در عین ارتقای سطح معیشت و رفاه ایشان؛

۹. استمرار، تقویت و ارتقای برنامه‌های جاری و تحولی همخوان با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نظیر طرح بوم (برنامه درسی ویژه مدرسه)؛

۱۰. ارتقای شفافیت و رفع تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش؛

۱۱. اصلاح نظام انتصابات وزارت آموزش و پرورش با ضابطه‌مندسازی و جوانگرایی و مقابله با سیاسی بازی؛

۱۲. تلاش برای افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کشور در عین افزایش بهره وری اعتبارات موجود؛

۱۳. متناسب سازی تمام اقدامات وزارتی با نیازهای ملی و منطقه‌ای و با تکیه بر قابلیت‌ها و استعدادهای بومی (آمایش سرزمینی) در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛

۱۴. تقویت هویتی دانش آموزان و آماده سازی همه جانبه برای حیات طیبه؛

۱۵. تمرکز و اولویت بخشی به دوره‌های پیش از دبستان و ابتدایی؛

۱۶. اتکا به یافته‌های پژوهشی معتبر و بهره گیری حداکثری از توان کارشناسی و خبرگی مجربان و صاحبنظران دغدغه‌مند و اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی فعال مرتبط با تعلیم و تربیت.
اهم برنامه‌ها و اقدامات اولویت‌دار

محور تمام تصمیم گیری‌ها، برنامه‌ها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش باید در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برای اجرایی سازی راهکارهای آن و تحقق اهداف کلان و علمیاتی مربوطه باشد. با این حال به دلیل گستردگی ابعاد سند تحول، فراگیر نشدن گفتمان تحول تربیتی و فراهم نبودن زیرساخت‌ها و استلزامات و پیش نیازها، امکان تحقق همه این اهداف و پیاده‌سازی تمام راهکارها در یک دوره چهار ساله ممکن نیست.

از این رو لازم است در فرصت بی نظیر و تکرارنشدنی پیشِ روی دولت سیزدهم، اقدامات کارشناسی و حساب شده‌ای و اولویت داری به اجرا درآید که در عین حل مسائل و بحران‌های جاری و روزمره، زمینه و پیش نیازهای تحول‌آفرینی در نظام آموزش و پرورش فراهم گردد (تحول گرایی تمهیدی).

از این رو برای دوره چهار ساله ۱۴۰۰- ۱۴۰۴، بسته‌هایی از اهم برنامه‌ها و اقدامات اولویت‌دار مبتنی بر اسناد و سیاست‌های تحولی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیرنظام‌های مصوب آن تنظیم گردیده است. البته این برنامه به نحوی تنظیم شده که برنامه‌ها و اقدامات پیشران و اصلی ناظر به شرایط کنونی وزارت آموزش و پرورش را دربرگیرد و در راستای آنها فعالیت‌های واحدهای تابعه وزارتخانه باید در چارچوب زیرنظام‌ها و قوانین مصوب تدوین گردد.


اقدامات فوری و اولویت‌دار



۱. تمهید آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس به نحو مناسب با رویکرد برنامه‌ریزی غیرمتمرکز (کوتاه مدت ۱ ماه)؛

۲. تسریع واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان (کوتاه مدت ۳ ماه)؛

۳. ارتقای کیفی خدمات و پوشش دسترسی سامانه شاد در جهت ارتقای کیفیت و ایجاد عدالت آموزشی (کوتاه مدت ۶ ماه).
بسته اقدامات ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی

۱. توزیع هدفمند و عادلانه بودجه وزارت آموزش و پرورش با رویکرد تقویت صف و مناطق محروم؛

۲. تقویت مدارس دولتی ویژه (نظیر سمپاد، نمونه دولتی و هیئت امنایی) با تخصیص سرانه حمایتی در عین توجه جامع به استعدادهای کشور در قالب طرح شهاب؛

