پزشکیان اوایل اردیبهشت به هرمزگان می‌رود خطیب نماز جمعه تهران: مذاکره مستقیم با آمریکا در شأن ایران نیست وزیر اطلاعات: علائم جدی برای حمله نظامی وجود ندارد؛ در سال جاری، آرامش پیش‌بینی می‌شود عارف: مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با روندی منطقی انجام می‌شود فرماندار تهران: ذخایر سد‌های تامین کننده آب، در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته‌ است وزیر دادگستری: لحن تهدید در نامه آمریکا کم شده بود/ انجام مذاکره تصمیم نظام است حضرتی: تدبیر رهبری و حضور پزشکیان جنگ را از کشور دور کرد سردار اوصانلو: به هر تعرضی پاسخی پشیمان‌کننده می‌دهیم سرلشکر سلامی: شهید صیاد شیرازی به‌عنوان یک فرمانده الگو برای تمامی فرماندهان در نیرو‌های مسلح شناخته می‌شد فرمانده ارتش: پیش از پیروزی انقلاب، دارای برخی توانایی‌ها بودیم، اما بزرگ‌ترین اشکال آن وابستگی به خارج بود وزیر اطلاعات: آرایش نظامی منطقه نشانگر اقتدار نیرو‌های مسلح ایران است دریادار ایرانی: دشمن متجاوز را در دریا‌ها غرق خواهیم کرد‌ آرای محکومیت دیوان محاسبات برای ۴۶۲ نفر پزشکیان: هرکس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی می‌گیرد حتما رانت می‌گیرد / افراد مرفه بیشتر از یارانه‌ها استفاده می‌کنند قاآنی خطاب به دشمنان: جنایت‌های شما هرگز فراموش نمی‌شود

دلیل مخالفت مجمع تشخیص با بخش‌هایی از طرح شفافیت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تشریح دلیل مخالفت اعضای مجمع تشخیص با بخش‌هایی از طرح شفافیت قوای سه‌گانه پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 05
کد خبر: ۱۸۷۷۵۳

به گزارش راهبرد معاصر، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون طرح شفافیت قوای سه‌گانه، گفت: طبق قانون اساسی تمامی قوانین مجمع تشخیص مصلحت نظام بایستی توسط خود مجمع تدوین و به تایید شخص رهبری برسد لذا طبق قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی نمی تواند برای مجمع تشخیص قانون وضع کند و این خلاف قانون اساسی است.

 

وی افزود: به همین دلیل بحث مربوط به شفاف سازی آرا و مذاکرات مجمع تشخیص و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی همانطور که شورای نگهبان تشخیص داده است خلاف قانون اساسی است.

 

مصباحی مقدم یادآور شد: همانطور که قانون اساسی تصریح کرده است که مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و شفافیت مذاکرات مجلس را تایید کرده، همان قانون اساسی وضع قانون برای مجمع را توسط مجلس خلاف دانسته است و جالب آن است که مجلس مذاکرات خود درباره مسائل حوزه انتخابیه را محرمانه تلقی کرده است در صورتی که اتفاقاً در این حوزه باید شفافیت حاکم شود و این نیز از نکات قابل توجه طرح مجلس است.

 

وی تاکید کرد: اعضای مجمع تشخیص اصلاً مصلحت نظام هیچگونه نگرانی نسبت به شفاف شدن مذاکرات خودشان ندارند اما مجلس حق وضع قانون برای مجمع را ندارد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح روند ابلاغ و اجرای طرح شفافیت قوای سه گانه اظهار کرد: آنچه که مجلس شورای اسلامی به عنوان مصلحت بر آن اصرار می ورزد و شورای نگهبان با آن را خلاف شرع و یا قانون اساسی تشخیص می‌دهد به مجمع ارسال می شود و مجمع یا باید نظر مجلس را تایید کند و یا نمی پذیرد اگر پذیرفت آنچه که مجلس مصوب کرده است از باب رعایت مصلحت نظام نهایی شده اما اگر نپذیرفت، آنجایی از مصوبه مجلس که مخالف با شرع یا قانون اساسی بوده است متوقف می شود. بنابراین مجلس باید قسمتهایی را که چنین وضعیتی داشته اصلاح کند و قانون را از طریق رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور ابلاغ کند. لذا بقیه روند نهایی شدن طرح شفافیت قوای سه‌گانه با مجلس شورای اسلامی است./ فارس

ارسال نظر