شناورهای غول پیکر ارتش ایران در قاره آمریکا-راهبرد معاصر
عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور از سمت خود کنار رفت؟ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا مشخص شدند جمعی از مداحان اهل بیت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند علم‌الهدی: اول باید دین مردم را مدیریت کنیم و بعد دنیای آنان را پیام توئیتری پزشکیان به السیسی خطیب نماز جمعه تهران: بسترسازان نابودی زیرساخت‌های سوریه پاسخگوی امت اسلامی باشند الحاق شناور‌های بسیار پیچیده و تسلیحات ویژه به نیروی دریایی ارتش فرمانده سپاه خراسان‌جنوبی: آخرین نفری که خط مقدم نبرد با تکفیری‌ها در سوریه را ترک کرد یک پاسدار بود /برای ارتش سوریه جهاد معنایی نداشت ادای احترام فرمانده کل سپاه پاسداران به مقام شهید سلیمانی لاریجانی: یکی از راهبرد‌های دشمن این است که القاء کند همه خسته هستند و نباید به مردم کاری داشت ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی تا بهمن‌ماه تغییر کرد+ جزئیات نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند وزرای کار و دادگستری وارد شیراز شدند عملیات مشترک مرزبانان ایران و عراق در مقابله با سلاح‌های غیرمجاز

شناورهای غول پیکر ارتش ایران در قاره آمریکا

ناوگروه اعزامی ارتش، اوایل سال آینده به ماموریت اقیانوس اطلس اعزام می‌شود و مدت زمان در نظر گرفته شده برای آن نیز 5 ماه است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 05
کد خبر: ۲۰۰۹
به گزارش راهبرد معاصر ؛بنا بر اعلام فرماندهان نیروی دریایی ارتش، یکی از ناوگروه‌های این نیرو بزودی راهی اقیانوس اطلس می‌شود.

این درحالیست که طرح برنامه این سفر به تایید سلسله مراتب رسیده و امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در آذرماه سال جاری گفت: «حضرت آقا فرمودند نیروی دریایی هر زمان برای دریانوردی اقیانوسی آمادگی لازم را داشت این اقدام را انجام دهد.»

برنامه اعزام یک ناوگروه به اقیانوس اطلس از چند سال قبل در دستور کار نداجا قرار داشته و به نظر می‌رسد اکنون همه الزامات برای انجام این ماموریت فراهم شده است.



اقیانوس اطلس به صورت شمال به جنوب در میان سه قاره اروپا، آفریقا و آمریکا قرار دارد

نیروی دریایی ارتش از سال 1387 با هدف اولیه مقابله با پدیده دزدی دریایی در منطقه خلیج عدن اقدام به اعزام ناوگروه‌های متعدد کرده و تاکنون 59 ناوگروه به ماموریت های طولانی مدت رفته اند که عمده این اعزام ها به همین منطقه خلیج عدن بوده است.

البته برخی ناوگروه‌ها نیز به مناطق دیگر نظیر جنوب شرق آسیا، جنوب افریقا، دریای مدیترانه و اقیانوس آرام و دریای چین رفته اند.

روال کار بر این است که حداقل دو یگان شناوری به این ماموریت ها اعزام شده و بعضا در بنادر برخی کشورهای خارجی نیز حضور می‌یابند.

در این میان گاها یگان‌های پروازی (بالگرد) نیز با برخی شناورهایی که قابلیت حمل دارند اعزام شده و در برخی موارد معدود، گان‌های زیرسطحی (زیردریایی) نیز به همراه آنها اعزام می‌شوند.

* کدام شناورهای ایرانی به سواحل آمریکای لاتین می روند؟

طبق آنچه تاکنون از سوی فرماندهان و مسئولان مربوطه اعلام شده، حضور دو یگان شناوری در ماموریت آتی اطلس حضور خواهند داشت که عبارتند از «ناو لجستیک خارک» و «ناوشکن سهند» ازجمله آنها هستند.

ناو خارک با 33هزار تن وزن، بزرگترین ناو لجستیک غرب آسیاست که در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در بسیاری از سامانه های مهم رانشی و ناوبری آن ایجاد شده است.


«خارک» در ماموریت ناوگروه‌های نداجا در اقیانوس آرام نیز حاضر بود

ازجمله این تغییرات، تعویض و نوسازی دیگ بخار شناور و اجزای مرتبط با آن است.

بین 3 تا 5 سال زمان صرف این تغییرات شده و ناو خارک در خرداد ماه سال جاری نیز همراه با ناوگروه 54 نداجا راهی ماموریت خلیج عدن شد.


شناور دیگری که در ماموریت اقیانوس اطلس حاضر خواهد بود، ناوشکن سهند است که اخیرا به ناوگان نیروی دریایی ارتش در جنوب اضافه شده است.

شناورهای غول پیکر ارتش ایران در قاره آمریکا


این ناوشکن با طول 97 متر، جدیدترین ساخته کارخانجات نداجا از پروژه موج است که نسبت به نمونه های قبلی این پروژه یعنی جماران و دماوند از پیشرفت های بیشتری برخوردار است که برای نمونه می تواند به تغییر در سازه این ناو و برخورداری آن از سیستم رانش جدید اشاره کرد.


اعزام این ناوشکن به ماموریتب ا این مختصات، درحالیکه تنها حدود یک ماه از عملیاتی شدن آن می‌گذرد، نشانه ای از اطمینان فرماندهان به این شناور است.

از آنجایی که هم ناو خارک و هم ناو سهند قابلیت حمل انواع بالگردها را نیز دارند، هنوز اعلام نشده که در این ماموریت از یگان های پروازی نیز استفاده خواهد شد یا خیر.

* ناوگروه ارتش از کدام مسیر به اطلس می‌رود؟

ناوگروه اعزامی نداجا برای رفتن به اقیانوس اطلس و پهلوگیری در یکی از کشورهای آمریکای لاتین (احتمالا ونزوئلا) دو مسیر را پیش رو دارد.

مسیر اول مدیترانه است که در این صورت ناوگروه اعزامی می‌بایست از اقیانوس هند، خلیج عدن، دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه و تنگه جبل الطارق عبور کرده و وارد اقیانوس اطلس شود.

در صورت انتخاب این مسیر، این ماموریت از لحاظ سیاسی نیز پیام های متعددی خواهد داشت چراکه می بایست از کانال سوئز که در اختیار کشور مصر قرار دارد عبور کند

ناوگروه‌های نداجا پیش از این نیز دو مرتبه تا نیمی از این مسیر را رفته و وارد دریای مدیترانه شده اند.

شناورهای غول پیکر ارتش ایران در قاره آمریکا

ناو خارک اولین بار در بهمن سال 89 به همراه ناوشکن الوند از کانال سوئز عبور کرد و وارد دریای مدیترانه شد

مسیر دوم جنوب آفریقاست که در صورت انتخاب آن، شناورهای اعزامی باید از اقیانوس هند به سمت جنوب افریقا رفته و با عبور از دماغه امید نیک وارد اقیانوس اطلس شوند.

شناورهای غول پیکر ارتش ایران در قاره آمریکا

طبق آنچه تاکنون از زبان برخی فرماندهان نیروی دریایی ارتش گفته شده، به نظر می‌رسد گزینه اول یعنی دریای مدیترانه، در اولویت باشد.

ناوگروه اعزامی ارتش، اوایل سال آینده به ماموریت اقیانوس اطلس اعزام می‌شود و مدت زمان در نظر گرفته شده برای آن نیز 5 ماه است که در صورت اجرا، طولانی‌ترین ماموریت ناوگروه‌های اعزامی نداجا خواهد بود در طول این 10 سال خواهد بود.
ارسال نظر