نشریه صهیونیست: عملیات جنین نمایشی و در حد یک مسکّن بود-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

نشریه صهیونیست: عملیات جنین نمایشی و در حد یک مسکّن بود

روزنامه یدیعوت آحارانوت امروز در تحلیل عملیات جنین، آن را یک اقدام نمایشی و در حد یک مسکن برای بیماری لاعلاج توصیف کرد و نوشت که هیچ آدم عاقلی باور نمی‌کند که این عملیات موجب از بین رفتن مقاومت در اردوگاه جنین شده باشد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 05
کد خبر: ۱۹۲۸۹۶

به گزارش راهبرد معاصر، تجاوز همه‌جانبه زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به جنین که از بامداد دوشنبه (۳ جولای) آغاز شده بود، در ساعات پایانی شب گذشته (سه‌شنبه، ۴ جولای) به پایان رسید و رژیم صهیونیستی که با هدف اعلامی ازبین بردن مقر فرماندهی گروه‌های مقاومت فلسطینی و تخریب کارگاه‌های تولید موشک و سلاح در اردوگاه جنین، وارد نبرد با نیروهای مقاومت شده بود، شب گذشته از این منطقه عقب‌نشینی کرد.

 

روزنامه «یدیعوت آحارانوت»، امروز (چهارشنبه، ۵ جولای)، در تحلیل دستاوردهای تجاوز همه‌جانبه به جنین نوشتند: این عملیات نظامی، به تغییر راهبردی در جنین منجر نخواهد شد و در حد یک نمایش بود و چیزی فراتر از یک "قرص مسکن" برای شهرک‌نشینان نبود. مسکن برای بیماری که همه از درمانش ناامید شده‌اند».

 

به نوشته این روزنامه، نتانیاهو کنترل امور را از دست داده و صرفا به دنبال خودنمایی است. حتی خود نتانیاهو نیز سخنانی را که در مورد تغییر معادله در جنین بر زبان آورد، باور ندارد.

 

یدیعوت در ادامه نوشت: «فلسطینی‌ها به اردوگاه بازخواهند گشت و عملیات‌ خود را از سر خواهند گرفت. فلسطینی‌ها دریافته‌اند، چیزی را که اسرائیل درک نکرده و آن این است که این عملیات با عملیات "السور الواقی ۲" بسیار فاصله داشت».

 

عملیات «السور الواقی» عنوان یک عملیات نظامی گسترده رژیم صهیونیستی بود که اواسط ۲۰۰۲ به بهانه نابودی انتفاضه دوم فلسطینیان در کرانه باختری اجرا شد و طی آن صدها فلسطینی شهید شدند. حال در پی تقویت توانمندی‌های مقاومت در کرانه باختری و اردوگاه جنین، «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت قومی کابینه نتانیاهو بر ضرورت انجام عملیات السور الواقی 2 تاکید دارد.

 

یدیعوت آحارانوت در ادامه تصریح کرد: تهدید اصلی اسرائیل، در فقدان اعتماد است که در هر کاری که دولت ادعا می‌کند انجام می‌دهد و اهدافش را اعلام می‌کند، نهادینه شده است».

 

این روزنامه در ادامه ضمن انتقاد شدید از عملکرد کابینه نتانیاهو نوشت: «هیچ فرد عاقلی در ارتش و شاباک و در محافل راستگرایان ابله نیست که بگوید، این عملیات باعث از بین رفتن عملیات مقاومت فلسطین در اردوگاه جنین، نابلس، بیت المقدس و تمام مناطق اشغالی خواهد شد».

 

روز گذشته نیز روزنامه صهیونیستی هاآرتص،ضمن هشدار درباره عواقب تجاوز به جنین برای تل آویو نوشت: «عملیات کنونی در جنین و تصاویر منتشر شده از وضعیت آن نشان می‌دهد که نسل فلسطینی جدیدی پرورش خواهد یافت که افقی جز مقاومت برای خود متصور نخواهد بود».

 

نویسنده در ادامه با اشاره به این‌که پس از پایان تجاوز به جنین چه خواهد شد، نوشت: «نسل کنونی جنین، نسلی است که نبرد سال ۲۰۰۲ را تجربه نکرده و شاید تنها در جریان آن متولد شده است. این نسل در سایه ادامه عملیات اسرائیل در حالت ناامیدی و خشم به سر می‌برد. شاید نزد افکار عمومی اسرائیل، این امر، تصویری از پیروزی باشد، اما واقعیت این است که اقداماتی از این دست، مقدمه دورهای بیشتری از جنگ و خونریزی خواهد بود».

 

هاآرتص در خاتمه هشدار داد: «اسرائیل ممکن است بتواند [در مرحله کنونی] نوعی آرامش محدود را به ارمغان بیاورد، اما تصاویر جنین نشان می‌دهد که بستر مساعد دیگری برای رشد یک نسل جدید که افقی جز مقاومت و انتقام برای خود متصور نیست، ایجاد شده است»./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده