به گزارش راهبرد معاصر، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه تفصیلی خود برای وزارت آموزش و پرورش و بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان را ارائه کرده است که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت.
او چالشهای نظام آموزش و پرورش را در سه بخش، چالشهای حکمرانی، چالشهای موجود در حوزه نیروی انسانی و چالشهای ناظر به کیفیت و عدالت آموزشی و پرورشی مطرح کرده است.
مقدمه
تعلیم و تربیت غایت نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. تعلیم و تربیت رسمی و عمومی از کلیدی ترین مؤلفه ها برای بقاء و تقویت جمهوری اسلامی ایران و فرصتی برای تمرین جمهوریت محسوب می شود و به عنوان مهم ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی جامعه در نظر گرفته شده است که گستره مهدکودک و پیش دبستانی تا دانشگاه را به عنوان امر حاکمیتی در برمیگیرد. وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادهای ذی ربط و ذی نفع، با هم این امر ملی و اجتماعی را محقق مینمایند.
بر اساس قانون اساسی، دولت باید وسایل خدمات آموزش و پرورش رایگان را برای همه آحاد جامعه فراهم نماید. این امر اجتماعی در چارچوب اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش باید با نظامی عادلانه و کارآمد و اثربخش در ذیل ایده مدرسه صالح، انسانهایی صالح با ویژگیهای تراز در شئون و ساحتهای حیات طیبه (به عنوان غایت تعلیم و تربیت اسلامی) تربیت نماید. تا با کسب شایستگیهای لازم، آماده ورود به زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس نظام معیار اسلامی باشند و نهایتا خانواده صالح و جامعه صالح را شکل دهند (تکوین تمدن اسلامی - ایرانی)، به نحوی که ره آوردهای آن برای جامعه و خانواده ملموس و قابل سنجش و پایش باشد.
با این حال پس از انقلاب اسلامی، نظام آموزش و پرورش ایران گرچه در گسترش کمّی خدمات آموزشی و چرخش به دغدغههای تربیت اسلامی موفقیتهای چشم گیری را در کارنامه دارد، اما وضع کنونی آن با دومین گام از انقلاب اسلامی متناسب و در حد انتظار نیست.
به رغم تلاشهای مسئولان امر و وزرای محترم آموزش و پرورش در دهه اخیر، سرعت و جهت اجرایی سازی تحول بنیادین نتوانسته است انتظارات مقام معظم رهبری و مردم را به درستی برآورده کند. عدم تغییر محسوس برون دادها و حتی افت برخی از آنها شاهدی بر این مدعاست. شرایط کرونایی نیز زمینهای شده تا برخی از این چالشها برجستهتر گردد و حتی چالشهای جدیدی به وجود آید. میتوان چالشهای اصلی نظام آموزش و پرورش را در سه دسته کلی حکمرانی تربیتی؛ نیروی انسانی؛ کیفیت و عدالت در آموزش و پرورش جای داد.
اهم چالشهای حکمرانی نظام آموزش و پرورش ایران عبارتند از:
۱. ساختار متمرکز، بروکراتیک و کم بهره ور وزارت آموزش و پرورش؛
۲. تصدیگری نابجای وزارت آموزش و پرورش در برخی از امور غیرضروری از جمله مدرسهسازی، تالیف و چاپ و توزیع کتابهای درسی و...؛
۳. اعمال استانداردها و الگوی یکسان و یکنواخت مدیریتی - تربیتی برای همه مناطق و دانش آموزان؛
۴. شفافیت پایین وزارت آموزش و پرورش در اموری نظیر فرآیندها، سازوکارها، مجوزهای صادره و آمارها؛
۵. بهره وری پایین منابع در اختیار ارتقای کیفی آموزش و پرورش؛
۶. تقلیل مشارکت والدین به بعد اقتصادی آن؛
۷. کوتاهی در به روزرسانی و ترمیم سند تحول متناسب با شرایط جدید نظام تربیتی و اجتماعی و کاستیهای درونی آن در مواعد تعیین شده؛
۸. وادادگی در مقابل اسناد و سیاست ها و نهادهای بین المللی به ویژه اسناد توسعه پایدار (سند ۲۰۳۰).
اهم چالشهای نظام آموزش و پرورش ایران در بخش نیروی انسانی عبارتند از:
۱. نسبت غیرمتناسب ۱۰ به ۱۷ نیروهای غیرآموزشی (اداری و خدماتی) به نیروهای آموزشی؛
۲. توزیع نامتوازن نیروی انسانی آموزش و پرورش به لحاظ کمی، کیفی و جنسیتی؛
۳. کمبود قابل توجه نیروی انسانی مورد نیاز در سالهای آینده؛
۴. جذب نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از مسیرهایی غیر از دانشگاه فرهنگیان؛
۵. تقلیل دانشگاه فرهنگیان به صرف تربیت معلم و غفلت از تربیت مدیر و کارشناس؛
۶. فقدان نظام ارزیابی دوره ای صلاحیتهای تخصصی، حرفهای و اخلاقی و علمی معلمان متناسب با نیازها و اقتضائات؛
۷. کم توجهی به منزلت معلمان به عنوان نیروهای فکری و فرهنگی جامعه و متخصصان امر تربیت
۸. نابسامانی معیشتی و رفاهی فرهنگیان؛
۹. ناکارآمدی نسبی صندوق ذخیره فرهنگیان در بهبود معیشت فرهنگیان و ابهام در هویت حقوقی آن؛
۱۰. بی نظمی در پرداخت اضافه کار و حق التدریس و دیگر پرداختیهای فرهنگیان؛
۱۱. تقلیل نقش معلم از مربی گری، به آموزشگری.
اهم چالشهای ناظر به کیفیت و عدالت آموزشی و پرورشی نیز میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱. پایین بودن میانگین معدل آزمونهای نهایی دوره متوسطه دوم و فاصله قابل توجه آن میان استانهای برخوردار و محروم؛
۲. ضعف توجه مطلوب و منطقی به همه ساحتهای تربیت؛
۳. نیاز شدید قریب به یک سوم از دانش آموزان به توانمندسازی مرتبط با آسیبهای اجتماعی؛
۴. بازماندگی از تحصیل قریب به ۲۰ درصد از افراد مشمول دوره متوسطه دوم؛
۵. عدم دسترسی حداقل ۲ میلیون دانش آموز به خدمات آموزش و پرورش مجازی در دوره کرونا؛
۶. تحصیل بیش از ۱۴ درصد از دانشآموزان کشور در مدارس پولی؛
۷. رتبه پایین ایران در آزمونهای بین المللی دانش آموزی در سطح منطقه و جهان (از جمله رتبه ۴۸ از ۵۸ کشور شرکت کننده در آزمون علوم پایه چهارم و رتبه ۵۰ از ۵۹ کشور شرکت کننده در آزمون ریاضی هشتم در تیمز ۲۰۱۹ )؛
۸. کمبود فضاهای آموزشی و پرورشی مناسب و توزیع نامتوازن آن در مناطق مختلف؛
۹. اثر منفی کنکور و بازار آن بر کیفیت عناصر یاددهی و یادگیری؛
۱۰. گسترش و رونق تحصیل مجازی در مدارس و مراکز آموزشی بین المللی؛
۱۱. کاستیهای نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی و فقدان نظام سنجش آموزش و پرورش رسمی و عمومی در سطح ملی
۱. پایبندی به اسناد تحولی کشور به ویژه سیاستهای کلی تحول نظام آموزش و پرورش (ابلاغی مقام معظم رهبری) و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد تابعه آن و جلوگیری از اجرای اسنادی مغایر با هویت و ارزشهای اسلامی ایرانی (همچون سند ۲۰۳۰)؛
۲. پیگیری برای اجرایی سازی اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد تحول گرایی تمهیدی؛
۳. توسعه و نهادینه سازی عدالت آموزشی و تربیتی و ایجاد دسترسی همگانی و با کیفیت در راستای تحقق اصول ۳ و ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛
۴. زمینه سازی برای افزایش مشارکت اجتماعی تربیتی اولیا، معلمان، نهادهای دولتی و عمومی، مردمی و غیردولتی برای بهسازی و تحول نظام آموزشی و پرورشی؛
۵. فراهم کردن فرصت خلاقیت و نوآوری مدیران، معلمان و دانشآموزان؛
۶. ایجاد تعامل و همکاری فعال و دوسویه بین وزارت آموزش و پرورش و مدارس و سایر وزارتخانهها و سازمانهای دولتی و عمومی در کمک مسئولانه به حل مسائل اجتماعی ملی و محلی؛
۷. پیاده سازی رویکرد مدرسه محوری؛
۸. تقویت شأن و کرامت و جایگاه اجتماعی معلمان در عین ارتقای سطح معیشت و رفاه ایشان؛
۹. استمرار، تقویت و ارتقای برنامههای جاری و تحولی همخوان با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نظیر طرح بوم (برنامه درسی ویژه مدرسه)؛
۱۰. ارتقای شفافیت و رفع تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش؛
۱۱. اصلاح نظام انتصابات وزارت آموزش و پرورش با ضابطهمندسازی و جوانگرایی و مقابله با سیاسی بازی؛
۱۲. تلاش برای افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کشور در عین افزایش بهره وری اعتبارات موجود؛
۱۳. متناسب سازی تمام اقدامات وزارتی با نیازهای ملی و منطقهای و با تکیه بر قابلیتها و استعدادهای بومی (آمایش سرزمینی) در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛
۱۴. تقویت هویتی دانش آموزان و آماده سازی همه جانبه برای حیات طیبه؛
۱۵. تمرکز و اولویت بخشی به دورههای پیش از دبستان و ابتدایی؛
۱۶. اتکا به یافتههای پژوهشی معتبر و بهره گیری حداکثری از توان کارشناسی و خبرگی مجربان و صاحبنظران دغدغهمند و اندیشکدهها و مراکز پژوهشی فعال مرتبط با تعلیم و تربیت.
اهم برنامهها و اقدامات اولویتدار
محور تمام تصمیم گیریها، برنامهها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش باید در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برای اجرایی سازی راهکارهای آن و تحقق اهداف کلان و علمیاتی مربوطه باشد. با این حال به دلیل گستردگی ابعاد سند تحول، فراگیر نشدن گفتمان تحول تربیتی و فراهم نبودن زیرساختها و استلزامات و پیش نیازها، امکان تحقق همه این اهداف و پیادهسازی تمام راهکارها در یک دوره چهار ساله ممکن نیست.
از این رو لازم است در فرصت بی نظیر و تکرارنشدنی پیشِ روی دولت سیزدهم، اقدامات کارشناسی و حساب شدهای و اولویت داری به اجرا درآید که در عین حل مسائل و بحرانهای جاری و روزمره، زمینه و پیش نیازهای تحولآفرینی در نظام آموزش و پرورش فراهم گردد (تحول گرایی تمهیدی).
از این رو برای دوره چهار ساله ۱۴۰۰- ۱۴۰۴، بستههایی از اهم برنامهها و اقدامات اولویتدار مبتنی بر اسناد و سیاستهای تحولی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیرنظامهای مصوب آن تنظیم گردیده است. البته این برنامه به نحوی تنظیم شده که برنامهها و اقدامات پیشران و اصلی ناظر به شرایط کنونی وزارت آموزش و پرورش را دربرگیرد و در راستای آنها فعالیتهای واحدهای تابعه وزارتخانه باید در چارچوب زیرنظامها و قوانین مصوب تدوین گردد.
۱. تمهید آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس به نحو مناسب با رویکرد برنامهریزی غیرمتمرکز (کوتاه مدت ۱ ماه)؛
۲. تسریع واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان (کوتاه مدت ۳ ماه)؛
۳. ارتقای کیفی خدمات و پوشش دسترسی سامانه شاد در جهت ارتقای کیفیت و ایجاد عدالت آموزشی (کوتاه مدت ۶ ماه).
بسته اقدامات ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی
۱. توزیع هدفمند و عادلانه بودجه وزارت آموزش و پرورش با رویکرد تقویت صف و مناطق محروم؛
۲. تقویت مدارس دولتی ویژه (نظیر سمپاد، نمونه دولتی و هیئت امنایی) با تخصیص سرانه حمایتی در عین توجه جامع به استعدادهای کشور در قالب طرح شهاب؛
۳. تقویت مدارس دولتی به ویژه در بخش کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی با اتخاذ سیاست مدرسه محوری و افزایش اختیارات مدیریت مدرسه و برخورداری از سرانه حمایتی ناظر به عملکرد مثبت آن؛
۴. طراحی و اجرای بستههای عدالت آموزشی تربیتی (تبعیض مثبت) برای جامعه هدف مناطق روستایی، محروم و مرزی و حاشیه شهرها با بهره گیری از الگوی لکه گذاری شکاف آموزشی؛
۵. تدوین و اعمال پیوستهای عدالت تربیتی و نصیب آموزشی در همه اقدامات و برنامههای وزارت آموزش و پرورش به منظور رعایت ملاحظات تضمین کننده دسترسی برابر همه به فرصتها و توجه به تفاوت های محلی و جنسیتی و فردی آموزشی - تربیتی؛
۶. استفاده از بستر مجازی به عنوان جبران و مکمل آموزش و پرورش حضوری به منظور توسعه فرصتهای آموزشی و پرورشی ملی و بین المللی برای کودکان و نوجوانان و اولیاء با در نظر گرفتن پیوست تربیتی و فرهنگی لازم برای رفع تهدیدات فضای مجازی و با توجه به اقتضائات دوره کرونایی و پساکرونا؛
۷. طراحی و اجرای سامانه تسهیل خدمت تربیتی داوطلبانه و جهادی فردی و گروهی؛
۸. تقویت و فراگیر سازی اجرای طرح شهاب در همه مدارس با تجمیع و به کارگیری همه امکانات و شرایط لازم برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر؛
۹. پیاده سازی نظام ملی سنجش و ارزشیابی و پایش همه جانبه خدمات تربیتی و آموزشی دانش آموزان، معلمان و دانشجومعلمان و مدارس و دیگر نهادهای آموزشی و پرورشی بر اساس استانداردها و شاخصهای بومی؛
۱۰. طراحی و پیاده سازی نظام جامع مشاوره و شناسایی و هدایت استعدادهای تحصیلی و شغلی و بازطراحی شاخهها و رشتههای تحصیلی بر اساس آن و آمایش سرزمینی؛
۱۱. تحقق تربیت همه ساحتی با تأکید بر متناسب سازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندیها و ویژگیهای دانشآموزان، بهره گیری از روشهای روزآمد و فعال و خلاق و بهره گیری از تجهیزات و فناوریهای نوین آموزشی و تربیتی در راستای اهداف؛
۱۲. طراحی و ساخت مدارس جدید به عنوان محیط تربیتی اجتماعی به صورت مدارس چندمنظوره با کاربریهای آموزشی و فرهنگی و ورزشی با همکاری نهادهای متولی؛
۱۳. اجرای نظام دوری در دوره ابتدایی به صورت داوطلبانه و با اختیارسپاری به مدرسه و با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به حفظ کیفیت خدمات آموزشی و پرورش؛
۱۴. بهره گیری از ظرفیت نهادهای ذی ربط حاکمیتی و وقف، هبه و نذر بر ای ایجاد فرصت دسترسی برابر به خدمات با کیفیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان مشمول در عین حفظ کرامت و اقتضائات بومی و تربیتی؛
۱۵. توانمندسازی و مشاوره تربیتی ویژه والدین به ویژه با بهرهگیری از ظرفیتهای یادگیری میکرو و فضای مجازی؛
۱۶. ایجاد فرصت بهره مندی و تقویت فعالیتهای متنوع فردی و گروهی تربیتی با تأکید بر ورزش و تربیت بدنی، مهارت آموزی، هنری فرهنگی و جهادی در بستر مدارس در راستای تحقق ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت با تمرکز بر فعالیتهای مرتبط با کتاب و اردو با بهره گیری از ظرفیتهای درون وزارتخانهای و فراوزارتخانهای از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به منظور توسعه تجربیات و موقعیتها
۱۷. حمایت از نهادهای مردمی و خودجوش و موسسات نوآوری و الگوسازی تربیتی به منظور غنی سازی موقعیتهای تربیتی معلمان، دانش آموزان و والدین.
۱. الکترونیک سازی و هوشمندسازی خدمات و فرآیندها و حذف واحدهای زائد واسط میان ستاد وزارتخانه و مدرسه در راستای تقویت زیرساختهای تنظیمگری و نظارت و کوچک و چابک نمودن وزارتخانه و دستگاههای تابعه؛
۲. راه اندازی سامانه شناسایی و ارزیابی افراد شایسته جهت تصدی مدیریتهای آموزشی و پرورشی از طریق کانونهای ارزیابی و تهیه بانک اطلاعات جهت انتصاب در لایه معاونین وزارتی، مدیران کل ستادی و استانی؛
۳. اصلاح و بهسازی شاخصهای سامانه جذب مدیران مدارس و برگزاری کانونهای ارزیابی مدیران به صورت استانی به منظور بهینه سازی کیفیت مدیریت مدرسه با تأکید بر جوانگرایی؛
۴. راه اندازی سامانه شفافیت وزارت آموزش و پرورش به منظور شفافسازی رویهها و فرآیندها و ارائه گزارش عمومی، برخط و به روز از مواردی همچون قوانین و مقررات آموزشی، آمارهای نظام آموزشی در شاخصها و مؤلفههای مربوطه، مجوزها، قراردادها و گزارش مالی شرکتها، سازمانهای وابسته و کلیه مدارس؛
۵. اعمال سیاست رفع تعارض منافع در کلیه سطوح مدیریتی وزارت آموزش و پرورش؛
۶. اعمال نظارت مدیریتی و آموزشی تربیتی بر مدارس غیردولتی و رتبه بندی ایشان بر اساس مؤلفههای مربوطه و اطلاع رسانی نتایج در راستای تضمین کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی؛
۷. اجرای سیاست مدرسه محوری به صورت مرحلهای و با توجه به آمادگیهای محلی با ارائه اختیارات لازم از جمله در انتخاب معلمان از میان معلمان موجود و حمایت مضاعف در قبال عملکرد مثبت آموزشی، پرورشی، مدیریتی و اقتصادی؛
۸. اهتمام به فعال سازی ظرفیتهای قانونی شورای عالی آموزش و پرورش به منظور اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور؛
۹. احیا و تقویت شوراهای استانی و منطقهای آموزش و پرورش در راستای تقویت قاعده گذاری، حمایت و نظارت محلی و نقشآفرینی فعال خانوادهها و فرهنگیان؛
۱۰. طراحی و پیاده سازی سامانه مشارکت فرهنگیان در ارائه ایدهها و حل مسائل تربیتی ملی و محلی؛
۱۱. طراحی و راه اندازی معاونت بهرهوری و اقتصاد وزارت آموزش و پرورش با هدف برنامه ریزی و بهرهوری منابع موجود و ایجاد منابع جدید به نفع توسعه کیفی تعلیم و تربیت؛
۱۲. اجرایی سازی سیاست چندتألیفی کتابهای درسی و بستههای یادگیری به منظور ارتقای کیفیت آنها در چارچوب اهداف دورههای تحصیلی و اسناد بالادستی با حفظ شأن حاکمیتی وزارت آموزش و پرورش.
۱. جبران کمبودهای فوری نیروی انسانی مورد نیاز از روشهای تأمین زودبازده و کم آسیبِ کوتاه مدت با انگیزه بخشی از طریق پرداخت منظم و به موقع حق الزحمههای مربوطه؛
۲. ساماندهی نیروی انسانی موجود وزارت آموزش و پرورش به لحاظ توزیع کمی و کیفی، جغرافیایی و جنسیتی؛
۳. پیش بینی و برنامه ریزی برای تربیت، توانمندسازی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از مسیرهای قانونی تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی) با تمهید استلزامات لازم برای ارتقای کمی و کیفی این دانشگاهها از طریق کیفیت بخشی به آموزشهای بدو خدمت به ویژه آموزشهای مجازی، تسریع در فراخوان و جذب اعضای هیئت علمی با صلاحیت مورد نیاز، ساماندهی فیزیکی و جغرافیایی پردیسها، بازطراحی برنامههای درسی متناسب با اسناد تحولی وزارت آموزش و پرورش و آخرین تغییرات برنامه درسی مدارس و کتابهای درسی و تربیت معلمان چندساحتی و چندمهارتی، فراهم کردن فرصت کارورزی برای دانشجومعلمان به نحوی که در طول تحصیل امکان کسب تجربه و مهارت لازم را بیابند؛
۴. توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس موجو د با رویکرد کسب صلاحیتهای مهارتی، اخلاقی و تربیتی و فعال شدن در تولیدات نوآورانه آموزشی و پرورشی؛
۵. بازطراحی صندوق ذخیره فرهنگیان و اساسنامه آن با رویکرد تعیین وضعیت حقوقی و ارتقای شفافیت و رفع تعارض منافع برای تقویت بنیه مالی فرهنگیان شاغل و بازنشسته و رفع مشکلات معیشتی آنها و با اجرای بند ک ماده ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰
۶. پیگیری تصویب و اجرای طرح رتبه بندی علمی و تربیتی معلمان متناسب به صورت گام به گام در چارچوب اسناد تحولی و اعتبارات تخصیص یافته سالانه با تأکید بر مقطع ابتدایی به منظور تکریم معلمان شایسته و دارای صلاحیت و ارائه امتیازات غیرمادی به ایشان؛
۷. پیگیری همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان؛
۸. تسهیل راه اندازی و فعالیت قانونی نهادهای صنفی و علمی معلمان با به رسمیت شناختن شأن و حق کنشگری و اظهارنظر تخصصی آنها در ساختارهای سیاست گذاری و تصمیم سازی حوزه آموزش و پرورش رسمی و عمومی برای دفاع قانونمند از حقوق فرهنگیان و کمک به بهبود کیفیت و عدالت آموزشی و پرورشی؛
۹. پیگیری اختصاص مسکن باکیفیت و ارزان قیمت برای فرهنگیان فاقد مسکن به ویژه زوجهای فرهنگی جوان؛
۱۰. طراحی و اعمال شیوههای ارزیابی کیفی دانشجومعلمان و مهارت آموزان ماده ۲۸ قبل از ورود به خدمت به منظور ارتقای کیفیت و توانمندیهای نیروی انسانی ورودی آموزش و پرورش؛
اقدامات تمهیدی
۱. تسریع در استقرار کامل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای سازماندهی و حل مسائل مهدکودکها و مراکز تربیتی کودکان و تحقق اهداف تربیتی مدنظر؛
۲. تسریع در تدوین نسخه ترمیم شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و پیگیری فرآیند بررسی و تصویب آن؛
۳. بازطراحی برنامه درسی ملی بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش و بازتولید برنامههای درسی و اهداف دورههای تحصیلی کنونی؛
۴. تدوین پیش نویس بخش آموزش و پرورش لایحه برنامه هفتم توسعه کشور با نگرش هماهنگی بین بخشی؛
۵. پیگیری برای تهیه پیش نویس لوایح قانونی مورد نیاز برای اجرایی سازی مفاد و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق اصلاح قوانین موجود یا تدوین قوانین جدید؛
۶. تدوین سند راهبردی تعلیم و تربیت کودک و مبنای نظری آن.