سایه شوم قانون منع حمل اسلحه بر سر جامعه آمریکا-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

سایه شوم قانون منع حمل اسلحه بر سر جامعه آمریکا

در پی تیر اندازی اخیر در یک دبیرستان آمریکایی،‌ افکار عمومی یک بار دیگر با موضوع شکاف امنیتی در جامعه آمریکایی رو به رو شد و موضوع حمل اسلحه در صدر اخبار قرار گرفت.
مجید حسین‌خانی
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 18
کد خبر: ۲۰۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ تنها یک روز از تیراندازی در یک دبیرستان ایالت فلوریدا نگذشته بود که ترامپ در سخنرانی خود به این موضوع واکنش نشان داد و بدون هیچ اشاره ای به قوانین سرتاسر خشونت بار حمل اسلحه در آمریکا،‌ این حادثه را به مسائل روانی مرتبط کرد.

 

برای درک عمیق تر این موضوع که چرا باید در آمریکا،‌ مردم عادی به این سهولت به اسلحه گرم دسترسی داشته باشند باید به بررسی چند موضوع در جامعه آمریکا پرداخت:

 

عامل تاریخی

از آنجایی که یانکی ها از زمان حضورشان در سرزمین های قاره آمریکا همواره در میادین نبرد علیه بومیان منطقه و از سویی رقبای دیگر اروپایی بودند،‌پرواضح است که تاریخ سراسر خشونت باری در حافظه اجتماعی مردم این کشور شکل گرفته باشد. مردمی که همواره برای حفاظت از خود مجبور به تهیه اسلحه بوده اند و برخلاف سبک شهرداری در دیگر نقاط جهان که حاکمیت وظیفه تامین امنیت جانی مردم را بر عهده داشته است،‌ آمریکا از ابتدای پی ریزی سنگ بنای خود، این مهم را تا حدودی به عهده مردم واگذاشته بود. قوانین حمل اسلحه که در طول تاریخ 200ساله اخیر همواره دستخوش تغییر بوده است این نکته را در سبک زندگی مردم آمریکا نهادینه کرده است که اسلحه جزئی جدانشدنی از زندگی است و این مسئله را می توان در طراحی معماری خانه ها برای جاسازی اسلحه نیز مشاهده کرد.

 

عامل اقتصادی

با توجه به نکته بالا و خصوصا حضور نظامی آمریکا در جنگ های جهانی اول و دوم،‌ می توان دریافت که دلیل تکیه آمریکا به صنعت تسلیحات چیست. بزرگ ترین کارتل های سیاسی و اقتصادی آمریکا در اختیار صنایع نظامی آمریکاست و این موضوع تمامی زمینه های سیاسی،‌اقتصای و بین المللی آمریکا را تحت تاثیر خود قرار داده است. آمریکا بیشترین پایگاه های نظامی برون مرزی را در سرتاسر جهان دارد و همچنین بازار رو به گسترش جهانی برای امنیت،‌ عواملی هستند که قدرت صنایع نظامی آمریکا را در این کشور بسیار بیشتر کرده است. ظهور شرکت های خصوصی جنگی مانند بلک واتر نیز از نمونه های بارز صنعتی شدن مقوله نظامی در بازار جهانی است که وظیفه پیمانکاری جنگ را به عهده دارند. این بازار پرسود در کنار بازارهایی مانند مواد مخدر،‌ یکی از بزرگ ترین بازوان اقتصادی و تجاری آمریکا را تشکیل میدهد.

 

عامل رسانه ای

 افکار عمومی آمریکا حداقل در سده گذشته همواره زیر بمباران تهدیدنمایی آمریکایی ها از دشمنان بیرونی قرار داشته است. حضور در جنگ های جهانی و همچنین جنگ های افغانستان و عراق همواره با بهانه دشمنی بیرونی شکل گرفته است که معمولا تنها با گذر چندسال و روشن شدن وقایع،‌ پرده از مقاصد سیاسی آمریکا برداشته است. رسانه های آمریکا نیز چه در سطح خبررسانی و چه در سطح سرگرمی،‌مانند آنچه در هالیوود جاری است،‌ وجود تهدیدات بیشمار بیرونی را برای جامعه آمریکایی نهادینه کرده اند حال آنکه آمریکا به واسطه ویژگی های ژئوپلوتیکی حائز کمترین خطرات در جامعه جهانی بوده است.

 

عوامل روانی ذکر شده باعث شده تا آمریکایی ها در طول تاریخ،‌ نیاز به حمل اسلحه را در خود احساس کرده باشند. وجود بازار قدرتمند تسلیحات نظامی نیز این احساس نیاز را به خوبی پوشش داده به طوری که اکثر نوجوانان و جوانان این کشور نیز به اسلحه دسترسی دارند. به عبارتی اکوسیستم کامل عرضه و تقاضا برای اسلحه در کنار سودآوری کامل،‌ نظام آمریکا را از هر گونه تلاش موثری برای کاهش آن بر حذر داشته است. این موضوع که در سال های اخیر به بحرانی جدی تبدیل شده در سال اول ریاست جمهوری ترامپ چهره خشن تری به خود گرفت و 2 مورد از تیراندازی های بزرگ در تاریخ آمریکا در همین سال اتفاق افتاده است. اوج گیری رفتارهای نژادپرستانه که با سخنان ترامپ نیز شعله ورتر شده است باعث شده تا بحران حمل اسلحه مجددا به صدر اخبار آمریکا بازگردد. آنچه واضح است نفوذ قدرتمند صنعت تسلیحات در اقتصاد آمریکاست که اجازه تغییرات قانونی به نفع امنیت مردم را نخواهد داد، هرچند که اراده ای هم از سوی قانون گذاران و مقامات این کشور دیده نمی شود. در سال های 2000میلادی به بعد کمپین هایی برای تحویل داوطلبانه اسلحه در جامعه آمریکا شکل گرفت که با فرهنگ سازی هایی نیز از طریق رسانه همراه شد ولی توانایی مقابله با سیل روزافزون تقاضای خرید اسلحه را نداشته است. پیش بینی می شود با سخنان ملی گرایانه ترامپ، حوادثی از این قبیل رو به افزایش باشد و گسست امنیتی در جامعه آمرکیا را افزایش دهد.

 

 
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده