گره های کور جدید در ناتو-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری،كارشناس روابط بین الملل؛

گره های کور جدید در ناتو

مخالفت‌ها نشان می دهد که "گروکشی امنیتی-سیاسی" در داخل پیمان ناتو و حتی در شرایط بحرانی تا چه اندازه ای نمود دارد! به عبارت بهتر، تصویر یکدست و پیوسته ای که 30 عضو ناتو تلاش می‌کردند در آغاز جنگ اوکراین از خود نشان دهند طی هفته‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مخدوش شده است. بدون شک تبعات این منازعات ، بنیان‌ها و اضلاع تشکیل دهنده ساختار پیمان آتلانتیک شمالی را هدف قرار خواهد داد.
حنیف غفاری؛ كارشناس روابط بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 21
کد خبر: ۱۳۴۵۲۴

 

گره های کور جدید در ناتو

به گزارش راهبرد معاصر ؛ طی روزهای اخیر ، متعاقب اصرار واشنگتن و لندن بر عضویت فوری دو کشور فنلاند و سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی، شاهد ظهور برخی اختلافات پنهان و تشدید برخی اختلافات آشکار در میان اعضای ناتو هستیم. شاید در ابتدا تصور می شد به محض ارائه درخواست فنلاند و سوئد با عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی ، این موضوع با استقبال همه اعضای این پیمان امنیتی و جمعی مواجه خواهد شد اما مخالفت دو کشور ترکیه و کرواسی با این مسئله و امکان افزایش بازیگران مخالف دیگر ، گره پیچیده دیگری را در اردوگاه آتلانتیکی‌ها ایجاد کرده است!

 

صورت مسئله از این قرار است که دولت رجیب طیب اردوغان در ترکیه موافقت خود با درخواست دو کشور سوئد و فنلاند را منوط به استرداد برخی کردهای پ.ک.ک از این دو کشور به آنکارا دانسته و فارغ از آن، قصد دارد بر سر سیاست‌های مداخله گرایانه منطقه ای خود نیز امتیازاتی از دیگر اعضای ناتو بگیرد. ماجرا به این نقطه ختم نمی شود! فارغ از امتیازات مستقیمی که آنکارا از استکهلم و هلسینکی می خواهد، برخی اعضای ناتو نیز از فرصت ابراز مخالفت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو جهت حل و فصل اختلافات خود با دیگر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی استفاده کرده اند! به عنوان مثال،« زوران میلانوویچ» رئیس‌جمهور کرواسی تصریح کرد که قصد دارد به «ماریو نوبیلو» نماینده دائم کروواسی در ناتو دستور دهد تا مانع از پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی شود. وی در توجیه این مخالفت تاکید کرده است که هدف وی از ابراز این مخالفت، گرفتن امتیازاتی در خصوص کروات‌ تبارهای قومی در بوسنی و هرزگووین می باشد.

 

به عبارت بهتر، رئیس جمهور کرواسی می گوید در ازای حل و فصل این دغدغه امنیتی-سیاسی کشورش، با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو موافقت خواهد کرد. در این معادله، هنوز برخی کشورهای دیگر مانند مجارستان ورود پیدا نکرده اند! دولت ویکتور اوربان در بوداپست از اصلی ترین سیاستمداران اروپایی حامی پوتین محسوب می شود و به تازگی در انتخابات سراسری کشورش نیز پیروز شده است. مجارستان هم در اتحادیه اروپا و هم در ناتو عضویت دارد و این بدترین خبر ممکن برای طرفداران پیوستن سریع فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی است! امکان دارد در آینده ای نزدیک، پوتین از دولت اوربان بخواهد تا او نیز مخالفت خود را با گسترش ناتو به شمال ( منطقه اسکاندیناوی) علنی سازد. خواسته ای که بعید است اوربان آن را مورد اجابت قرار ندهد!

 

این مخالفت‌ها نشان می دهد که "گروکشی امنیتی-سیاسی" در داخل پیمان ناتو و حتی در شرایط بحرانی تا چه اندازه ای نمود دارد! به عبارت بهتر، تصویر یکدست و پیوسته ای که 30 عضو ناتو تلاش می کردند در آغاز جنگ اوکراین از خود نشان دهند طی هفته های اخیر بیش از هر زمان دیگری مخدوش شده است. بدون شک تبعات این منازعات ، بنیانها و اضلاع تشکیل دهنده ساختار پیمان آتلانتیک شمالی را هدف قرار خواهد داد ، حتی اگر جنگ اوکراین در همین لحظه به پایان برسد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار