سازمان ملل از ارسال بمب‌های خوشه‌ای آمریکا به اوکراین ابراز نگرانی کرد-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

سازمان ملل از ارسال بمب‌های خوشه‌ای آمریکا به اوکراین ابراز نگرانی کرد

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (سه‌شنبه) گفت که سازمان ملل نسبت به تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین بسیار نگران است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 12
کد خبر: ۲۰۳۸۳۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ ایزومی ناکامیتسو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده عالی این سازمان در امور خلع سلاح گفت: گزارش ارسال و استفاده از مهمات خوشه‌ای در جنگ اوکراین بسیار نگران‌کننده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل مکرراً خواستار توقف فوری استفاده از مهمات خوشه‌ای شده است.

این مقام سازمان ملل که این اظهارات را در نشست شورای امنیت با محوریت اوکراین مطرح کرد، افزود: این تسلیحات باید به تاریخ بپیوندند.

در اوایل سال جاری، واشنگتن از تصمیم خود برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین خبر داد تا کی‌یف از آن‌ها در ضدحمله علیه روسیه استفاده کند. آمریکا دلیل این کار را کمبود مهمات غیرخوشه‌ای در انبار‌های خود عنوان کرد.

مهمات خوشه‌ای از صد‌ها بمب کوچک نارنجک‌مانند تشکیل شده‌اند که از هواپیما یا توپخانه پرتاب می‌شوند. پس از پرتاب یا شلیک و با رسیدن به فاصله معینی از هدف، پوسته خارجی این بمب‌ها جدا شده و صد‌ها بمب کوچک بر فراز مساحتی معادل چندین زمین فوتبال گسترده می‌شوند.

این مهمات سلاح‌های خطرناکی هستند، زیرا احتمال خطا در آن‌ها بالاست. اگر این بمب‌ها از هواپیما رها شوند، عملاً سقوط آزاد دارند و ممکن است با تغییر مسیر به مناطق غیرنظامی اصابت کنند. علاوه بر این، حتی اگر هدف‌گیری کاملاً دقیق انجام شده و تمامی این صد‌ها بمب به هدف اصابت کنند، باز هم ممکن است بمب‌ها به‌صورت عمل‌نکرده در میدان‌های نبرد باقی‌مانده و تا چندین دهه بعد از پایان جنگ همچنان جان غیرنظامیان را تهدید کنند. / اسپوتنیک

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده