ابلاغ راهبردهای "تقویت سلامت و آرامش اجتماعی"-راهبرد معاصر
جزییات غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان متوسطه بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز می‌شود راز خشک شدن ۷۰ درصدی دریای مدیترانه! انتقاد پلیس از خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی: قرار بود برق چراغ‌های ۳۰ تقاطع قطع نشود، اما خبری نشد وضعیت آب و هوا، امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ / آغاز بارش‌ها از دوشنبه با ورود سامانه جدید تاریخ برگزاری کنکور مشخص شد: نوبت اول؛ ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت، نوبت دوم؛ ۵ و ۶ تیر وزیر علوم: در این چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده‌اند؛ این عدد نگران کننده‌ای است کشف محموله‌های بزرگ موادمخدر صنعتی در مرز‌های ایران و افغانستان پرونده سهمیه‌های کنکور در مسیر اصلاح/ اختصاص سهمیه به مدارس دولتی و دهک‌های پایین پلیس راه: آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد | جاده چالوس همچنان بسته است هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد متلاشی شدن باند ۶ نفره گروگان‌گیر / رهایی گروگان اتفاق هولناک در بیمارستان؛ به جای پای راست، پای چپ را قطع کردند سرپرست پلیس راه مازندران: مسدودیت کندوان تا روز شنبه ادامه دارد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران

ابلاغ راهبردهای "تقویت سلامت و آرامش اجتماعی"

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده مصوب این شورا درباره «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» ابلاغ کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 November 28
کد خبر: ۱۶۱۲۱۹

به گزارش راهبرد معاصر، ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» به شرح ذیل است:

 

ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه 870 مورخ 1401/07/17 شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد اعضای شورای عالی و دستگاه‌­های ذی­ربط؛ به شرح ذیل به تصویب رسیده است؛ جهت اجرا ابلاغ می­‌گردد:

 

مسأله اول 
ضعف دانش رسانه‌ای و فضای مجازی و در اولویت نبودن امور تربیتی دانش آموزان

 

دستگاه محوری وزارت آموزش‌وپرورش، دستگاه‌­های مختلف و مؤسسات غیردولتی

 

راهبردها
1- ارتقاء جایگاه نظام تربیتی در نظام آموزش‌وپرورش و توجه به بُعد تربیت دینی و ملی دانش­ آموزان و فراهم کردن امکان حضور و بازدید دانش­ آموزان از فضاها و محیط‌­های علمی، فرهنگی، صنعتی و آثار تمدنی کشور و استفاده از امکانات فرهنگی و خدماتی دستگاه­‌های مختلف، مراکز و مؤسسات غیردولتی

 

2- پرهیز از تقابل اسلامیت و ایرانی بودن، رعایت تعادل در بزرگداشت مناسبت‌ها و مراسم دینی و ملی، معرفی تمدن و حکمرانی درخشان چند هزاره ساله ایران، تبیین خدمات متقابل ایران و اسلام از سوی استادان متخصص در حوزه تاریخ و تمدن ایران و اسلام

 

3- توانمندسازی و تقویت سواد رسانه‌­ای و سواد مجازی، تعامل مؤثر و نقد و نظر میان عوامل مدرسه، دانش آموزان، معلمان، کارکنان و خانواده‌های آن‌ها برای تقویت هوشیاری اجتماعی نسبت به توطئه و استفاده ابزاری از دانش آموزان

 

4- پاسخگویی به سؤالات دانش­ آموزان و توانمندسازی اولیاء با برگزاری کارگاه­‌های کاربردی و نشست­‌های هم‌اندیشی

 

5- اصلاح و بهبود نظام جذب دانشجو - معلم متناسب با اهداف نظام تربیتی و آموزشی

 

6- حمایت و پشتیبانی از شأن و منزلت معلمان و اجرای دقیق نظام رتبه‌بندی

 

مسأله دوم
 ضعف فضای گفت‌وگو و کم‌توجهی به دانشجویان خصوصاً مسائل مرتبط با اشتغال

 

راهبردها
1- تأمین شرایط مناسب جهت تقویت احساس محترم بودن و برگزاری جلسات گفت‌وگو با دانشجویان برای مدیریت بهتر دانشگاه‌­ها و دانشکده‌­ها

 

2- تمهید شرایط و تقویت و توسعه فعالیت­‌های سیاسی و اجتماعی تشکل‌­های دانشجویی برای بیان اعتراضات و دغدغه‌­های دانشجویان و احیاء فضای گفت‌وگویی و اقناعی با رعایت قوانین و مقررات کشور در دانشگاه­‌ها

 

3- برنامه­‌ریزی جدی برای کمک به دانشجویان نسبت به اشتغال، ادامه تحصیل و همکاری داوطلبانه با دانشگاه­‌ها و سایر نهادهای علمی و کسب‌وکارها از طریق دستگاه­‌های ذی­ربط

 

4- حمایت از ایجاد خانه گفت‌وگوی دانشجویی و حمایت از کرسی­‌های آزاداندیشی با استفاده از ظرفیت اساتید متعهد و تشکل­‌های دانشجویی در جهت تقویت جهاد تبیین در فضای دانشگاهی

 

5- جهت­‌دهی بودجه‌های مسئولیت اجتماعی سازمان‌های دولتی، شرکت‌­های دولتی و خصوصی به فعالیت­‌های فرهنگی و اجتماعی با سازوکار تشویقی برای جذب دانشجویان

 

6- طراحی و اجرای بسته فعالیت­‌های فوق‌برنامه جذاب و مؤثر جهت گذران اوقات فراغت دانشجویان و کارکنان

 

7- طراحی، تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر نظام سنجش و انگیزش فعالیت­های فرهنگی در دانشگاه­‌ها

 

8- تمهید بازدید دانشجویان و اساتید از آثار هویتی و افتخارات و پیشرفت‌­های کشور در راستای تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی

 

مسأله سوم
تضعیف نشاط، اعتماد و تعلق ملی و حس عضویت اجتماعی و القاء ناامیدی به‌ویژه در نسل جوان

 

راهبردها
1- تقویت نگاه ملی و شعار ایران برای همه ایرانیان و همه اقوام ایرانی و تأکید بر حساسیت ملی نسبت به تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران و تأمین امنیت و سلامت اجتماعی

 

2- رعایت تعادل در درج مناسبت­‌ها و مراسم و جشن­‌های ملی و دینی در تقویم رسمی کشور

 

3- تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی از طریق تبیین دستاوردهای کشور و تقویت پاسخگویی نهادهای رسمی به مردم و اصلاح ذهنیت و شفاف‌سازی و پرهیز از بزرگ نمایی فساد در کشور

 

4- تقویت زمینه­‌های افزایش امید و نشاط اجتماعی و به رسمیت شناختن اندیشه و مطالبات جوانان با سعه‌صدر

 

5- حمایت از ایجاد سکوهای پرجاذبه و قابل رقابت با رسانه­‌های اجتماعی معروف جهان با عملکردی کارآمد و کاربرپسند، حداقل در دو ظرفیت رسانه‌ ای ارتباطی تبادل پیام (پیام‌رسان‌ها) و رسانه‌های چندمنظوره و چندرسانه‌ای شبکه اجتماعی

 

6-تدوین و پیشنهاد سیاست­‌ها و آئین‌نامه‌­های لازم برای تقویت یکپارچگی حکمرانی در حوزه فرهنگ

 

7- جهش اساسی در تأمین و تولید محتوای تصویری برای کودک و نوجوان در قالب‌های پویانمایی، سریال، مستند و برنامه ترکیبی از سوی بخش غیردولتی

 

8- تقویت همبستگی ملی در پهنه کشور از طریق کمک به برگزاری جشن‌های عمومی در مناسبت‌های ملی، مردمی، بدون مباشرت مستقیم نهادهای دولتی و حاکمیتی از طریق اصناف و نهادهای مردمی

 

9-تأمین سبد محصولات فرهنگ و رسانه حوزه نوجوان از طریق اختصاص 20 درصد از سهم کل تولیدات سالانه کشور به این محدوده سنی

 

10- تغییر ساختار قانونی و مأموریتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جهت ایفاء نقش محوری در ساماندهی بازار و صنعت سرگرمی با بهره­‌گیری از ظرفیت‌ تشکل‌های مردمی از طریق بازتعریف ساختار بنیاد و تشکیل بنیاد سرگرمی‌های تعاملی یا بنیاد سرگرمی‌های زندگی دیجیتال 

 

مسأله چهارم
 ضعف در روایت‌سازی و بازسازی مرجعیت رسانه‌­ای و اجتماعی

 

راهبردها
1- پذیرش تغییر الگوواره رسانه‌­ای و دوری از محافظه‌کاری و اتخاذ صراحت لهجه و رعایت قید زمان و اهمیت نشر خبر منطبق با واقع و اول در روایت‌سازی از مسئولان مربوطه و تمهید شرایط برای گفت‌وگوهای نقادانه

 

2- یکپارچه‌سازی در سرخط­‌های مهم و راهبردی پیام از طریق رسانه ملی و همراهی روابط عمومی همه دستگاه­‌ها و فضاهای رسانه‌­ای اجتماعی رسمی

 

3- پشتیبانی از روایت معیار با استفاده از ابزارهای فناورانه و فناوری­‌های نرم و خلاق برای انتشار و حمایت از روایت معیار با بهره­‌گیری از ظرفیت بسیجیان، فعالان جبهه انقلاب و بهره­‌مندی از ظرفیت‌های طلاب

 

4- تقویت سواد مجازی در راستای شکل‌­گیری سواد تحلیلی و تمهید شاخص‌­های متقن علمی برای تشخیص اخبار منطبق با واقع

 

مسأله پنجم
ضعف در تمهید بستر رسمی برای بیان اعتراضات و کم‌توجهی به طرح مسائل و مطالبات اجتماعی

 

راهبردها
1- تمهید شرایط مناسب برای اعتراض مدنی در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت قوانین و مقررات کشور

 

2- کمک به شکل­‌گیری گفت‌وگوهای ملی و تقویت حوزۀ عمومی بحث و گفت‌وگو در باب موضوعات و مسائل مختلف در راستای آزاداندیشی، وفاق و انسجام اجتماعی از طریق شهرداری‌های کشور

 

مسأله ششم 
غفلت از اولویت و فوریت مسائل فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و سبک زندگی در ارکان حاکمیت

 

راهبردها
 1-افزایش معنادار و مؤثر سهم فرهنگ در برنامه­‌های توسعه و قانون بودجه‌­های سالانه کشور و تخصیص آنها با تأکید بر بودجه­‌های برنامه‌­ای و استفاده از ظرفیت‌­های غیردولتی با نظارت دقیق دولت

 

2-تعیین سرفصل بودجه‌­ای مناسب و اختصاص 5 درصد از اعتبارت دانشگاه‌­ها برای امور فرهنگ در قالب ردیف ویژه و الزام دانشگاه­‌ها به مصرف آن صرفاً در امور برنامه‌­ای فرهنگ

 

تبصره 1: دستگاه­‌های محوری در اجرای راهبردهای فوق‌الذکر از ظرفیت سایر دستگاه­‌های ذی­ربط و گروه‌­ها و تشکل­‌های مردمی استفاده می­‌کنند.

 

تبصره 2: نظارت بر اجرای احکام این ماده واحده بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دستگاه­‌های محوری مجری راهبردهای فوق‌الذکر؛ موظف‌اند طی مهلت 2 ماه از تاریخ ابلاغ و به‌طور منظم؛ به‌استثنای راهبردهای مسأله 6 که در زمان مقتضی اعلام می­‌گردد، گزارش اجرا و پیشرفت کار را به دبیرخانه ارائه نمایند.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

 این مصوبه به نهادهای مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، دانشگاه آزاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌­ها، سازمان صداوسیما، سازمان برنامه‌وبودجه، مرکز ملی فضای مجازی، سایر دستگاه‌­ها و نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی ذی‌ربط (حسب ابلاغ) ابلاغ شده است./ تسنیم

ارسال نظر