به گزارش راهبرد معاصر ، جامعه اسلامی فرهنگیان در خصوص انتخاب وزیر آموزش و پرورش بیانیهای صادر کرد.
متن بیانیه به شرح ذیل است:
در فرایند و تکوین توسعه و پیشرفت و نیز در فرایند نظامسازی، دولت سازی، جامعهسازی و تمدنسازی نهاد تعلیم و تربیت از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است. رهنمود و دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی"مد ظله العالی" که فرمودند: "مهمترین موضوع تمدنی ما تعلیم و تربیت است" نیز در همین راستا است که باید عمیقاً مورد توجه قرار گیرد. با این نگاه والا انتظار میرود که سکاندار و عالیترین مدیر این نهاد عظیم با حدود یک میلیون معلم و حدود چهارده میلیون دانشآموز، در حد و طراز این دستگاه بزرگ کشور باشد. نگاهی به نحوۀ انتخاب و انتصاب وزرای آموزش و پرورش در دولتهای یازدهم و دوازدهم نشان میدهد که رویکردهای فوق در نظر گرفته نشده است.
از نظر کمی حضور سه وزیر و یک سرپرست در طی شش سال، نشان دهندۀ عدم ثبات و آشفتگی و تغییرپذیری شدید منصب وزارت و از نظر کیفی نیز همین تغییرات موجب عدم تمرکز لازم بر برنامهها خصوصاً سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. در کنار این موارد، مسائل معیشتی و مالی معلمان را که کیفیت زندگی آنان را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده و موجب کاهش شدید کیفیت آموزش شده است، میتوان مهمترین موضوعی دانست که نیازمند توجه ویژه مسئولان است و وزیر جدیدی که معرفی میشود اولویت اصلی خود را باید حل مسائل معیشتی قراردهد تا از این طریق بتوان اعتماد اجتماعی آنان را برای کار و فعالیت بیشتر احیا نمود.
در این راستا انتظار میرود در معرفی وزیر جدید آموزش و پرورش صرفاً صلاحیتها و شایستگیهای لازم در نظر گرفته شده و با پرهیز از سیاسیکاری و جناحبندیهای سیاسی، افراد دلسوز و در عین حال دارای ویژگیهای پویایی، انگیزهبخشی، احیای امید در میان فرهنگیان، دارای کمترین حواشی و دارای تفکر راهبردی جهت حل مسائل تعلیم و تربیت انتخاب شود.
آنچه که در میان این شایستگیها مهم است، لزوم توجه به مبانی و گفتمانهای اصیل انقلاب اسلامی و پرداختن جدی به اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. سند تحول بنیادین که امروزه شالوده و بنیان هر فعالیت در آموزش و پرورش محسوب میشود نیاز به آن دارد که وزیری با داشتن نگاه کلینگر، سیستمی، همهجانبه و دارای روحیۀ همافزایی با بهکارگیری متخصصان و دلسوزان تحول بنیادین را اجرایی کند.
در این راستا برنامهمحوری و توجه به اولویتهای ضروری که بتواند تحول ایجاد کند، از مهمترین فعالیتها بهشمار میرود. همچنین دارا بودن ظرفیتهای متنوع که متناسب با مأموریت این دستگاه بزرگ باشد، و شناخت وی از جریانات درون آموزش و پرورش و تشخیص مسائل و محدودیت های وزارتخانه و اولویتبندی جهت حل این مسائل و مشکلات در دو سال فرصت باقیمانده تا پایان دولت از دیگر ویژگیهای وزیر پیشنهادی باید باشد.
جامعۀ اسلامی فرهنگیان با تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب و با درک شرایط موجود کشور و خصوصاً وزارت آموزش و پرورش، امید دارد با انتخاب وزیری مقتدر، آگاه و هوشمند، روند پویایی، تحول و سرزندگی در میان دانشآموزان و فرهنگیان آغاز تا اقدامات لازم برای پیگیری آرمانهای بزرگ انقلاب اسلامی و اجراییسازی بیانیه گام دوم انقلاب و نیز تحول بنیادین آموزش و پرورش فراهم شود.
منبع : فارس