۳. تقویت مدارس دولتی به ویژه در بخش کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی با اتخاذ سیاست مدرسه محوری و افزایش اختیارات مدیریت مدرسه و برخورداری از سرانه حمایتی ناظر به عملکرد مثبت آن؛

۴. طراحی و اجرای بسته‌های عدالت آموزشی تربیتی (تبعیض مثبت) برای جامعه هدف مناطق روستایی، محروم و مرزی و حاشیه شهرها با بهره گیری از الگوی لکه گذاری شکاف آموزشی؛

۵. تدوین و اعمال پیوست‌های عدالت تربیتی و نصیب آموزشی در همه اقدامات و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش به منظور رعایت ملاحظات تضمین کننده دسترسی برابر همه به فرصت‌ها و توجه به تفاوت های محلی و جنسیتی و فردی آموزشی - تربیتی؛

۶. استفاده از بستر مجازی به عنوان جبران و مکمل آموزش و پرورش حضوری به منظور توسعه فرصت‌های آموزشی و پرورشی ملی و بین المللی برای کودکان و نوجوانان و اولیاء با در نظر گرفتن پیوست تربیتی و فرهنگی لازم برای رفع تهدیدات فضای مجازی و با توجه به اقتضائات دوره کرونایی و پساکرونا؛

۷. طراحی و اجرای سامانه تسهیل خدمت تربیتی داوطلبانه و جهادی فردی و گروهی؛

۸. تقویت و فراگیر سازی اجرای طرح شهاب در همه مدارس با تجمیع و به کارگیری همه امکانات و شرایط لازم برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر؛

۹. پیاده سازی نظام ملی سنجش و ارزشیابی و پایش همه جانبه خدمات تربیتی و آموزشی دانش آموزان، معلمان و دانشجومعلمان و مدارس و دیگر نهادهای آموزشی و پرورشی بر اساس استانداردها و شاخص‌های بومی؛

۱۰. طراحی و پیاده سازی نظام جامع مشاوره و شناسایی و هدایت استعدادهای تحصیلی و شغلی و بازطراحی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی بر اساس آن و آمایش سرزمینی؛

۱۱. تحقق تربیت همه ساحتی با تأکید بر متناسب سازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان، بهره گیری از روش‌های روزآمد و فعال و خلاق و بهره گیری از تجهیزات و فناوری‌های نوین آموزشی و تربیتی در راستای اهداف؛

۱۲. طراحی و ساخت مدارس جدید به عنوان محیط تربیتی اجتماعی به صورت مدارس چندمنظوره با کاربری‌های آموزشی و فرهنگی و ورزشی با همکاری نهادهای متولی؛

۱۳. اجرای نظام دوری در دوره ابتدایی به صورت داوطلبانه و با اختیارسپاری به مدرسه و با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به حفظ کیفیت خدمات آموزشی و پرورش؛

۱۴. بهره گیری از ظرفیت نهادهای ذی ربط حاکمیتی و وقف، هبه و نذر بر ای ایجاد فرصت دسترسی برابر به خدمات با کیفیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان مشمول در عین حفظ کرامت و اقتضائات بومی و تربیتی؛

۱۵. توانمندسازی و مشاوره تربیتی ویژه والدین به ویژه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های یادگیری میکرو و فضای مجازی؛

۱۶. ایجاد فرصت بهره مندی و تقویت فعالیت‌های متنوع فردی و گروهی تربیتی با تأکید بر ورزش و تربیت بدنی، مهارت آموزی، هنری فرهنگی و جهادی در بستر مدارس در راستای تحقق ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت با تمرکز بر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و اردو با بهره گیری از ظرفیت‌های درون وزارتخانه‌ای و فرا‌وزارتخانه‌ای از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به منظور توسعه تجربیات و موقعیت‌ها

۱۷. حمایت از نهادهای مردمی و خودجوش و موسسات نوآوری و الگوسازی تربیتی به منظور غنی سازی موقعیت‌های تربیتی معلمان، دانش آموزان و والدین.


بسته اقدامات حکمرانی تربیتی



۱. الکترونیک سازی و هوشمندسازی خدمات و فرآیندها و حذف واحدهای زائد واسط میان ستاد وزارتخانه و مدرسه در راستای تقویت زیرساخت‌های تنظیم‌گری و نظارت و کوچک و چابک نمودن وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه؛

۲. راه اندازی سامانه شناسایی و ارزیابی افراد شایسته جهت تصدی مدیریت‌های آموزشی و پرورشی از طریق کانون‌های ارزیابی و تهیه بانک اطلاعات جهت انتصاب در لایه معاونین وزارتی، مدیران کل ستادی و استانی؛

۳. اصلاح و بهسازی شاخص‌های سامانه جذب مدیران مدارس و برگزاری کانون‌های ارزیابی مدیران به صورت استانی به منظور بهینه سازی کیفیت مدیریت مدرسه با تأکید بر جوانگرایی؛

۴. راه اندازی سامانه شفافیت وزارت آموزش و پرورش به منظور شفاف‌سازی رویه‌ها و فرآیندها و ارائه گزارش عمومی، برخط و به روز از مواردی همچون قوانین و مقررات آموزشی، آمارهای نظام آموزشی در شاخص‌ها و مؤلفه‌های مربوطه، مجوزها، قراردادها و گزارش مالی شرکت‌ها، سازمان‌های وابسته و کلیه مدارس؛

۵. اعمال سیاست رفع تعارض منافع در کلیه سطوح مدیریتی وزارت آموزش و پرورش؛

۶. اعمال نظارت مدیریتی و آموزشی تربیتی بر مدارس غیردولتی و رتبه بندی ایشان بر اساس مؤلفه‌های مربوطه و اطلاع رسانی نتایج در راستای تضمین کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی؛

۷. اجرای سیاست مدرسه محوری به صورت مرحله‌ای و با توجه به آمادگی‌های محلی با ارائه اختیارات لازم از جمله در انتخاب معلمان از میان معلمان موجود و حمایت مضاعف در قبال عملکرد مثبت آموزشی، پرورشی، مدیریتی و اقتصادی؛

۸. اهتمام به فعال سازی ظرفیت‌های قانونی شورای عالی آموزش و پرورش به منظور اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور؛

۹. احیا و تقویت شوراهای استانی و منطقه‌ای آموزش و پرورش در راستای تقویت قاعده گذاری، حمایت و نظارت محلی و نقش‌آفرینی فعال خانواده‌ها و فرهنگیان؛

۱۰. طراحی و پیاده سازی سامانه مشارکت فرهنگیان در ارائه ایده‌ها و حل مسائل تربیتی ملی و محلی؛

۱۱. طراحی و راه اندازی معاونت بهره‌وری و اقتصاد وزارت آموزش و پرورش با هدف برنامه ریزی و بهره‌وری منابع موجود و ایجاد منابع جدید به نفع توسعه کیفی تعلیم و تربیت؛

۱۲. اجرایی سازی سیاست چندتألیفی کتاب‌های درسی و بسته‌های یادگیری به منظور ارتقای کیفیت آنها در چارچوب اهداف دوره‌های تحصیلی و اسناد بالادستی با حفظ شأن حاکمیتی وزارت آموزش و پرورش.


بسته اقدامات انگیزه بخشی و توانمندسازی نیروی انسانی به ویژه معلمان



۱. جبران کمبودهای فوری نیروی انسانی مورد نیاز از روش‌های تأمین زودبازده و کم آسیبِ کوتاه مدت با انگیزه بخشی از طریق پرداخت منظم و به موقع حق الزحمه‌های مربوطه؛

۲. ساماندهی نیروی انسانی موجود وزارت آموزش و پرورش به لحاظ توزیع کمی و کیفی، جغرافیایی و جنسیتی؛

۳. پیش بینی و برنامه ریزی برای تربیت، توانمندسازی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از مسیرهای قانونی تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی) با تمهید استلزامات لازم برای ارتقای کمی و کیفی این دانشگاه‌ها از طریق کیفیت بخشی به آموزش‌های بدو خدمت به ویژه آموزش‌های مجازی، تسریع در فراخوان و جذب اعضای هیئت علمی با صلاحیت مورد نیاز، ساماندهی فیزیکی و جغرافیایی پردیس‌ها، بازطراحی برنامه‌های درسی متناسب با اسناد تحولی وزارت آموزش و پرورش و آخرین تغییرات برنامه درسی مدارس و کتاب‌های درسی و تربیت معلمان چندساحتی و چندمهارتی، فراهم کردن فرصت کارورزی برای دانشجومعلمان به نحوی که در طول تحصیل امکان کسب تجربه و مهارت لازم را بیابند؛

۴. توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس موجو د با رویکرد کسب صلاحیت‌های مهارتی، اخلاقی و تربیتی و فعال شدن در تولیدات نوآورانه آموزشی و پرورشی؛

۵. بازطراحی صندوق ذخیره فرهنگیان و اساسنامه آن با رویکرد تعیین وضعیت حقوقی و ارتقای شفافیت و رفع تعارض منافع برای تقویت بنیه مالی فرهنگیان شاغل و بازنشسته و رفع مشکلات معیشتی آنها و با اجرای بند ک ماده ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰

۶. پیگیری تصویب و اجرای طرح رتبه بندی علمی و تربیتی معلمان متناسب به صورت گام به گام در چارچوب اسناد تحولی و اعتبارات تخصیص یافته سالانه با تأکید بر مقطع ابتدایی به منظور تکریم معلمان شایسته و دارای صلاحیت و ارائه امتیازات غیرمادی به ایشان؛

۷. پیگیری همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان؛

۸. تسهیل راه اندازی و فعالیت قانونی نهادهای صنفی و علمی معلمان با به رسمیت شناختن شأن و حق کنشگری و اظهارنظر تخصصی آنها در ساختارهای سیاست گذاری و تصمیم سازی حوزه آموزش و پرورش رسمی و عمومی برای دفاع قانونمند از حقوق فرهنگیان و کمک به بهبود کیفیت و عدالت آموزشی و پرورشی؛

۹. پیگیری اختصاص مسکن باکیفیت و ارزان قیمت برای فرهنگیان فاقد مسکن به ویژه زوج‌های فرهنگی جوان؛

۱۰. طراحی و اعمال شیوه‌های ارزیابی کیفی دانشجومعلمان و مهارت آموزان ماده ۲۸ قبل از ورود به خدمت به منظور ارتقای کیفیت و توانمندی‌های نیروی انسانی ورودی آموزش و پرورش؛
اقدامات تمهیدی

۱. تسریع در استقرار کامل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای سازماندهی و حل مسائل مهدکودک‌ها و مراکز تربیتی کودکان و تحقق اهداف تربیتی مدنظر؛

۲. تسریع در تدوین نسخه ترمیم شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و پیگیری فرآیند بررسی و تصویب آن؛

۳. بازطراحی برنامه درسی ملی بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش و بازتولید برنامه‌های درسی و اهداف دوره‌های تحصیلی کنونی؛

۴. تدوین پیش نویس بخش آموزش و پرورش لایحه برنامه هفتم توسعه کشور با نگرش هماهنگی بین بخشی؛

۵. پیگیری برای تهیه پیش نویس لوایح قانونی مورد نیاز برای اجرایی سازی مفاد و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق اصلاح قوانین موجود یا تدوین قوانین جدید؛

۶. تدوین سند راهبردی تعلیم و تربیت کودک و مبنای نظری آن.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
0
0
کلا مثل بقیه یعنی کشک
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار