نیاز غرب به توافق با ایران-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

نیاز غرب به توافق با ایران

سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه وضعیت وخیم افزایش قیمت‌های انرژی در آمریکا و اروپا اهرم فشار مضاعفی بر طرف غربی به نفع ایران وارد کرده است، گفت: آمریکایی‌ها خوب می‌دانند اهرم فشار زمان روی آنها قرار دارد، لذا در نقطه‌ای از زمان مجبور به مصالحه می‌شوند؛ اما ازآنجایی‌که آمریکا دهه‌ها خود را ابرقدرت جهان دیده است، زیر بار خواسته‌های منطقی ایران نمی‌روند.
سید مصطفی خوش‌چشم؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 30
کد خبر: ۱۴۸۷۵۹

نیاز آمریکا و اروپا به توافق با ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مذاکرات رفع تحریم ها هر چند پس از چانه‌زنی‌های بسیار از وضعیت بن بست خارج شد، اما روی دور کند افتاده و از شتاب چندی پیش به شدت کاسته شده است. بلومبرگ در گزارشی نوشت، آمریکا و ایران بر سر جزئیات کلیدی توافق برای بازگشت آمریکا به برجام با یکدیگر اختلاف دارند و به گفته مقام ها، ممکن است مذاکرات چندین هفته دیگر طول بکشد تا اختلافات حل شود.

 
همان گونه که مقام های کشورمان می‌گویند، بسیاری از موانع بدون توافق هم برداشته و مهم‌ترین اهرم فشار واشنگتن، یعنی ممنوعیت فروش نفت در دوره دموکرات‌ها کم‌اثر شده استو از این منظر بی تمایلی ایران و تیم مذاکره‌کننده از شتابزدگی و گره نزدن اوضاع داخلی کشور به موضوع مذاکرات برجام قابل درک است. علاوه بر این، نزدیک‌تر شدن زمستان و نیاز مبرم غرب به منابع ایران در بازار انرژی، فشار بیشتری به آنها برای پذیرش خواسته‌های ایران وارد خواهد کرد.

 
سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم ها گفت: با وجود اینکه پیغام آمریکا به ایران در دست بررسی قرار دارد، واقعیت این است تا زمانی که پرونده های سیاسی باز شده برای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته نشود، ایران به هیچ وجه تعهدات خود را اجرا نمی کند، زیرا توافقی که ایران را همچنان زیر فشار نگاه دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

کمبود سوخت در اروپا هر روز بحرانی تر از قبل می شود، لذا این موضوع سران اروپایی را زیر فشار قرار داده است


وی افزود: ایران در صورتی توافق را می پذیرد که نقطه پایان فشارهای تحمیلی باشد. این فشارها شامل تحریم و فشار سیاسی از سوی آژانس است و طبعاً منطقی نیست با وجود توافق، همچنان اهرم فشار در دست طرف مقابل باقی بماند.


کارشناس مسائل بین الملل درباره نیاز آمریکا و اروپا به توافق با ایران به دلیل بحران سوخت در غرب عنوان کرد: وضعیت وخیم افزایش قیمت های انرژی در آمریکا و اروپا اهرم فشار مضاعفی بر طرف غربی به نفع ایران وارد کرده است و زمان را به نفع ما جلو می برد. کمبود سوخت در اروپا هر روز بحرانی تر از قبل می شود، لذا این موضوع سران اروپایی را زیر فشار قرار داده است. بی تردید افزایش قیمت انرژی عواقب اقتصادی، سیاسی و امنیتی در ماه های سرد سال برای کشورهای اروپایی به دنبال خواهد داشت.


خوش چشم توضیح داد: آمریکا در قضیه اوکراین یا موضوع مذاکرات سعی می کند با هزینه اروپا به اهداف خود نزدیک تر شود، اما حتی آمریکایی ها نیز به خوبی می دانند در حال حاضر اهرم فشار زمان روی آنها قرار دارد، لذا در نقطه ای از زمان مجبور به مصالحه می شوند؛ اما از آنجایی که آمریکا دهه ها خود را ابرقدرت جهان دیده اند، زیر بار خواسته های منطقی نمی روند و همچنان تلاش می کنند موضوعات را با رویکردهای خودبرتربینی دنبال کنند.


این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: معمولاً آمریکا به دلیل نخوت، استکبار و خودبرتربینی دیرتر با منطق کنار می آید، از این منظر ممکن است توافق و دستیابی به نتیجه مشخص چند هفته طول بکشد، اما آنچه مسلم است هر چه زمان بگذرد دست ایران برتر و دست طرف مقابل تضعیف می شود.


وی درباره خواسته های ایران از طرف آمریکایی گفت: ایران خواستار مکتوب شدن دو قول شفاهی است؛ یک مورد از تضامین و سه چهار عبارت و کلمه مبهمی که به «میدان مین گذاری شده» تعبیر می شود. طرف آمریکایی نه تنها در این دور از مذاکرات، بلکه در مذاکرات برجام و همه قراردادها تلاش می کند عبارت های کلی و مبهمی بگنجاند تا راه را برای تفاسیر بعدی و نقض عهد خود باز کند. مشابه این نمونه را در قول های شفاهی در زمان برجام می توان عنوان کرد، ازجمله تحریم های آیسا و وعده هایی که هیچ گاه عملیاتی نشد. نه تنها قول شفاهی، بلکه به وعده ها و قول های کتبی آمریکا نیز نمی توان اعتماد کرد.

با توجه به سوءظن همیشگی به آمریکا و تجربه قبلی که در برخورد با آمریکا با توافق برجام وجود دارد، جمهوری اسلامی ایران خواهان برطرف کردن تمامی این موارد و مکتوب کردن آنها در متن توافق است


خوش چشم درباره برنامه ها و طرح مدنظر آمریکا در توافق آتی عنوان کرد: آمریکایی ها با توسل به روش های عنوان شده تلاش می کنند در این دور از مذاکرات ما را به عقب برانند، هر چند فشار و جنگ ترکیبی که از فروردین تا تیرماه سال جاری انجام دادند، آنها را به هدفشان نرساند، اما تلاش می کنند با قول های شفاهی، وعده دادن ها و استفاده از کلمات مبهم با فریب کاری امتیازات مدنظر خود را حاصل کنند.


وی تأکید کرد: با توجه به سوءظن همیشگی به آمریکا و تجربه قبلی که در برخورد با آمریکا با توافق برجام وجود دارد، جمهوری اسلامی ایران خواهان برطرف کردن تمامی این موارد و مکتوب کردن آنها در متن توافق است. از این نظر باید دید آمریکایی ها تا چه حد این موضوع را می پذیرند؛ بنابراین چانه زنی های بیشتری در پیش رو داریم، زیرا آمریکایی ها به سادگی خواسته های ما را نمی پذیرند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده