دولت باید پژوهشکده‌های ضدآمریکایی را به رسمیت بشناسد-راهبرد معاصر
«جمال یزدانی»، در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

دولت باید پژوهشکده‌های ضدآمریکایی را به رسمیت بشناسد

جمال یزدانی گفت: شکایت از هالیوود یکی از محورهای مهمی است که با توجه به تولیدات ضد ایرانی و تمسخر فرهنگ و تمدن ایرانی مانند فیلم 300 که چهره ای خشن و متوحش از ایرانی ها به نمایش گذاشته می شود نیازمند پیگیری است.
جمال یزدانی؛ پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 26
کد خبر: ۲۰۳۱۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ ابتدای سال 98 در کنار مرقد منور حضرت رضا(ع) بود که مقام معظم رهبری از مجلس شورای اسلامی گله کردند که در مقابل طرح های ضد ایرانی که در کنگره آمریکا هر روز دارد تصویب می شود شما چه کردید؟ شاید همین مطالبه رهبری موجب شد تا پژوهشکده شهید صدر با همکاری مجلس دست به پژوهش هایی در این رابطه بزند و طرح هایی که در کنگره آمریکا علیه ایران مصوب شده بود را یک به یک ترجمه و به بحث و بررسی بگذارند و در نهایت با طراحی 10 طرح در مرحله نخست و 10 طرح در مرحله بعدی گامی در جهت مقابله به مثلی با این اقدامات آمریکایی ها بردارند. طرح هایی که بحث اعلام وصولیشان این روزها در مجلس شورای اسلامی بر سر زبانها است و به مرحله بررسی و نقد رسیده است. راهبرد معاصر با «دکتر جمال یزدانی»، یکی از پژوهشگران این پژوهشکده که دکترای فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه باقرالعلوم قم هم دارد و از طراحان این طرح های ضد آمریکا محسوب می شود، به بحث و گفتگو پیرامون این طرح های ارائه شده نشسته است.


جناب یزدانی! طرحهای ضد آمریکایی که در مجلس مطرح شده است به چه منظور بوده؟ و از کجا و با چه هدفی طراحی شده است؟
رهبر انقلاب از مجلس شورای اسلامی گلایه کردند که در مقابل  جنگی که مدتهاست  ما با آمریکا داریم و اخیرا نزدیک به 300 طرح مختلف در کنگره آمریکا یا مطرح و یا تصویب شده شما چه کردید؟ یا بیکار بوده و یا کم کار بوده اید و چرا این کم کاری اتفاق افتاده است.

 

 پژوهشکده شهید صدر مرکزی با نام افول آمریکا دارد و مبتنی بر این دغدغه یکی از محورهای ما در مرکز افول آمریکا کار کردن روی همین گسل هایی است که در جامعه آمریکا وجود دارد که می توان علیه منافع آمریکا در ایران یا در منطقه و یا جایی که منافع آمریکا مطرح است طرحهایی طراحی کرد.


ما مجموعه کارهایی که در مجلس یا جاهای دیگر کار شده بود، بررسی کردیم اما عمدتا هم کم بود و هم نمادین بودند و به عبارتی کار جدی در این زمینه طراحی نشده بود که از جمله آن الزام دولت به گزارش هایی بود که باید مبتنی بر برنامه های آمریکا در منطقه چه به لحاظ  اقتصادی وچه  سیاسی و غیره ارائه می کرد.


از طرفی ما با فعالان حوزه آمریکا رایزنی کردیم اما مجلس در این راستا کار جدی انجام نداده بود و متاسفانه در جمع نخبگان و تشکلات سیاسی هم چنین دغدغه ای وجود نداشت و افراد زیادی هم از جمله بعضی از نمایندگان مجلس در مقابل این طرح گارد داشتند و صراحتا می گفتند آیا امکان پذیر است که طرحهایی علیه آمریکا طراحی کنیم؟! 


با این حال رایزنی با مجموعه های مختلف جهت ایده پردازی در این زمینه را شروع کردیم و از بچه های مستند ساز و از هنرمندان و از اساتید دانشگاه در حوزه های علوم سیاسی  و روابط بین الملل و جامعه شناسی و مدیریت روابط بین الملل و  با دوستانی که این زمینه دغدغه داشتند و یا اطلاعاتی در مورد آمریکا داشتند رایزنی کردیم و در مرحله بعد هم به سراغ بازخوانی طرح های   کنگره آمریکا علیه ایران که در طی همین دو سال گذشته طراحی شده بود، رفتیم که هم عناوین و هم تفصیل طرحها موجود بود  و توانستیم آنها را از سایت کنگره استخراج و ترجمه کنیم، بعضی از این طرح ها  حالت رسانه ای و بعضی هم حالت اجرایی داشت به عنوان نمونه مصوبه های کنگره آمریکا علیه ایران حتی در حوزه گردشگری و نهادها و شرکتهای دانش بنیان هم وجود داشت و می توان گفت هر سه روز یکبار طرحی علیه ایران در کنگره طرح می شود. 


در پژوهشکده در مرحله  اول ۱۰ تا طرح طراحی شد و در  روزهای منتهی به ۱۲ تیر که سالروز حمله به هواپیمای مسافربری ایران در سال 67 توسط آمریکا بود اعلام وصول شد و ۱۰ طرح جدید  دیگر هم  در سالروز کودتای ۲۸ مرداد طراحی کردیم که به مجلس هم ارائه کردیم تا زودتر در مرحله اجرایی قرار بگیرد.

 

این طرحهای ضد آمریکایی چقدر اجرایی خواهد بود؟ آیا اصلا زمینه اجرایی دارند یا بیشتر جنبه سیاسی دارند ؟
ببینید ما جلسات تخصصی در این زمینه برگزار کردیم  تا بر اساس ظرفیت های موجود در دولت این طرحها را انجام دهیم و این امر با مشاوره متخصصین در مجلس انجام شد. برخی طرحها مربوط به قوه قضاییه است که باید انجام دهد و بعضی طرح ها مربوط به خود مجلس است. در واقع طرح های ارائه شده قابل اجرا است اما مسئله اصلی  فقدان اراده دولت برای اجرای طرح هاست.


تمرکز دولت مبتنی بر برجام است و در همین حوزه ضد آمریکایی، گام های اجرایی بر می دارد و در این حوزه که ذکر شد دغدغه ای ندارد اما باید عنوان کنم که اجرای این طرح ها هزینه ای برای دولت ندارد اما اراده مکفی برای اجرای آن در حال حاضر وجود ندارد و این در حالی است که نهادهای مختلفی بریا اجرای آن  اعلام آمادگی کردند اما نیاز به همکاری دولت هم وجود دارد.

فشارهای عمومی به دولت لازم است که اراده کافی برای اجرا ی آن به دست بیاورد ضمن اینکه فواید این طرح برای دولت فوق العاده است.
یکی از این طرحها شکایت علیه سینمای هالیوود است که فیلم هایی علیه جمهوری اسلامی ایران ساخته است. این کار یکبار در جهان عرب هم اتفاق افتاده و هالیوود محکوم شده و توافقنامه‌ای را با جهان عرب بسته است که نمی تواند هر موضوع یا سوژه ای را از جهان عرب دستمایه تولیدات سینمایی خود کند.


به عبارتی برای دولت انجام این طرحها موجب کسب اعتبار خواهد شد  چنانچه و در حوزه مذاکرات هم  می تواند تاثیرگذار باشد. اما متاسفانه تا کنون یک نفر هم از دولت در مخالفت یا موافقت این طرح ها اعلام نظر نکرده است هرچند دولت عمدتا باید موافقت کنند چون دلیلی برای مخالفت وجود ندارد چرا که این طرح ها کمترین تنش را در روابط دیپلماتیک دارند اما هیچ کدام از دولتی ها تاکنون عکس العملی نداشتند اما رسانه می تواند این کار را انجام دهد.

 

جناب یزدانی به طور مختصر در مورد مهمترین این طرحها توضیح می دهید؟ که چه طرح هایی با چه عناوینی طراحی کرده اید؟
یکی از مهمترین و اساسی ترین طرح های ضد آمریکایی طراحی شده در مقابل طرح های کنگره آمریکا تامین امنیت کشتی ها در آبهای سرزمینی است که این طرح نه تنها امنیت آب های منطقه ای و سرزمینی را تامین خواهد کرد بلکه درآمدزایی هم خواهد داشت .


طرح دیگری که در این زمینه طراحی شده و می تواند پرده از بسیاری از جنایات آمریکایی ها در عرصه بین الملل بردارد تاسیس موزه جنایتهای آمریکا در سطح جهانی است و ابعادی که می تواند در حوزه گردشگری داشته باشد.


طرح تامین سرفصل های  کتب درسی در راستای واگویی جنایات آمریکا هم طرح مهمی است که می تواند تاریخ را برای نسل های مختلف به تصویر کشیده و نشان دهد که آمریکا چه جنایاتی که در حق ایران و دیگر کشورهای دنیا مرتکب نشده است.

 

مبحث بعدی هم شرکت هایی بودند که با ایران قرارداد  بسته بودند اما به علت تحریم ها  همکاری نکردند و ما طرح دادیم که این شرکت ها حداقل جریمه بپردازند که وسط قرار داد اعلام کردند که همکاری نمی کنند تا برای شرکت های دیگری که در آینده می خواهند با کشور ما وارد قرارداد شوند راه هر گونه بدعهدی با وجود تغییر شرایط و تحریم را ببندد.


طرح جبران خسارات ناشی از ضرر و زیان های کودتای 28  مرداد طرح دیگری است که با وجود اذعان و اقرار آمریکا در طرح ریزی و دست داشتن در آن و خسارات و لطماتی که به کشور ما وارد کرده است باید توسط این کشور پرداخت شود.


شکایت از هالیوود یکی از محورهای مهمی است که با توجه به تولیدات ضد ایرانی و تمسخر فرهنگ و تمدن ایرانی مانند فیلم 300 که چهره ای خشن و متوحش از ایرانی ها به نمایش گذاشته می شود نیازمند پیگیری است.  


محور بعدی حمایت از پژوهشکده هایی است که کارهای اجرایی علیه آمریکا انجام می دهند و دولت باید این پژوهشکده ها را به رسمیت بشناسد همچنین حمایت از کنفرانس افق نو از مهمترین محورها در طرح های اخیر به شمار می رود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده