اظهارات نماینده مجلس درباره زمان اجرای رتبه بندی معلمان-راهبرد معاصر

اظهارات نماینده مجلس درباره زمان اجرای رتبه بندی معلمان

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس توضیحاتی درباره زمان اجرای رتبه بندی معلمان و بودجه رتبه بندی معلمان ارائه داد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 11
کد خبر: ۱۱۳۰۴۳

به گزارش راهبرد معاصر حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی ، عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتگویی به جزئیات رتبه بندی معلمان اشاره کرد.

موزش و پرورش باید بتواند از ظرفیت نیرو‌های جهادی استفاده کند. این در حالی است که در ایام کرونا از ظرفیت همین افراد استفاده شد و توانستیم بخشی از کمبود‌ها و مشکلات را جبران کنیم چرا که هم‌اکنون در شرایط جنگ و اضطرار قرار داریم، ولی می‌توانیم با صدور مجوز‌های لازم تعدادی زیادی از معلمان را جذب کنیم. در موضوع رتبه‌بندی هم ۲۰ هزار میلیارد تومان کمبود منابع برای اجرای آن وجود دارد که مجلس یک قولی در این باره از دولت گرفت که ۵ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته دولت سابق را با قول ۲۰ هزار میلیارد تومانی فعلی تجمیع کرده و رتبه‌بندی معلمان را با ۲۵ هزار میلیارد تومان اجرایی کند. این در حالی است که رتبه‌بندی معلمان بایستی از ۱۵ شهریور تا پایان سال ۱۴۰۰ اجرایی شود که البته تأکید مجلس بر اجرای رتبه‌بندی از ۱۵ شهریور هم دلیل خاصی دارد چرا که بایستی بازنشستگان اول مهر را هم شامل شود و بازنشستگان سال جاری محروم از فواید رتبه‌بندی نشوند.


اگر بنای اجرای یکساله رتبه‌بندی معلمان را داشته باشیم ۵۰ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد که در شرایط فعلی چنین چیزی امکان ندارد، زیرا دولت سابق کف خزانه و صندوق توسعه ملی را جارو کشیده و چیزی باقی نگذاشته است و تمامی اعتبارات و بودجه‌های تا پایان سال جاری را ظرف مدت ۵ ماهه ابتدای سال خرج کرده و حتی به تنخواه بانک مرکزی هم رحم نکرده است و عملاً در سه ماه ابتدای سال جاری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از این تنخواه را هم هزینه کرده است.

*** ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای سند دار کردن اموال آموزش و پرورش

معیشت معلمان هم برای وزیر جدید آموزش و پرورش بسیار اهمیت دارد که اگر حتی رتبه‌بندی هم به مرحله اجرا برسد خیلی تأثیر بر معیشت آنان نمی‌گذارد، ولی حداقل اینکه پایه برخی امورات گذاشته می‌شود تا بتوانیم در سال‌های آینده جبران خیلی از موضوعات را داشته باشیم هرچند که اجرای رتبه‌بندی صرفاً به موضوعات مالی مربوط نمی‌شود بلکه کیفیت و ارتقای جایگاه معلم را هم در نظر می‌گیرد.

متأسفانه ما شاهد اموال سرگردان در آموزش و پرورش هستیم به طوریکه ۵۰ درصد اموال این وزارتخانه هیچگونه سندی ندارد و برای مستند کردن آن‌ها هم به تعبیر معاون وزیر آموزش و پرورش نیازمند ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم. در طول وزرای ادوار آموزش و پرورش اموال این وزارتخانه مدیریت نشده است و هیچ دولتی توجهی به این موضوع نداشته است؛ ۵۰ درصد اموال، دارایی و ساختمان‌های آموزش و پرورش بدون سند است و وقتی به دادگاه‌ها هم برای واخواهی مراجعه کرده‌اند در نیمی از پرونده‌ها محکوم شده‌اند. به آقای نوری وزیر آموزش و پرورش اعلام کردم که شما وزارتخانه‌ای را تحویل گرفته‌اید که در عین حالی که ثروتمندترین وزارتخانه کشور است، اما فقیرترین وزارتخانه هم محسوب می‌شود.

***برخی مدارس هزینه سرمایشی و گرمایشی هم ندارند

وقتی که یک هنرستان هفت هکتار دارد و رها شده است رئیس هنرستان اعلام می‌کند که سالیانه بیش از چند ۱۰ میلیون تومان هزینه نگهداری زمین‌های خالی این هنرستان می‌کند تکلیف خیلی موضوعات مشخص می‌شود. گاهی اوقات زمین‌های مدارس و هنرستان‌ها در کنار یک بلوار قرار گرفته که ارزش تجاری زیادی دارد، اما رها شده است.

مشکل بعدی آموزش و پرورش سرانه مدارس است این در حالی است که هم‌اکنون مدارس در سخت‌ترین شرایط اداره می‌شوند و حتی نمی‌توانند هزینه سرمایشی و گرمایشی آن را تأمین کنند و اگر مدیر بنای گرفتن پول از اولیا را داشته باشد خلاف قانون کار کرده و اگر هم پول نگیرد دچار مشکل می‌شود و اگر هم هنری داشته باشد می‌تواند از ظرفیت خیرین استفاده کند. مدارس دولتی که نسبت به هم‌رتبه‌ایی‌های خود تفاوت دارند به هنر مدیریت مدرسه فرق دارد که توانسته مدیریت لازم را داشته باشد. ضمن اینکه ما عدالت آموزشی هم نداریم.

*** اجرای سند تحول بنیادین قرارگاه ویژه می‌خواهد

سند تحول بنیادی هم موضوع بعدی است که وزیر آموزش و پرورش باید به آن بپردازد چرا که هم‌اکنون روی زمین باقی مانده است و اگر آقای نوری بخواهد ۲۰۳۰‌های اجرا شده را متوقف کند باید دستورات لازم را صادر کند و بگوید فقط سند تحول بنیادین را اجرایی کنید نه چیز دیگر. اجرای سند تحول بنیادین پول نمی‌خواهد بلکه فقط فکر می‌خواهد؛ سند تحول بنیادین نیازمند کار قرارگاهی است و وزیر بایستی در ابتدا کار تشکیلاتی و مدیریتی انجام دهد و چارت سازمانی این موضوع را بچیند.

فکر وزیر آموزش و پرورش به دلیل مشغله اداری موجود در این وزارتخانه کار نمی‌کند و او تلاش می‌کند سیستم مدیریتی خود را مستقر کند چرا که او بایستی ۷۰ مدیرکل این وزارتخانه را از بین گزینه‌های متعدد انتخاب کند که می‌توانم به مدیرکل آموزش و پرورش استانی و مدیرکل نوسازی استانی اشاره کنم.

باید یک قرارگاه ویژه کنار دست آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین داشته باشد تا آن‌ها به سمت تدوین زیرنظام‌های تغییر و تحول رفته و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند که این نیازمند کار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است. اجرای سند تحول بنیادین یعنی اینکه تمام سیستم آموزش و پرورش از پایه تا پایان تغییر پیدا کند. سند تحول بنیادین صرفاً اینگونه نیست که سردر و تابلوی یک مدرسه را تغییر دهیم بلکه به سرفصل‌ها، محتوا‌های آموزشی، معلم و چارت‌های مدیریتی باز می‌گردد. سیستم تربیت‌معلم در آموزش و پرورش هم باید احیا شود.

ما در آموزش و پرورش با چند نوع قرارداد معلمان مواجه هستیم؟ ساماندهی نیروی انسانی در این وزارتخانه چه زمانی پایان می‌پذیرد؟

زمانی آموزش و پرورش به فنا رفت که دانش‌سرا‌های تربیت‌معلم در این وزارتخانه جمع شد که این کار توسط دولت پس از جنگ صورت گرفت و در دهه هفتاد دولت سازندگی با راه‌اندازی مدارس غیر انتفاعی عملاً بخش خصوصی را وارد حوزه آموزش کرد و تجاری‌سازی در آموزش شکل گرفت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار