برنامه ترکیه در شمال سوریه چیست؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

برنامه ترکیه در شمال سوریه چیست؟

با آغاز سال 2015 و عملیات سپر فرات، دولت ترکیه گام به گام بر دامنه نفوذ خود در شمال سوریه می افزاید.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 03
کد خبر: ۱۴۰
به گزارش راهبر معاصر؛ رجب طیب اردوغان، در جمع هوادارنش در رابطه با تماس تلفنی خود با ترامپ گفت: به ما می گویند فورا عملیات را تمام کنید و از عفرین بیرون بروید! حضور شما در افغانستان 20 سال طول کشیده است؛ در عراق 18 سال است که هستید چطور می شود که وقتی نوبت ماست باید زود تمام کنیم؟

این سخنان رئیس جمهور ترکیه نشان می دهد که این دولت، قصد تحویل دادن مناطق اشغالی در شمال سوریه را ندارد. اردوغان در یک سخنرانی دیگر تاکید کرده که می خواهد مناطق اشغالی را "به صاحبان اصلی آن ها" که احتمالا اعضای ارتش آزاد هستند بازگرداند چراکه به تازگی زبان به ستایش از این گروه گشوده است. در صورت تحویل این مناطق به ارتش آزاد، بدون شک ترکیه از آن در مقابل عملیات های ارتش سوریه دفاع خواهد کرد مگر آن که در مقابل امتیازی بگیرد. در این حالت می توان گفت که شمال سوریه، به استقلالی دوفاکنو می رسد و تحت الحمایة آنکارا در خواهد آمد.

همچنین، نباید از یاد برد که مجلس ترکیه مدتهاست که به صورت نمادین برای ادلب سالی یک لیر مقرر می کند و این نشان می دهد که ترکیه بر خلاف ادعاهایش، "به شمال سوریه چشم طمع" دارد. در صورتی که سناریو اول (تحت الحمایگی شمال سوریه) با موفقیت به پایان برسد هیچ بعید نیست سناریو دوم، (الحاق شمال سوریه به ترکیه) عملی شود. اشاره غیر مستقیم اردوغان به احتمال حضور دراز مدت در شمال سوریه خود می تواند تائیدی بر این مدعا باشد.
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار