خنثی سازی تحریم ها از رهگذر توسعه روابط با قاره آفریقا-راهبرد معاصر
جعفر قنادباشی، کارشناس ارشد مسائل آفریقا در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

خنثی سازی تحریم ها از رهگذر توسعه روابط با قاره آفریقا

جعفر قنادباشی، کارشناس ارشد مسائل آفریقا با بیان اینکه بسیاری از کشورهای آفریقایی ثروتمند، دارای درآمدهای ارزی بسیار خوب و صادرکننده نفت و محصولات معدنی هستند، گفت: مبنای سیاست خارجی دولت گسترش روابط اقتصادی است، بنابراین در ارتباط با آفریقا می‌توان برخی نیازهای خود را رفع کرد تا زمینه‌های خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا فراهم شود.
جعفر قنادباشی؛ کارشناس ارشد مسائل آفریقا
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 28
کد خبر: ۱۸۱۰۴۷

ظرفیت مهم قاره سیاه برای توسعه روابط اقتصادی با ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه گفت: آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیمه نخست سال جاری به چند کشور آفریقایی سفر خواهد کرد. همچنین از رؤسای جمهور چند کشور آفریقایی دعوت شده است به تهران سفر کنند که در حال برنامه‌ریزی و نهایی کردن زمان این سفرها هستیم.


پیش بینی می‌شود سطح روابط تجاری ایران با آفریقا در سال جاری به بیش از 2 میلیارد دلار افزایش یابد.


جعفر قنادباشی، کارشناس ارشد مسائل آفریقا درباره رهاورد سفر آینده آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به برخی کشورهای آفریقایی به «راهبرد معاصر» گفت: سفرهایی که قرار است رئیس جمهور کشورمان در نیمه نخست سال جاری به کشورهای مختلف آفریقایی انجام دهد را می توان ازجمله سفرهای راهبردی دانست که به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی کمک می کند.

دولت سیزدهم در نخستین مرحله از تعامل با کشورهای مختلف تلاش کرد علاوه بر برقراری روابط با همسایگان، به تثبیت روابط خود بپردازد


وی افزود: با توجه به اینکه دولت سیزدهم بنیان سیاست خارجی خود را بر گسترش روابط با کشورهای مختلف ازجمله کشورهای همسایه و مسلمان گذاشته است، سفر آیت الله رئیسی به کشورهای آفریقایی تثبیت کننده این سیاست بسیار مطلوب دولت است.

 


کارشناس ارشد مسائل آفریقا عنوان کرد: دولت سیزدهم در نخستین مرحله از تعامل با کشورهای مختلف تلاش کرد علاوه بر برقراری روابط با همسایگان، به تثبیت روابط خود بپردازد، بنابراین به نظر می آید در گام دوم دولت به دنبال آن است روابطش را با دنیا در حوزه های وسیع تری اعم از سیاست خارجی یا اقتصادی گسترش دهد.


قنادباشی گفت: با توجه به اینکه نیمی از کشورهای آفریقایی مسلمان هستند و نیم دیگر در بیش از چهار دهه گذشته روابط قابل قبول و نسبتاً خوبی با ایران داشته اند، انتظار می رود تلاش های حوزه سیاست خارجی دولت به بار بنشیند و دستگاه دیپلماسی در تعامل با کشورهای مسلمان و غیرمسلمان آفریقایی دستاوردهای زیادی داشته باشد.


کارشناس ارشد مسائل آفریقا تصریح کرد: وزارت امور خارجه درصدد است ارتباط با کشورهای آفریقایی که در دهه های گذشته به اوج رسید، اما به دلایل اهمال کاری دولت قبل به سطح بسیار پایینی تنزل یافت، دوباره بهبود یابد؛ به همین دلیل روابط با همه کشورهای آفریقایی در صدر برنامه های دستگاه دیپلماسی قرار گرفته است و به نظر می آید دولت برای تحقق این موضوع عزمی جدی دارد.


وی تأکید کرد: دولت قصد دارد سیاست دولت گذشته را که ناظر به ارتباط با کشورهای غربی به صورت محض بود، کنار بگذارد و با همه کشورهای جهان رابطه برقرار کند؛ شاید در این مرحله کشورهای آفریقایی مناسب ترین گزینه برای ارتباط باشند، زیرا همه کشورهای آفریقایی عضو جنبش‌ عدم تعهد هستند، تعهدی به قدرت های جهانی ندارند و قابلیت های بسیار زیادی برای روابط متقابل اقتصادی دارند.


قنادباشی گفت: مبنای سیاست خارجی دولت گسترش روابط اقتصادی است، بنابراین در ارتباط با آفریقا می توان برخی نیازهای خود را رفع کرد و به طور متقابل وارد همکاری های تجاری شد تا زمینه های خنثی سازی تحریم های آمریکا فراهم شود.

روابط با همه کشورهای آفریقایی در صدر برنامه های دستگاه دیپلماسی قرار گرفته است و به نظر می آید دولت برای تحقق این موضوع عزمی جدی دارد


کارشناس ارشد مسائل آفریقا عنوان کرد: امروزه بسیاری از کشورهای آفریقایی خواستار روابط با ایران هستند و قابلیت زیادی در عرصه تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز ما و پذیرش کالاهای صادراتی ایران دارند. توانمندی های قابل توجه نخبگان، فارغ التحصیلان، مهندسان و نیروی کار ایرانی در انتقال خدمات فنی مهندسی، صادرات و انتقال فناوری به آفریقا درآمد سرشاری نصیب کشور خواهد کرد.


قنادباشی درباره وضعیت اقتصادی کشورهای آفریقایی گفت: با وجود تبلیغات منفی انجام شده درباره کشورهای آفریقایی، بسیاری از این کشورها ثروتمند و دارای درآمدهای ارزی بسیار خوبی هستند. برخی کشورهای آفریقایی صادرکننده نفت، محصولات جنگلی و معدنی هستند که از نظر اقتصادی می توانند مشتریان بسیار خوبی برای کالای ایرانی باشند.


وی توضیح داد: به دلیل جایگاه بسیار خوب ایران در منطقه غرب آسیا و منابع بسیار خوبی که ایران از نظر سوخت های فسیلی و قابلیت های تکنولوژیک دارد، تجارت با ایران برای آفریقا سودآور خواهد بود. بی تردید کشورهای آفریقایی از روابط اقتصادی و طرح‌های مشترک سودآور برای دو کشور استقبال می کنند، به ویژه کشت های فراسرزمینی، کشت های مشترک و فعالیت های کشاورزی که با سرمایه گذاری مشترک در آفریقا انجام می شود تا به تأمین مواد غذایی دو طرف بیانجامد.


قنادباشی گفت: با توجه به اینکه آفریقا قاره ای محصور در دو اقیانوس است، از نظر ماهیگیری جایگاه ویژه ای دارد، لذاهمکاری در عرصه بهره برداری از آبزیان و محصولات دریایی می تواند به حفظ منافع دو طرف بیانجامد.


وی درباره رهاورد سفر آتی رئیس جمهور کشورمان به کشورهای آفریقایی عنوان کرد: سفر آیت الله رئیسی به قاره آفریقا آغازگر مرحله تازه ای از روابط با کشورهای آفریقایی است که سنگ بنای جدید توسعه تبادلات خارجی ایران را با قاره آفریقا می گذارد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده